עבורכם, ככל הנראה, זו הפעם הראשונה שאתם מבצעים עסקה בהיקף כזה גדול. הרצון לסמן וי על בית בבעלותכם, יכול לסנוור ולגרום לכם להתעלם מהאותיות הקטנות.
אל תבחרו מתוך לחץ, עשו את כל שיעורי-הבית הדרושים והגיעו עם מישהו מטעמכם, שיאזן את חוסר השוויון בכוחות שביניכם לבית אנשי המכירות המנוסים מטעם הקבלן. זכרו שרגע אחרי החתימה, תוכלו להשיג הרבה פחות שינויים, ולשלם עליהם הרבה יותר כסף.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מטבח

"המטבח הוא לב הבית" אומרת מעצבת הפנים, נורית בלטמן. "במטבח מתבצעות רוב הפעילות היומיומית שלנו: הקפה של הבוקר, בישולים, ארוחות משפחתיות, אירוח, הכנת שעורי בית, עבודה עם הלפטופ.
"בשנה האחרונה המטבח תפס מקום נרחב יותר בחיי היומיום שלנו, כשרובנו גילינו את חדוות הבישולים והאפייה בימי הסגרים".
לדבריה, "המטבח הוא שמכתיב את הטון העיצובי בבית, בהיותו ה'רהיט' הכי גדול בו. על כן, בחירת המטבח, על מרבית האלמנטים שבו, תקבע את סגנון העיצוב והחומרים של שאר הבית".
נוכח האמור, במסגרת תכנון הדירה יש לשים דגש על תכנון המטבח ולהקפיד כי המטבח יענה על כל הפונקציות הדרושות בהתאם למגבלות המקום והתקציב.
בלטמן: "חשוב שהמטבח יכלול מספיק מקומות ישיבה, ששטחי העבודה בו יהיו נוחים לעבודה, שיהיו די שטחי אחסון, שהתאורה בו תהיה פונקציונלית ומתאימה לעבודה בו, שיהיו מספיק שקעי חשמל לכל מכשירי החשמל שבו, ומספיק שקעי הטענה למכשירים הניידים השונים".
גם בעלי דירות שלא עורכים שינויים רבים בבית, לרוב מקפידים לבצע שינויים בתשתיות המטבח, בכדי להתאים אותו לתכנון הרצוי", אומרת מעצבת ומתכננים המטבחים, נטע רבס.
6 צפייה בגלריה
(צילום: מאור - סטודיו לצילום, באדיבות נטע רבס, תכנון ועיצוב מטבחים)
בדירות קבלן רבות, פעמים רבות מוצעים מטבחים, שבפועל כלל לא ראויים להיקרא מטבח. היעדר ארונות בכמות סבירה, מיעוט משטחי עבודה, ובפועל מדובר במטבחון, לכל היותר.
"המטבחים המוצעים בדירות קבלן, הן אכן פעמים רבות מטבחים מאוד פשוטים, שכוללים מעט מאוד מגירות, ומאוד לא נוחים לשימוש ולאחסון", אומרת מעצבת הפנים, אורית ירופייב.
לכן, לדבריה, אין ברירה אלא לשדרג את המטבח. "התוספת עבורו יכולה בקלות להגיע גם לתוספת של כ-30 אלף שקל, שכן הזיכוי שהקבלן נותן עבור המטבח המקורי הוא זניח. קיים כיום מגוון אדיר של חזיתות מפורמייקה באיכות מעולה, ועם ידיות מתאימות בהחלט ניתן לשדרג את המטבח משמעותית מבחינת מראה, ועדיין להישאר בגבולות תקציב סביר".
"פעמים רבות ישנו לחץ זמנים להגשת התוכנית במהירות רבה מדי, מה שגורם לטעויות שאת המחיר שלהן משלמים שנים רבות אחר-כך", מוסיפה רבס. "לכן, אני מאוד ממליצה לא לקבל כגזרת גורל את הדד ליין שנותן לכם הקבלן, בייחוד אם מדובר על חלון זמן בלתי הגיוני בעליל של שבוע מיום חתימת החוזה".
"ההמלצה העיקרית שלי היא שעוד לפני חתימת החוזה כאשר אתם עוד יכולים להתמקח ולשפר את התנאים, לברר האם עוד ניתן לבצע שינויי דיירים", מוסיפה רבס.
"אם הדבר אפשרי, דרשו לדעת מראש מהו לוח הזמנים שניתן לכם. כשהחוזה טרם נחתם והקבלן לחוץ למכור את הדירות, תתפלאו לגלות גמישות מצידם, הן בלוח הזמנים והן באישורים לבצע שינויים מסוימים, גם אם הפרויקט נמצא בשלב מתקדם יחסית".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדברי רבס, "כמובן שחשוב מאוד להקפיד על כך שכל סיכום שכזה יצוין בכתב בצורה ברורה ומפורשת בחוזה, ולא להסתמך על כל מיני סיכומים בעל-פה עם אנשי המכירות מטעם הקבלן".
"לא משנה אם אתם מתכננים מטבח עם מעצב מטעם חברת המטבחים או עם מעצב מטעמכם, חשוב מאוד שתעיינו היטב בתוכנית, גם אם אתם ממש סומכים על בעל המקצוע", מוסיפה רבס.
"זאת, משום שייתכן והוא אינו מודע להרגלים ולצרכים שלכם. אמנם יש כמה כללים שמשותפים לכולם, אך תתפלאו לגלות כמה הבדלים מתגלים בהרגלי הבישול, הניקיון וסידור החפצים במטבח מאחד לשני".
עליכם לוודא שמצד אחד יש לכם את כל ההכנות הנדרשות מבחינת מים וחשמל, שהמכשירים שאתם מתכננים לשים במטבח בשנים הקרובות יתאימו לסידור שנקבע, שיהיו לכם מספיק שטחי אחסון, ומנגד שלא יהיו יותר מדי אלמנטים שאין לכם צורך בהם.
למשל, אם אינכם מבשלים כמעט, לא בטוח שצריך תנור וכיריים פרי-סטנדינג יוקרתיים ומקרר סאב גדול במיוחד.
חשוב לברר מול מחלקת שינויי הדיירים אילו שינויים כרוכים בתוספת תשלום ואילו לא. "מומלץ למשל על מיקום שקעי שירות במטבח בגובה של 110 ס"מ מקו הרצפה", אומרת רבס.
"ישנם קבלנים שיסכימו לשינוי מיקום ללא עלות, אך יהיו מקרים שבהם סכום הזזת שקעי השירות במרחק זניח של כ-10 ס"מ, יעלה לכם מעל 1,000 שקל תוספת מחיר. במקרה כזה, פעמים רבות מוטב להישאר עם שקעים בגובה של 120 ס"מ, שגם הם מספיק נוחים לשימוש".
תמיד קיים מתח בסוגייה האם לקבל את כל ההחלטות מראש (לעתים גם שלוש שנים לפני האכלוס בסירה), לבין להשאיר את כל האפשרויות פתוחות במחיר של כפילות בהכנת תשתיות לכל מיני תרחישים אפשריים.
"למשל, רבים לא בטוחים אם ירצו כיריים מסוג גז או אינדוקציה, ולכן מכינים תשתית לשתי האפשרויות (כלומר גם שקע הצתה וברז גז וגם שקע תלת-פאזי)", מציינת רבס.
"כמו כן, לא כולם יודעים אם ירצו בעתיד בר מים במקרר, ולכן ליתר ביטחון מוסיפים ברז מים נוסף בגב הקיר שמיועד למיקום המקרר בו. במקרה זה, ככל שתבצעו מראש את המחקר המקדים בחנויות ותקבלו החלטות עתידיות, תלכו לבחור את מכשירי החשמל ואף תתנסו בהם אצל מכרים שלכם, כך תחסכו את העלות של הכפילות בהכנת התשתיות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: מאור - סטודיו לצילום, באדיבות נטע רבס, תכנון ועיצוב מטבחים.)

