לא רוצים לבזבז סתם כסף? מתלבטים אם להזמין חשמלאי או טכנאי, כדי לא לשלם סתם דמי ביקור מיותרים? ואולי בכלל כדאי למנוע מראש את התקלות, עם תחזוקה נכונה?
לפניכם הסיבות לקצרים במכונת כביסה: רבים מהם, תוכלו למנוע מראש, עם מודעות והקפדה על כמה כללים פשוטים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אחת הסיבות השכיחות לקצר: תקלה בגוף החימום

נכון, לגוף החימום יש גם בלאי טבעי, ולא הכל ניתן למנוע. ועדיין, כדי שהבלאי לא יהיה מואץ, השתמשו במכונה בצורה נכונה.
"גוף החימום מתקלקל עקב הצטברות של אבנית עליו, שגורמת לבידוד שלו, ולכך שגוף החימום יצטרך להתאמץ הרבה יותר בכדי להביא את המים לטמפרטורה הנדרשת בהתאם לתוכנית ההפעלה שכיוונו את המכונה אליה", מסביר תומר בסון, טכנאי מכשירי חשמל מאתר "המקצוענים".
"בכדי לשמור על גוף החימום למשך זמן רב יותר, מומלץ מאוד לבצע אחת לחודש פעולת תחזוקה מונעת, להכניס מלח לימון אל תא חומרי הניקוי ולהפעיל את המכונה כשהיא ריקה. בכך, ננקה היטב את הצנרת, נרחיק את האבנית ונשמור על גוף החימום".
"אני באופן אישי לא ממליץ על מסנני אבנית, כי לעתים מתקינים מכשיר לא מספיק טוב, שדווקא גורם לסתימות בצינור", מוסיף בסון. "מלח לימון הוא טיפול זול ובר השגה, שפשוט צריך לזכור לעשות אותו בזמן".
סיבה נוספת לתקלה בגוף החימום היא שהתוף של מכונת הכביסה לא מאוזן, הוא נוגע בגוף החימום שמתחתיו ושוחק אותו.
בסון: "זה קורה כשיש בעיה במיסבים של התוף, לרוב בגלל ששמים כמות גדולה מדי של כביסה במכונה. הרצון להימנע מהפעלה נוספת, כשיש יותר מדי בגדים, הורס את המכונה בסופו של דבר".
לכן לדבריו, "חשוב להתאים את משקל הכביסה למשקל המותר של המכונה, ואף לשים פחות מכך, אם יש פריטים שסופגים כמות גדולה יותר של מים".

עוד סיבה לקצרים: נזילות מים

לפעמים משתחרר צינור במכונה, וזה גורם לנזילת מים. כידוע, שילוב של מים ומוצרי חשמל עלול להיות קטלני, ולכן במקרה שמים הגיעו למקום שהם לא אמורים להגיע אליו, מכונת הכביסה תגרום לקצר חשמלי.
"צינור כזה יכול להיות צינור החיבור שבין מגירת המים למיכל הדוד", מפרט בסון. "זה קורה במצב שבו בולמי הזעזועים חלשים, ואז מכונת הכביסה קופצת בזמן הסחיטה. זה קורה גם כששמים משקל גדול מדי, וזה גורם להרעדה של המכונה, ותולש את הצינורות מהמקום, בגלל הקפיצות האלה. ברגע שיש חוסר איזון בסיבובי הסחיטה, זה ממש נותן מכות חזקות מדי למכונה, והורס אותה".
שטיחון קטן, שעלותו כ-100 שקל, יכול להרוס מכונה בכמה אלפי שקלים. בסון: "במצב כזה, מוטב לשלוח אותו למכבסה או להפעיל את המכונה על הפעלה ללא סחיטה.
"כמו כן, בדגמים מסוימים, יש צינורית קטנה שיוצאת מהניקוז ובורחת לפעמים".
מה התיקון במקרה של צינור שמשתחרר?
בסון: "ראשית, מחברים את הצינור חזרה. ואז, חשוב לתקן את המקור לתקלה, אחרת היא תחזור על עצמה. למשל, אם מקור בריחת הצינור הוא תקלה בבולמי הזעזועים, אז מתקנים. אם הצינור קרוע, מחליפים אותו. חשוב גם לנקז את המים שנזלו דרך הפילטר".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סיבות נוספות: עומס בלוח החשמל או תקלה בשקע

