צפוף לכם באוטובוסים? משרד התחבורה יתחיל בשבוע הבא בפרסום שמונה מכרזי תחבורה ציבורית גדולים, שהיו תקועים שנתיים בגלל דיונים משפטיים ובחודשים האחרונים בגלל משבר הקורונה. המכרזים כוללים הוספת קווים ותדירויות, אך המפעילים החדשים יתחילו להחליף את הקיימים רק בשנה הבאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכרזים הראשונים שיפורסמו הם לאזור בית-שמש, פרוזדור ירושלים והשומרון, כאשר המתמודדים יקבלו רק חודש להגשת ההצעות. לאחר בחירת הזוכים יעברו חודשים עד שהם יסיימו את ההתארגנות להפעלה, יזמינו ויקבלו את האוטובוסים החדשים ויגייסו נהגים. עד פברואר 2021 יפורסמו גם מכרזים לאזור רהט, ירושלים עירוני מרכז, המטרונית במפרץ חיפה, נתניה עירוני וירושלים עירוני צפון, שיעניקו זמן רב יותר לקבלת ההצעות, עד ארבעה חודשים מפרסום המכרז.
2 צפייה בגלריה
קו 19 של אגד בירושלים
קו 19 של אגד בירושלים
מחסור של 3,000 נהגי אוטובוס
(צילום: גיל יוחנן )
בינתיים מדווחות חברות התחבורה הציבורית ששיעורי התפוסה באוטובוסים עלו מכ-10% במהלך אפריל ותחילת מאי, לכ-70%-80% כעת - שיעור תפוסה שהוגדר כמסוכן במקרה של הפעלת הרכבת בעומס דומה - אך משרד הבריאות עדיין בולם את חידוש הפעלתה. השארת התחבורה הציבורית מוגבלת גורמת לנוסעים לבלות בדרכים זמני נסיעה כפולים באוטובוס לעומת הרכבת, או לנסוע במכונית פרטית, להיתקע בפקקים ולשלם יותר על דלק וחניה.
"כ-100 אלף מכוניות מתווספות לכבישים בכל יום שבו הרכבת לא פועלת", אמר ל-ynet ו"ממון" רן ברודר, מ"מ מנכ"לית פיוצ'ר מוביליטי. ''המשק מאבד מעל 30 מיליון שקל בכל יום מאובדן שעות בפקקים וזיהום אוויר מוגבר. האוכלוסייה שנפגעת מההגבלות על הרכבת היא דווקא האוכלוסייה החלשה שנעדרת כל חלופה תחבורתית ויש צורך ממשי להחזירה למעגל התעסוקה. מעל 50 אלף עובדים לא יכולים לשוב לעבודתם כי אין ברשותם רכב והם תלויים בלעדית בשירותי הרכבת".

עוזבים את המונית

הקורונה משפיעה גם על שוק המוניות. המשבר הכלכלי, העובדה שרוב מקומות הבילוי טרם שבו לפעול, והפעילות העסקית שעוד לא שבה לשגרה, הביאו להפחתה של כ-50% במספר הנסיעות. נהגים רבים מתקשים להתפרנס כעת מהמונית, וחלקם יוצאים מהתחום.
אמיר חלבי, מנהל מכללת לימודי הנהיגה של אגד, אמר ל-ynet ו"ממון" שבדרך כלל כ-10% מהלומדים בקורסי הנהיגה הם נהגי מוניות שפרשו, "ובשבועות האחרונים השיעור עלה לכ-50%. מגיעים אנשים שלא ראינו בעבר, בוועדת הקבלה האחרונה היו עובד אל על ואפילו טכנאי תנורים, שהעדיפו את הפרנסה הבטוחה של נהג אוטובוס".
נהג מונית זוכה כיום למסלול מקוצר לקבלת הרישיון והשתלבות בקווים, שכן משרד התחבורה רוצה לעודד נהגי מוניות לעבור לאוטובוסים, בשל מחסור של כ-3,000 נהגים בארץ. הם לא נדרשים לעבור שוב מבחן תיאוריה למשל, ורובם מסיימים את ההכשרה בתוך חודשיים־שלושה.
חברות התחבורה הציבורית הפרטיות נמצאות כעת במשבר, ובחברת קווים נרשמו בשבועות האחרונים פיטורי נהגים, בעיקר תושבי הצפון, והחברה הודיעה לנשארים שלא יקבלו עוד שכר על זמן הנסיעה שלהם למרכז, בניגוד להסכמי העבודה.
מקווים נמסר בתגובה: "הנחיות הממשלה חייבו את הוצאת רוב עובדי החברה לחל"ת. גם כיום מפות התנועה לא סופיות. החברה עושה הכל כדי לחזור לשגרה, ויחד עם זאת ההשלכות הכלכליות פגעו קשות בחברה, שנאלצה להקטין תנאים עודפים ששולמו לחלק מנהגיה".