כשזה מגיע לשקלים הקטנים, מסתבר שהישראלים מחושבים יותר. קל יותר לחסוך על עלויות התקנה, על סנן נגד אבנית ונגד חול ועל צינורות שעולים כמה שקלים. המחיר שמשלמים על כך: תקלות חוזרות ונשנות במערכת ההשקיה, בלאי מואץ של הרכיבים וצמחיה שלא מתפתחת כפי שקיוויתם. רגע לפני שהחום הופך להיות נושא השיחה היחיד, הנה כמה עצות שישמרו על הדשא שלכם ירוק יותר ויאפשרו לצמחים לשרוד את הקיץ הישראלי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקינו סנן נגד אבנית בשיבר הראשי וזכרו להחליף את הכדוריות כל חצי שנה

כדי למנוע סתימות חוזרות בעקבות אבנית, ניתן להתקין פילטר (מסנן) נגד אבנית בברז הראשי של הבית. "זהו פתרון שמונע הרבה מאוד תקלות לא רק במערכת ההשקיה, אלא באופן כללי במכשירי חשמל רבים בבית, בברזים שלנו ובצנרת האינסטלציה", מדגיש בר יהודה. "סנן נגד אבנית מגן עלינו גם מפני מי ההשקיה בגינה וגם מפני מי הרחצה והשתייה, ולכן חשוב מאוד להשקיע בו. מבחינת מערכת ההשקיה, הרי שזה ימנע מאיתנו את הצורף להחליף אותה בתדירות גבוהה".
ממה להיזהר: "צריך להיזהר מאוד בשוק מעוקץ, שכן חברות רבות מוכרות את הפתרון של סינון מים ביוקר, בעוד שבפועל מדובר במוצר זול מאוד שחוסך הרבה מאוד כסף בתחזוקת הבית", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "לכן, אם מציעים לכם תשלום חודשי קבוע, או כל מיני פתרונות יקרים במסווה של פיתוחים טכנולוגיים, חשוב מאוד לא להתפתות וליפול בפח. הדבר המצער ביותר הוא שחברות שמוכרות פתרונות סינון מים בבר מים למטבח, מנסות לשדרג את המכירה, ועושות זאת בעיקר מול אוכלוסיות מוחלשות, כמו קשישים, ומציעות להם פתרונות יקרים שבהחלט לא יותר אפקטיביים מהפתרון הזול והפשוט הקיים בשוק".
כמה זה עולה: "עלות התקנה היא 300-400 שקל, ועלות התחזוקה השנתית היא של כמה עשרות שקלים בלבד", מציינים במוקד השירות. "יש צורך בהחלפת הכדוריות בסנן בעלות של 30-40 שקל בכל פעם. ככל שהמים מלאים ביותר אבנית, כך תדירות ההחלפה צריכה להיות יותר גבוהה, אך לרוב ניתן להסתפק בהחלפה שלהם פעם בחצי שנה."
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הימנעו מהטמנת הטפטפות בחול – זה מקור לתקלות

"פעמים רבות, בשל התקנה רשלנית או רצון להסתיר את הטפטפות, גננים או בעלי הנכס מטמינים אותם באדמה", מסביר בר יהודה. "אני נתקל בתופעה הזו לעתים קרובות, וזו בפירוש טעות שעולה לצרכנים ביוקר. בסיום ההשקיה, נכנס אוויר לתוך הצינור, וסוחף איתו חול אל תוך הטפטפת. זה גורם לתקלות רבות במערכת ההשקיה, וזה בהחלט דבר שניתן למנוע, אם מקפידים להניח את הטפטפות על האדמה".
לדבריו, "אמנם ישנה שיטת השקיה שנקראת 'טפטוף טמון', אבל זו תורה בפני עצמה, ומחייבת התקנה מיוחדת ותחזוקה מיוחדת, תוך הוספת חומר בשם 'טרפלן' שמונע חדירה של שורשי צמחים לצינורות. מי שלא מתקין בשיטה הזו, ומטמין טפטפות רגילות באדמה, פשוט הורס אותן".