מרפסת

"במקרה של סלון קטן יחסית או אריח מרפסת שפחות התחברתם אליו, בחרו את 'אחיו התאום' של האריח הכללי של הבית" אומרת מעצבת הפנים, אורית יורופייב.
"למשל אם בחרתם אריח אפור בגודל של 80 סמ"ר לכל החלל הציבורי בבית, לרוב יהיה עבורו גם אריח זהה בגודל של 33 סמ"ר, המיועד לחללים רטובים ומרפסות. על ידי שימוש באריח זהה תתקבל תחושה כי הסלון ממשיך למרפסת וגדול יותר".

דירה להשקעה

"בדירה להשקעה הימנעו מלבחור בטעמכם האישי ולעצב את הדירה בהתאם לצרכים האישיים שלכם" אומרת מעצבת הפנים, נורית בלטמן.
"נסו לתכנן ולעצב את הדירה ככך שתתאים לקהל יעד רחב ככל האפשר. זאת, הן מבחינת בחירת האלמנטים והן מבחינת הצרכים של הדירה.
נסו להבין למי יכולה להתאים הדירה, בהתאם לגודל ולחלוקת החדרים שבה. "למשל, אם הדירה קטנה היא תתאים לדייר יחיד, לזוג או לזוג עם ילד", מפרטת בלטמן.
"אם היא גדולה יותר, סביר להניח שתתאים למגורי משפחה, ולכן חשוב שחלל האירוח יישאר גדול, שיהיו שירותים נוספים בדירה, מספיק שטחי אחסון, מטבח עם שטחי עבודה מרווחים וכן הלאה".
"לגבי מטבח, כשמדובר בדירה להשקעה בחנו את האפשרות להשאיר את המטבח הקיים ולהוסיף לו ארונות, לאחר קבלת המפתח לדירה" מוסיפה יורופייב.
"לדעתי, זו החלופה הכי משתלמת. במצב של תוספת ארונות, כדאי מלכתחילה לבחור בחזיתות בגוון שונה מזה של המטבח המקורי שקיבלתם מהקבלן, בכדי שזה לא ייראה כאילו ניסיתם להגיע לגוון זהה, שממילא לעולם לא קורה. גוון אחר, יראה כאילו בכוונה בחרתם בהשלמה עם טאץ' עיצובי אחר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: אמיר ארליך, באדיבות המעצבות אורית שלום וחמוטל און דריזן )

