בשבת בצהריים, במרכז הקניות חוצות המפרץ, לא היה מקום חניה פנוי. גם יומיים קודם לכן, יום חמישי, 2,500 מקומות החניה היו תפוסים. לא רחוק משם, בקריון, תורים בחנויות. השמועות על מיתון בדרך לא הגיעו אל הישראלים, שבעיקר מחפשים מזגן בקיץ.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התופעה קיימת גם בערים אחרות. בביג אילת החנויות עמוסות. בעזריאלי ת"א אמרו לנו מוכרים נדהמים: לפני שבועיים היינו פה אנחנו והצרצרים. עכשיו רבבות קונים. בגרנד קניון בבאר שבע יש עלייה במכירות, וברמת אביב שסבל ביולי מירידה, יש כעת תורים מול החנות של לואי ויטון. רק המסעדות ובתי הקפה עדיין לא התאוששו.
4 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי
קניון עזריאלי
תורים מול החנות של לואי ויטון. קניון עזריאלי
(צילום: דנה קופל)
קבוצת עזריאלי תפרסם מחר את הדו"חות לרבעון השני של השנה, רבעון הקורונה, שעשה שמות בקניונים. החל ממחצית מרץ ובאפריל הקניונים היו סגורים. ביולי הייתה ירידה של קרוב ל-20% במכירות בקניונים בממוצע. במקביל, קבוצות הקניונים נתנו לשוכרים הקלות בשכר הדירה שהסתכמו במאות מיליוני שקלים.
על פי דו"חות מליסרון שפורסמו לאחרונה, מכירות המזון בקניונים ירדו ברבעון ב-27%. ברשתות הייתה ירידה של 9% במכירות, אם כי חלקן הציגו דווקא עלייה בזכות מאי ויוני, שהיו חזקים יותר השנה ב-9.2% ו-4.8% בהתאמה לעומת 2019, ובזכות המכירות של רשתות ספורט וחשמל, שם הן זינקו.
גורם באחד ממרכזי הקניות אמר לממון ול-ynet: "איפה למעלה ממיליון איש שטסים לחו"ל כל שנה? בקניונים. כולם בענף מנסים להראות כמה רע להם. כרגע זה לא נכון. אני מנכ"ל של קניון פתוח ואני רואה מהחלון: אנשים מחפשים פה חניה כבר חצי שעה. השוכרים מתבכיינים, כי חלק גדול מהם מנצלים הזדמנות. ביולי היה סגר שישי-שבת, אבל במאי השוכרים עבדו ב-150%. אז אם תסכמי מאי, יוני ויולי תראי שהם בסדר. אוגוסט מסתמן כמוצלח מאוד. יש רשתות שבאמת נפגעו כי אין אירועים, אז לא קונים כרגע בגדי ערב. רשתות כמו גולברי וקרייזי ליין נפגעות כי נשים מבוגרות פחות מטיילות בקניונים. עוד נפגעו: בתי הקפה והמסעדות קיבלו מכה קשה. אבל עוזרים להם בשכר דירה".
4 צפייה בגלריה
חוצות המפרץ
חוצות המפרץ
ביום חמישי האחרון ובשבת בצהריים כל 2,500 מקומות החניה היו תפוסים. חוצות המפרץ
(צילום: גיל נחושתן)
מנכ"ל של אחת הקבוצות הוסיף כי "אוגוסט מסתמן כחודש טוב. קבוצת פוקס מוכרת בין 10% ל-20% יותר מאוגוסט בשנה שעברה. גולף מוכרת 20% מעל השנה שעברה. המצב של קרביץ מצוין. אנו חשים בעלייה חדה במספר המבקרים. האווירה הזאת חותכת את כל המדינה. ולראיה, אפילו זארה פתחה במוצ"ש בכמה מקניוני מליסרון, אחרי שהייתה סגורה מאז הקורונה. בשנה שעברה 1.4 מיליון בני אדם היו בחו"ל והשנה 100 אלף בלבד".
יש רשתות חלשות יותר? "רשתות כמו עונות ודפנה לוינסון עובדות פחות, אבל מצבן לא רע. מצב המסעדות עדיין לא פשוט. שגב לא פתח מאז הקורונה בגלל אי-הוודאות".
