מסתבר שבבתים רבים יש נזילות מים קבועות, שגורמות לחשבון מים מנופח. נזילת מים מהאסלה יכולה לגרום לבזבוז של שלושה ליטרים מדי יום, דבר שפעמים רבות מתגלה רק לאחר מספר שבועות או חודשים.
"זו תקלה מאוד נפוצה, ואני מגיע ללא מעט בתים בחודש, שבהם יש את התקלה הזו. לעתים, עד שלא מקבלים התראה מתאגיד המים על חריגת מים בחשבון, לא שמים לב ולא מתקנים את התקלה", אומר שלומי שטרוסברג, אינטלטור באתר "המקצוענים".
"מדובר בתיקון פשוט וזול יחסית, ולכן כדאי להקפיד לבדוק את האסלה מדי פעם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה הסיבות לנזילת מים אל תוך האסלה? בדקנו
"ישנן שתי סיבות עיקריות לנזילת מים: תקלה במצוף או בגומיית האטם", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ישנם אינסטלטורים חאפרים שימהרו לקבוע שהתקלקל המנגנון, אך לרוב זהו רכיב מאוד עמיד, ולכן אין מה למהר ולהחליף אותו".

תקלה במצוף? המים יזרמו בקביעות אל תוך האסלה

המצוף ממוקם בתוך מיכל ההדחה (ניאגרה), ותפקידו לקבוע את גובה המים שיישארו במיכל ההדחה. "אם המצוף מתקלקל, והוא לא עוצר לחלוטין, אלא רק מאט את קצב זרימת המים, הרי שנסבול מנזילת מים", מסביר שטרוסברג.
"מנגנון ההדחה, גם הוא נמצא במיכל ההדחה, ותפקידו לשמור שהמים לא יזרמו לאסלה, אלא רק בזמן שאנו לוחצים על לחצן ההדחה".
לדבריו, "למנגנון זה יש מעין 'שנורקל'. אם המצוף לא עוצר, המים ממשיכים להתמלא במיכל ההדחה, וכשהם עוברים את גובה השנורקל הזה, הם נשפכים בחזרה למיכל המים".
המנגנון תוכנן להיות כזה, כדי למנוע מצב שבו אם יש תקלה במצוף, תהיה הצפת מים בבית. "ואולם, זהו פתרון שאמור להיות זמני, ולא קבוע", מפרט שטרוסברג. "שכן אם בקביעות מים ממשיכים לזרום אל תוך האסלה, הרי שמדובר בבזבוז מים, שמחייב תיקון מיידי".
לדבריו, "תקלה זו לא תמיד קלה לאיתור, שכן בשונה ממצב שבו יש שריקה או סימן רעש אחר מכיוון האסלה, כאן מדובר בתקלה שקטה במיוחד. לכן, כדאי מדי פעם לבצע בדיקה ביתית באסלות ולוודא שאין נזילת מים סמויה".

כיצד מתבצעת הבדיקה הביתית הזו?

שטרוסברג: "זו בדיקה פשוטה מאוד, שכל אחד יכול לבצע. יש להימנע משימוש באסלה למשך כמה שעות (למשל, בשעות הלילה), ואז לגשת ולהניח פיסת נייר טואלט ('ריבוע' אחד יספיק לצורך הבדיקה). אותו יש להצמיד לחלק האחורי של דופן האסלה.
"כלומר, אם אתם עומדים מול האסלה, אז הדופן שנמצאת ממולכם בקו ישר (אם אתם מדמים שעון, אז מטאפורית, בשעה 12:00 שלכם). אם הנייר נרטב, הדבר בהחלט יכול להעיד על נזילת מים.
לדבריו, "אפשרות נוספת, היא לשפוך מעט סבון כחול אל מיכל הניאגרה, לזהות בקלות יותר את זרימת המים, גם לאחר סיום מילוי מיכל ההדחה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תקלה בגומיות האטם

בתוך מיכל ההדחה, יש כאמור שני חלקים: המצוף ומנגנון ההדחה. המצוף, מזרים מים ומפסיק את זרימתם ברגע שהם מגיעים למילוי בגובה הרצוי.
המנגנון, הוא שגורמים למים לזרום אל תוך האסלה, בעת הלחיצה על כפתור ההדחה. לאחר שהמים מתמלאים שוב במיכל, ישנה גומייה בתחתית מיכל ההדחה, שתפקידה לאטום את המיכל ובכך למנוע את זרימתם מהמיכל אל האסלה.
"גומייה זו מתקלקלת בשל בלאי טבעי", אומר שטרוסברג. "לרוב, זה קורה בטווח של 3-8 שנים, בהתאם לסוג הגומייה. ברגע שהיא מתקלקלת, המשמעות היא שתהיה נזילת מים אל תוך האסלה".

