ישנן תקלות בברזים שהן אמנם מעצבנות, אך קלות יחסית לניקוי או לתיקון. לעומת זאת, יש נזילות מים שיכולות להרוס לכם את הארונות שמתחת, ולגרום לבעיות רטיבות ועובש.
רגע לפני שאתם מחליפים את הברז, הנה כל מה שצריך לדעת לפני ההתקנה, וגם כמה טיפים לתחזוקה נכונה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

נזילה באזור של ידית הברז

מה עושים? במצב כזה יש להדק את אום הסגירה של המנגנון. אם הנזילה אינה נפסקת, יש צורך להחליף את המנגנון של הברז.

הברז סגור ומים נוזלים מהפיה

מה עושים? במקרה כזה יש צורך בהחלפת מנגנון.

מים זורמים מהברז, אך בלחץ נמוך

"במקרה זה, תחילה יש לוודא שברזי הניל שמתחת לכיור פתוחים", ממליץ ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים.
"אם התקנתם 'חסכם' (המעדן את זרימת המים) יש לנקות אותו. כשמדובר בברז עם מזלף נשלף, יש להוציא את וסת הספיקה, לנקות ולהחזיר אותו למקום בצורה נכונה. אם כל זה לא עוזר, יש צורך להחליף מנגנון".

המים ניתזים לכל עבר מהפיה

זה קורה לרוב בגלל החסכם. יש צורך לנקות אותו, להחליף את האטם שלו או את כל החסכם.

יש נזילת מים מתחת לכיור

תחילה יש לבדוק שאין נזילה מכיוון ברזי הניח וצינורות ההזנה לברז. סיב: "אם הנזילה היא מכיוון החיבורים, יש להדק אותם בעדינות, ולא להפעיל יותר מדי כוח. אם הנזילה היא מהאביזרים, יש להחליף אותם. שימו לב, שכשמקור הנזילה הוא מעל לכיור, יש לוודא שאטם הברז מונח במקומו על הכיור ואום החיזור שמתחת לכיור מהודק היטב".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ידית הברז משוחררת

הוציאו את הכפתור בצבע אדום או כחול, והדבקו בורג אלן של הידית.

ספיקת המים נמוכה או בלתי סדירה

במקרה כזה, יש לנקות או להחליף את החסכם. סבי: "אם מדובר בברז עם מזלף נשלף, יש להוציא את וסת הספיקה, לנקות אותו ולהחזירו למקום. לרוב, זה יפתור את הבעיה".

נזילת מים בין צינור נשלף למזלף

הדקו ביד את הצינור הנשלף. אם הנזילה נמשכת, יש צורך להחליף את האטם בצינור.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הברז נע בחופשיות על הכיור

במצב כזה יש צורך להדק את אום הסגירה של הברז מתחת לכיור.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על מה להקפיד לפני שמתקינים ברז חדש?

"יש להקפיד על ניקוי קווי הזנת המים לפני שממהרים להתקין ברז חדש בבית", ממליץ סיב. "לשם כך, יש לפתוח את שני ברזי הניל למשך חצי דקה, ולוודא שהמים היוצאים מהם נקיים לחלוטין. אם לא תעשו זאת, זה יגרום לתפקוד לקוי של הברז ויפגע לאורך זמן בחלקיו הפנימיים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך לתחזק ברזים כך שיחזיקו מעמד לאורך זמן?

"יש לנקות את חלקי הברז הרגישים לאבנית וללכלוך מדי פעם", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כדאי לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר באזורים בארץ, בהם יש כמות גדולה יותר של אבנית במים.
"אין להשתמש בחומרי ניקוי חזקים מדי (חומצות, למשל) ולא לשפשף את הברז עם צמר פלדה. אלו, יהרסו את שכבת הציפוי שלו ויגרמו לו להתבלות מהר מאוד".
סיב: "אם הצטברה על גבי הברז אבנית, ויש עליו כתמים לבנים, ניתן להסיר אותם בקלות רבה בעזרת מי חומץ ביתי בריכוז של 5 אחוז. לאחר הניקוי עם חומר זה, יש לשטוף את הברז היטב במים ולנגב בעדינות בעזרת מטלית רכה. שימו לב שאת חלקי הפלסטיק יש לנקות אך ורק במי סבון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:

כמה יעלה התיקון?

מוקד השירות של אתר "המקצוענים": "תיקון נזילה בברז יעלה בין 300 ל-350 שקל. לרוב היא מתרחשת בברזים ישנים יחסית, כשהברז רופף או כשגומיית האטם שלו כבר יבשות או סדוקות".
במצב כזה, אין טעם להשקיע בתיקון, אלא להחליף את הברז. שימו לב שהתעלמות מנזילת מים, מעבר לעובדה שמדובר בבזבוז מים מיותר, תעלה לכם לא מעט כסף.
נזילה יכולה להגיע למצב של כ-3 ליטרים ביום. אם זיהיתם נזילה, מוטב לסגור את ברז אספקת המים שמתחת לכיור, ולהזמין בעל מקצוע.
"התקנת ברז תעלה 250-350 שקל", מציינים במוקד השירות. "זהו מחיר נמוך יותר מעלות תיקון הברז, אך כמובן שהמחיר לא כולל את עלות הברז עצמו.
"אם האינסטלטור מספק לכם ברז, דאגו לדרוש ממנו את תעודת האחריות. שימו לב שמרבית חברות הברזים מעניקות 5 שנות אחריות על הברז, רק חשוב לוודא שאין החרגות מעבר לשנת האחריות הראשונה".