במליסרון טענו כי "הקניונים שמתחזקים הם נוף הגליל בנצרת, הקריון, רמת אביב, חוצות המפרץ, פ"ת, מרום נווה. במעלה אדומים, ינואר-יוני השנה גבוהים מינואר-יוני בשנה שעברה אף שהקניון היה סגור חודש וחצי. קניונים במצב פחות טוב, רחובות וגרנד קניון בחיפה, נפגעו יותר כי הם משרתים אוכלוסייה מבוגרת יותר. אני מבין את המצב ואת השוכרים ואני משתדל לעזור להם כמה שיותר".
בעניין אילת, בענף אומרים שהקניונים בעיר עובדים כרגע מעולה אחרי שממת הקורונה, בעיקר ביג ואייס מול שמתחזק, בעוד שמול הים בשחיקה "בלי קשר לקורונה. אייס מול מתחזק על חשבונו".
4 צפייה בגלריה
אייס מול
אייס מול
מתחזק על חשבון המתחרה מול הים. אייס מול
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)
בקבוצת עזריאלי אומרים: "הקניונים חזרו לעבוד ב-7 במאי. היה חודש טוב, ראו שיש פקק והוא נפרץ. ביוני זה המשיך, לא באותה עוצמה אבל המשיך. ואז הגיע גל שני והפחדות גדולות ויולי לא היה טוב. הייתה ירידה של 15% בממוצע הארצי בתנועת המבקרים. היו קניונים שנפגעו פחות, בעיקר השכונתיים. היו מקומות שנפגעו הרבה יותר, בפרט מקומות מוטי משרדים. קניונים שתלויים ברכבת עוד לא חזרו לעצמם במלוא העוצמה. עזריאלי ת"א עוד לא חזר למספרים הרגילים שלו.
"עכשיו הגיע אוגוסט. אין טיסות, נגמרו כל המסגרות של הילדים, וגם חם מאוד. כל הדבר הזה יחד משפר מאוד את המצב. 90% מהתנועה חזרה. אנחנו מקווים שיהיה לזה ביטוי בפדיונות. אנשים באים לפחות זמן לקניון, אז זה אומר שיחס ההמרה השתפר מאוד. אבל המסעדות עדיין פגועות. גם בתי הקולנוע עוד לא חזרו לפעול וזה פוגע בנו".
מה קורה בירושלים, עיר שנחשבת אדומה? "מלחה תמיד היה ועודנו חזק מאוד".
כמה מבקרים בקניונים בימים אלה? "חזרנו בשבועות האחרונים לרמות של 200 אלף מבקרים בשבוע בקניונים שלנו. יותר ממיליון מבקרים בחודש. אנשים אולי מרגישים שהקניונים הם חללים בטוחים, וזה תורם להרגשה הנוחה של הציבור. הם רואים את הנתונים: אין שיעורי הדבקה בקניונים. בנוסף, לפני החגים ייתכן שלרבים יש תאווה לקנות כל מה שלא הספיקו בפסח".
4 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
תמיד נחשב לחזק מאוד, והוא עדיין כזה. קניון מלחה
(צילום: עמית שאבי)
יהיו פתיחות של רשתות חדשות? סגירות? "כרגע אין סגירות באופק, אם כי תמיד יש רשתות שיכולות להפתיע עם פשיטות רגל. יש רשתות שמתכוונות להגיע לישראל. בהחלט. יש רשתות שמתרחבות למרות הקורונה: זארה, למשל, תכפיל את השטחים בירושלים ובמודיעין".
גם במרכזי ביג אומרים שיש שיפור באוגוסט, עד להודעה חדשה כמובן. "כל עוד לא יצוצו הגבלות חדשות, סגר חדש, נראה שהיסטריית הקורונה של יולי החלה להירגע. פרופ' גמזו נכנס לתפקיד, אנשים חוזרים לקנות. המרכזים הפתוחים היו בסדר כל הזמן, אבל גם בקניונים שלנו יש מספרים טובים שדומים לשנה הקודמת ואף טובים יותר. מצב הרוח של הלקוחות חיובי. אוגוסט יפצה על יולי כל עוד לא יפריעו לנו. ואם הוא יפצה, אז בפרספקטיבה של ארבעה חודשים ייתכן שעברנו את התקופה בסדר. כן, יש בעיות במקומות נקודתיים כמו ירכא וייתכן סגר בערים בעייתיות. אני מקווה שנסחב חצי שנה עד החיסון".