זה מרגיש כאילו עברו מאז עשר שנים, לא עשרה חודשים. אבל נסו לחזור בראשכם לינואר האחרון בתחילת השנה. הקמפיין מצד הבית הלבן לבחירה לקדנציה שנייה של טראמפ היה די ישיר: הכלכלה במצב מצוין, השווקים מזנקים, ודונלד ג'יי טראמפ הוא האיש הנכון להוביל את אמריקה קדימה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אלא שבימים האחרונים, רגע לפני הבחירות לנשיאות, המגפה משתוללת ומאיצה - והמסרים הללו מרגישים חלול. בהיעדר סיוע כלכלי נוסף, רוב האמריקנים מודאגים הרבה יותר מהאפשרות שלא יוכלו לשלם את החשבונות שלהם מאשר מהשאלה כיצד ינוהל תיק ההשקעות שלהם.
3 צפייה בגלריה
לטיפולך, הנשיא הבא. דונלד טראמפ וג'ו ביידן
לטיפולך, הנשיא הבא. דונלד טראמפ וג'ו ביידן
לטיפולך, הנשיא הבא. דונלד טראמפ וג'ו ביידן
(צילום: AP, MCT)
באופן אירוני, אם מתעלמים לרגע מהקורונה, אנליסטים משוק ההון די אופטימיים כרגע, בלי תלות בתוצאות הבחירות. ארבע שנים נוספות של טראמפ יוכלו באופן תיאורטי להביא איתן עוד קיצוצי מיסים ואולי גם עוד ביטולים של רגולציה. ובמקביל אפילו ה"וול סטריט ג'ורנל" התרגל ונענה לרעיון שיכולה להיות כהונה "מתונה" של ביידן - שתביא ליציבות ולהשקעה בכלכלה - אפילו אם היא תהיה מלווה בהעלאת מיסים לעשירים שבעשירי ארה"ב.
לא משנה מי יהיה המועמד שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר, הנושא הדחוף ביותר לטיפול מצוי בשאלה כיצד לתמוך במיליוני אמריקנים שנפלו בין הסדקים ההולכים ומתרחבים בכלכלת ארה"ב. הכעס על המבוי הסתום בקונגרס בנוגע לחבילת תמריצים לאזרחים הוא מובן. כמעט 130 אלף סימנו לייק על ציוץ שצייץ באחרונה המתמודד לשעבר בפריימריז הדמוקרטים אנדרו יאנג: "דמיינו שיש לכם את הכוח להקל על סבלם של מיליונים, ואתם נכשלים לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
ג'וליה צ'אטרלי, CNN
ג'וליה צ'אטרלי, CNN
ג'וליה צ'אטרלי, CNN
(צילום: CNN)
עבור מיליוני אמריקנים שנאבקים על מצבם יש כל כך הרבה מה להרוויח או להפסיד מהשיחות הללו בקונגרס על חבילת הסיוע בטווח הקצר. אבל יש גם קונצנזוס שהגיע הזמן לפתרונות רדיקליים לטווח הארוך. עוד לפני הקורונה, 63 אחוז מבתי האב בארה"ב לא היו מסוגלים להעניק צ'ק של 500 דולר. נתונים על אחוזי ההעסקה הגבוהים אי-פעם הסתירו בתוכם גם אי-שוויון בהכנסות הכי גבוה אי-פעם: כמחצית מכוח העבודה הועסק בעבודות עם משכורת דלילה של פחות מ-20 אלף דולר בשנה (כ-68 אלף שקלים).
בין ההצעות לחבילת סיוע, עולה רעיון שיאנג עצמו הציע, והוא הכנסה בסיסית לכל אדם (UBI). הצעת החוק של המועמדת לסגנית הנשיא, הסנאטורית קמאלה האריס, קוראת להעניק 2,000 דולר לכמעט כל תושב במהלך המגפה וגם לאחריה. במבט ראשון, ההצעה הזו נראית זרה לחלוטין לארצות הברית - מדינה שנוסדה על עקרונות קפיטליזם של "עשה זאת בעצמך". אבל סקר מאוגוסט הראה שכ-55 אחוז מהבוחרים אוהדים את הרעיון הזה.
בעיר סטוקון בקליפורניה ראש העיר מייקל טאבס בן ה-30 לקח את ההצעה הזו צעד קדימה: 125 מתושבי העיר מקבלים 500 דולר במזומן בחודש בלי שום התחייבות. הרעיון מתבסס על יציבות כפלטפורמה לשיפור. "מחקרים מראים שילדים שהוריהם לא נמצאים בחרדה כלכלית הם - באופן לא מפתיע - תלמידים טובים יותר", מסביר טאבס.
המציאות של 2020 תהיה, יש לקוות, ייחודית ולא ארוכה מדי. אבל האפשרות שפתרון שכזה יכול אולי לסייע לפתור כמה מהבעיות הכואבות ביותר של אמריקה הולכת וצוברת תאוצה. אולי הגיע הזמן שהדייר הבא בבית הלבן ישקול זאת בחיוב.
עוד סיקורים מיוחדים ודיווחים בלעדיים סביב הבחירות בארה"ב באתר CNN.COM
התרגום באחריות "ידיעות אחרונות"