התקינו מגן ברקים כדי למנוע ממחשב ההשקיה להיהרס במקרה של קצר חשמלי

מערכות השקיה פועלות באמצעות חשמל או סוללות, בהתאם לתנאי השטח. בר יהודה: "אם מחשב ההשקיה שלכם הוא חשמלי, חשוב מאוד שתתקינו מגן ברקים בשקע, כדי למנוע מצב שבו קצרים והפסקות חשמל יהרסו את מחשב ההשקיה, מה שיחייב אתכם להחליף אותו בעלות גבוהה יחסית, בהשוואה לעלותו של מגן הברקים".

חוסכים עשרה שקלים על השנאי? יעלה לכם ביוקר

טעות נפוצה של ישראלים רבים היא להתחכם ולחסוך את עלות השנאי. גם במקרה זה, אם יש לכם מחשב השקיה חשמלי, חשוב מאוד לרכוש את השנאי המקורי של היצרן, שמותאם לכל מערכת ההשקיה. בר יהודה: "החיסכון של 10 שקלים, והטרחה של נסיעה לחנות חשמל, ממש לא מהווים חיסכון, אלא להיפך. שנאי שאינו השנאי המקורי, שולח נתונים חשמליים לא מדויקים ופוגע בלוח-האם של מחשב ההשקיה".

התקינו סנן נגד חול במערכת ההשקיה

"לעתים תאגיד המים מזרים לנו חול אל תוך מערכת המים הביתית, וזה פוגע בכל רכיבי מערכת ההשקיה", אומר בר יהודה. "כדי למנוע תקלות שיעלו לכם ביוקר, כדאי מאוד להתקין סנן נגד חול, שעלותו כ-40 שקל, ותפקידו למנוע חדירת חול למערכת. ממקמים אותו היכן שממקמים את מערכת ההשקיה".
ואולם, זה לא מספיק רק להתקין אותו. אחת לחודש-חודשיים (בהתאם לתדירות ההשקיה ועונת השנה) יש להוציא את הסנן ולנקות את החול ממנו. אחרת, הוא נסתם ומים לא יכולים לזרום דרכו.

אל תזלזלו בווסת הלחץ

"מערכת השקיה מורכבת ממחשב ההשקיה וברז המופעל על-ידו (לעתים יש יותר מברז אחד, כמובן), מסנן נגד חול ומווסת לחץ", מסביר בר יהודה. "לא פעם פונים אלי צרכנים שניסו להתחכם, הוציאו את וסת הלחץ, וגרמו לכך שכל צינורות ההשקיה שלהם התפוצצו".
"אם יש לכם גנן קבוע שמגיע לתחזק את הגינה, הכניסו זאת לצ'קליסט שלו, ודאגו שחלק מהטיפול החודשי יכלול גם בדיקה שסנן החול נקי", ממליצים במוקד השירות. "אם אתם מתחזקים את הגינה בעצמכם, שימו לעצמכם תזכורת קבועה לעשות זאת. ממש כפי שיש צורך לנקות פילטר של מכונת הכביסה ומייבש הכביסה, כך יש לתחזק גם את מערכת ההשקיה של הגינה".
עוד כתבות בנושא:
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בדקו את תקינות הטפטפות והמתזים

כדאי מאוד לבדוק בעת הפעלת מערכת ההשקיה שכל המתזים תקינים, ושהטפטפות מכוונות אל הצמחייה. אם המתזים והממטירים נסתמו, התקלקלו או שאינם מסתובבים בצורה תקינה, החליפו אותם.
אחת לכמה שנים, כדאי לבדוק בצורה יסודית יותר, ולא כשמאוחר מדי, כשאתם מגלים שכל הצמחים והעצים בגינה שלכם התייבשו.
"בשל בלאי טבעי, אחת לכמה שנים זרימת המים בצינורות מערכת ההשקיה היא אפסית", מסביר בר יהודה. "ואז, יש צורך להשקות במשך 30 דקות, במקום במשך 10 דקות, כשהטפטפות והצינורות חדשים ותקינים. אמנם הפתרון של הגברת משך ההשקיה קיים, אך לרוב מגלים זאת רק לאחר שהנזק כבר נגרם לצמחייה בגינה. גינה צומחת ופורחת לא רק כתוצאה מהצמחים ששתלנו בה, אלא גם מתקינות מערכת ההשקיה".
צריכים גנן? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:19, 08.06.20