ביקור בשטח ופיקוח

"הקפידו לבקש להגיע לראות את התקדמות הפרויקט לאחר סיום של כל שלב קריטי בבנייה", ממליצה ירופייב. "למשל, לאחר סיום שלב החשמל ושלב האינסטלציה. בדקו כי הכל אכן בוצע בהתאם לתכנון ולשינויים שביקשתם. כגון חשמל, אינסטלציה וכד' ולבחון כי נעשה בהתאם לתכנון ולדרישות שלכם".
"זכרו, כי הקבלן המבצע מטפל בכמות גדולה של דירות במקביל, ועל כן לא תמיד הוא יורד לפרטי הביצוע הקטנים. זה תפקידכם להיות עם יד על הדופק", מוסיפה ירופייב.
"הקבלן המבצע מטפל בכמות עצומה של דירות במקביל ועל כן לא תמיד מתאפשר לו לעמוד על כל הפרטים הקטנים. תהיו עם יד על הדופק וככל שתגלו את הטעויות בשלב מוקדם יותר, כך התיקון יהיה פשוט יותר".
"מי שלא מבין בשיפוץ או בנייה, בהחלט יכול להיעזר נקודתית בבעל מקצוע מטעמו שיגיע איתו לשטח", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"פעמים רבות, ההוצאה הזו תחסוך לכם הרבה מאוד כסף בחישוב כולל. מי שלא בתחום, פעמים רבות כלל לא יודע שהוא לא יודע. לכן, גם אם אין לכם תקציב לליווי מלא מאלף ועד תו, אל תוותרו על ליווי נקודתי בשטח, בדיקת התוכניות והצגת הדירה כבר בשלבי הבנייה, למי שיכול להסב את תשומת ליבכם לליקוי י בנייה בזמן".
עוד כתבות בנושא:
בשלב שלפני החתימה היכולת שלכם להשיג שדרוגים ללא תוספת מחיר גדולה יותר
"בעיני זה מאוד חשוב להיות מלווים על-ידי עורך-דין המתמחה בדירות קבלן", מדגישה ירופייב. "בעזרת עורך הדין כבר במעמד החוזה והמשא ומתן, כשידכם על העליונה תוכלו להוסיף שדרוגים למפרט.
"שדרוגים נפוצים הם הגדלת הריצוף הכללי של הדירה מאריחים בגודל של 60/60 ס"מ לאריחים בגודל של 80/80 ס"מ. גם החלפת אסלות מונובולוק באסלות תלויות עם ניאגרה סמויה, היא שדרוג נפוץ בדירות קבלן. כמו כן, תוספת של נקודת מים ונקודת גז במרפסת ותוספת או הזזה של 10-15 נקודות חשמל לפחות, הם בין השינויים הנפוצים ביותר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, באדיבות אורית שלום וחמוטל און דריזן)

הגיעו מוכנים עם מישהו מטעמכם ואל תוותרו על בדק בית

"אני מאוד ממליצה להגיע מוכנים, ערניים ומלווים באדם מקצועי למחלקת שינויי הדיירים", אומרת האדריכלית ומעצבת הפנים, צביה רוזנקרנץ שמש.
"אנשים שזו העבודה היומיומית שלהם, מכירים את השפה המדוברת בשוק זה, את כל הטריקים ואפשרויות המיקוח, וינגישו עבורכם את המידע היבש שעל התוכניות, למשמעות שלהן בשטח. קחו בחשבון שהוספת מעצב או כל בעל מקצוע אחר מטעמכם בשלב שלאחר החתימה, יהיה הרבה פחות אפקטיבי, שכן בשלב המשא ומתן יש באפשרותו להסב את תשומת ליבכם לכמות גדולה יותר של שדרוגים, כשיד המיקוח שלכם על העליונה".
"בשלב שלפני מסירת המפתח, דאגו להביא מפקח שילווה אתכם בפרוטוקול המסירה של הדירה", ממליצה ירופייב. "דאגו לציין בצורה מאוד מפורטת בכתב את כל הליקויים שמצאתם, דרשו לתקן את אלו שניתן או לזכות אתכם בפיצוי כספי, בגין ליקויים שכבר לא ניתן לתקן".