לא כל מערכת מותאמת לכמות צרכני החשמל הכבדים בבית. לכן, אם תפעילו במקביל את מכונת הכביסה, מייבש הכביסה, המזגן ומדיח הכלים – ייתכן קצר, בשל עומס על לוח החשמל.
פתרון מיידי הוא לא להפעיל אותם במקביל. פתרון לטווח ארוך, הוא להגדיל את המערכת בבית לתלת-פאזית.
גם שקע רופף או שרוף יכול לגרום לקצרים חשמליים. במצב כזה, אין טעם להזמין טכנאי מכשירי חשמל, שכן ממילא תצטרכו להזמין בנוסף חשמלאי.
"אם נגרם קצר בעקבות הפעלת מכונת הכביסה, וניתקתם את כבל החשמל של המכונה מהשקע, הרמתם את הפקק בלוח החשמל והוא עלה בחזרה, סביר להניח שתצטרכו טכנאי", אומר אבי רבי, חשמלאי מוסמך באתר "המקצוענים".
"אם הפקק ממשיך לקפוץ גם אחרי שניתקתם את מכונת הכביסה מהחשמל, סביר להניח שהבעיה היא בשקע. במצב כזה, הזמינו חשמלאי".
בסון: "כמו כן, כדאי לחבר את מכונת הכביסה לשקע אחר, ולראות אם עדיין נגרם קצר חשמלי. אם כן, מקור התקלה הוא לא במכשיר עצמו, אלא בשקע. אם גם כשאתם מחברים את המכונה לשקע אחר, עדיין נגרם קצר, סביר להניח שאחד מרכיבי המכונה התקלקל".
איך ניתן למנוע מראש תקלות בשקעים?
רבי: "כדי למנוע תקלות בשקעים, ודאו שאינם רופפים, ובמידה שכן הזמינו חשמלאי לתקן את השקע. כמו כן, הימנעו משימוש במפצלי חשמל או מאריכי חשמל, כדרך קבע. בייחוד כשמדובר בצרכן חשמל כבד.
לדבריו, "בכל מצב של ריח שעולה מהשקע, סימנים של פלסטיק שרוף או ניצוצות בעת חיבור המכשיר לשקע – הימנעו משימוש בו. מעבר לנזק שיכול להיגרם למכונה, הרי שאתם מסתכנים בהתחשמלות או התלקחות של השקע, שיכולה להוביל לשריפה בבית".
עוד כתבות בנושא:

כמה יעלה התיקון?

דמי ביקור של טכנאי או של חשמלאי נעים סביב 200-250 שקל, זאת גם אם לא ביצעו בסופו של דבר תיקון.
"לכן, לוודא מראש טלפונית האם בעל המקצוע אכן מתאים לתיקון התקלה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "תארו לו את סוג התקלה, ונסו לברר איתו האם התקלה היא בשקע או במכשיר עצמו".
החלפת גוף חימום תעלה 350-450 שקל (כשנהוג לקבל עליו אחריות של כ-3 חודשים מהטכנאי). החלפת בולמי זעזועים תעלה 350-450 שקל (לרוב הם יתקלקלו אחרי 4-5 שנים של שימוש במכונה).
לעומת זאת, החלפת מיסבים היא תיקון יקר יחסית, ותעלה בין 600 ל-800 שקל. התיקון יכלול את זוג המיסבים.
מוקד השירות: "שימו לב, שאם המכונה ישנה במיוחד, ועלות התיקון היא של מעל 50 אחוז מהחלפת מכונה, מוטב לא להשקיע בתיקון".