איך יודעים אם מקור הנזילה הוא במצוף או בגומיות האטם?

קל לאתר את מקור נזילת המים, ולדעת האם היא בגלל תקלה במצוף או בגומיית האטם.
איך? לוחצים על לחצן ההדחה, ומסתכלים אל תוך האסלה.
"אם יש נזילה כבר בשלב שבו מיכל ההדחה מתמלא, סימן שמקור התקלה הוא בגומיית האטם", מפרט שטרוסברג. "לעומת זאת, אם רק לאחר שמיכל ההדחה מתמלא, מתחילים לראות נזילת מים, סימן שמקור הנזילה הוא במצוף.
"כלומר, נשמע שהמצוף כאילו עצר, אך בפועל הוא לא עצר, אלא רק האט את פעולתו, ומים ממשיכים להתמלא, ללא הפסקה. כשמיכל ההדחה גלוי, ניתן לראות שהמים ממשיכים לעלות, ולעבור את קו המילוי הרצוי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כל כמה זמן סביר שמצוף וגומייה יתקלקלו?

שטרוסברג: "סביר להניח שמצוף תצטרכו להחליף בטווח של בין שנתיים ל-9 שנים, בהתאם לסוג המצוף. ההמלצה שלי היא שכשמזמינים בעל מקצוע להחליף מצוף, כדאי בכל מקרה כבר להחליף את גומיית האטם, שכן מדובר בתוספת מחיר זניחה – כ-50 שקל, שתמנע ביקור חוזר של אינסטלטור בהמשך".
מי שבעל חוש טכני ויכול בהחלט להחליף גומייה בעצמו, ומדובר ברכיב זול יחסית. "גומיית אטם עולה בין 10 ל-40 שקל", אומר שטרוסברג. "ואולם, אם מדובר בניאגרה סמויה, אמנם עלות הגומייה נמוכה (כ-60 שקל), אבל מומלץ מאוד לא לנסות לתקן אותה לבד, ללא ידע, שכן ניתן לגרום בקלות נזק לרכיבים נוספים, דבר שיגרור עלויות תיקון גבוהות יותר, כך שלא מדובר בחיסכון באמת".

כמה יעלה התיקון?

"עלות החלפת גומיית אטם תעלה 350 שקל לאסלה רגילה, כשהמחיר כולל את הגומייה ואת עלות העבודה והמע"מ", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "עלות החלפת גומיית אטם באסלה עם ניאגרה סמויה, תעלה 450-500 שקל".
"תיקון או החלפת מצוף באסלה רגילה (מכל הדגמים) יעלה 350 שקל, כולל העבודה, הרכיב ומע"מ".
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
 באסלה תלויה עם ניאגרה סמויה, המחירים יזנקו
 באסלה תלויה עם ניאגרה סמויה, המחירים יזנקו
באסלה תלויה עם ניאגרה סמויה, המחירים יזנקו
(צילום: shutterstock)
לעומת זאת, אם מדובר בניאגרה סמויה, כאן, המחירים כבר יזנקו. "עלות התיקון היא 450-500 שקל, כולל מע"מ, כשמחיר המצוף מחושב בנוסף ובנפרד", אומרים במוקד השירות. "בניאגרה סמויה, לרוב מחיר המצוף נע בין 120 ל-150 שקל, בהתאם לדגם".
כאמור לעיל, יהיו מקרים שבהם תידרש תוספת מחיר, אם תוך כדי התיקון מגלים שנהרסו רכיבים כמו צינורית, גומיות אטם או ברז ניל. ואז נדרשת תוספת מחיר כפי שצוין: 50 שקל עבור גומיות אטם, 100 שקל עבור הצינורית ו-250 שקל עבור ברז ניל שהתקלקל.
שטרוסברג: "שימו לב, שאם אתם מציגים בפני תאגיד המים חשבונית מאינסטלטור המעידה על כך שהייתה לכם נזילה, הרי שמזכים אתכם על החלק היחסי, ותקבלו החזר על חלק מהסכום ששילמתם".
פורסם לראשונה: 17:37, 15.12.20