הממשלה לא מתכוונת בשלב זה לחזור לסגר מקיף ורוחבי במשק, חוק ההסדרים המגובש בימים אלה יכלול מהלכים להסרת חסמים ורגולציה כדי לאפשר את הורדת יוקר המחיה ותקציב המדינה לא ישמש עילה להפלת הממשלה - כך עולה מדברים שאמר היום (ב') שר האוצר ישראל כץ בראיון לאולפן ynet. "אני רוצה שבעוד שנה כבר לא יגידו כמה יותר זול לקנות בחו"ל מאשר בישראל", הצהיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלייה במספר הנדבקים בקורונה בימים האחרונים הציפה שוב את החשש כי ההקלות על המשק וההחלטה לפתוח אותו יבוטלו, אך כץ מנסה להרגיע.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)
"אנחנו עוקבים בקפדנות אחרי עניין התחלואה. מהרגע הראשון ישראל נקטה בצעדים מחמירים שאפשרו לה להיות בצמרת המדינות שמצליחות להתמודד עם הנגיף. יחד עם זאת, הגיע הזמן לפתוח את המשק. אנחנו הולכים למסד מדיניות ברורה שאומרת שלא סוגרים באופן רוחבי אבל מטפלים באופן נקודתי ומחמיר באזורי סיכון. וגם גורמים לכך שתהיה אכיפה אפקטיבית שהיום לא קיימת לחלוטין. זה המפתח".
בהקשר זה כץ הסביר, כי יציידו את גורמי האכיפה ואת הרשויות המקומיות ביותר סמכויות כדי לאכוף את הכללים שנקבעו במטרה לאפשר את חופש התנועה ולהמשיך את הפעילות במשק. בנוגע להעלאת גובה הקנסות שניתנים על הפרת ההנחיות אמר כי "אני לא יודע אם הגובה הוא משמעותי יותר מאשר האכיפה עצמה. אין לי עניין בקנסות או גובה קנסות כדי לצבור הכנסות אני רוצה שיהיה כאן אלמנט מרתיע".
לדברי כץ, המדדים הכלכליים צפויים להחמיר ועד סוף השנה צפוי גירעון ממשלתי של יותר מ-10%, צמיחה שלילית ויחס חוב תוצר שעולה. "יחד עם זאת, אנחנו מזרימים הון עתק למשק", הוא ציין. "אני מוודא כל הזמן שהעסקים מקבלים את המענקים וההלוואות והשכירים והעצמאים מקבלים את מה שנדרש. לפי איכון הטלפונים של גוגל קרוב ל-90% מהעובדים, אלה שלא יצאו לחל"ת ואלה שחזרו, נמצאים במקום העבודה שלהם. יש גם את מדד כרטיסי האשראי שמראה שכמעט הגענו למצב הקודם. אנחנו משקיעים מאמץ גדול בלהתניע את המשק ולהחזיר אנשים לעבודה".
2 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
עסק שלא שרד את תקופת הקורונה. כץ: "המדדים הכלכליים צפויים להחמיר"
(צילום: אוראל כהן)

"אין לי כוונה להביא לפירוק הממשלה דרך התקציבים"

אחד המאבקים המתנהלים בקואליציה בימים אלה נסוב סביב השאלה האם לעמוד בהסכם הקואליציוני ולגבש תקציב דו-שנתי או להתחיל קודם בתקציב לזמן הקצר שנותר לסיום השנה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, בניגוד לראש הממשלה החליפי, בני גנץ, החליט שבשל המשבר הכלכלי נכון לסטות מהנוהג של תקציב דו-שנתי, שהוא עצמו יזם, ולהסתפק כעת בגיבושו המהיר של תקציב חד-שנתי עד לתום השנה הנוכחית ובהמשך לגבש תקציב נוסף לשנת 2021, דבר שיצר עימות בקואליציה.
שר האוצר כץ, תומך בעמדה של נתניהו. מי שמתנגדים לה הם אנשי כחול לבן שחוששים שזה יאפשר לנתניהו חלון הזדמנויות לפרק את הממשלה מאחר שנפילת הממשלה על רקע התקציב לא מחייבת את החלפת ראש הממשלה עד לבחירות, כמו שסוכם.
"השיקול הוא כלכלי משום שאם גורמים לא ירצו בקיום הממשלה יש להם מספיק עילות כדי לעשות את זה". אמר כץ בראיון לאולפן ynet. "התקציב לא ישמש כעילה לדבר הזה. הבהרתי את זה לגנץ. אני מתכוון להגיש שני תקציבים. יש לנו אחריות לאזרחים בישראל. אנחנו צריכים לשפר את המצב הכלכלי ולא צריך לערב בזה שיקולים פוליטיים. התקציב החד שנתי הוא המתכון להקניית יציבות לקואליציה. אני הולך להוביל לשני תקציבים בספטמבר ולפברואר ואין לי שום כוונה להביא להחלשת הממשלה או פירוקה דרך התקציבים".

"נביא תחרות במקומות שהיא לא הייתה"

כץ הוסיף, כי "יהיה תקציב אחראי, אין טעם בגזרות חדות כרגע אבל בחוק ההסדרים יהיה חוק חזק ועוצמתי שיביא תחרות במקומות בהן לא הייתה תחרות, הוא יביא להסרת חסמים ורגולציה כדי לאפשר להוריד את יוקר המחיה", אמר כץ.
הוא הוסיף, כי "מדובר בהחלטות דרמטיות שלא היו קודם בנושא יוקר המחיה ויבוא מחו"ל. יש דברים שבנימוקי בריאות כביכול מהווים חסמים שמייקרים את כל התהליך. למשל, מים מינרלים מוגדרים כמוצר רגיש וזה מעכב את יכולת הייבוא. אבל מים מינרליים לא צריכים להיות מוגדרים כמוצר רגיש. בנוסף, כל נושא הקוסמטיקה והיבואנים הכמעט בלעדיים של מוצרי יסוד. אנחנו הולכים לטפל בהסרת החסמים בתחרות גם במגזר החקלאי בעבודה מול שר החקלאות. אנחנו פועלים לייצר נוסחה שתאפשר תמיכה ישירה בחקלאים ובגידולים, אבל תפתח את חומת המכסים ותוזיל לאזרחים את יוקר המחיה. בנוסף, אישרתי את פתיחת התחרות בענף הביטוח. זה לא ילך אחורה. אני מוכן לעמוד בלחצים מול גופים בעלי עניין. ויש את נושא המלט ששר הכלכלה ניסה להטיל היטלים ואני לא אפשרתי את זה. אני מוריד את זה מעל הפרק".
כץ גם התנגד להצעת החוק שיזם ח"כ מיקי זוהר, האוסרת על חברות כרטיסי האשראי להיכנס לתחום הביטוח. "היה ניסיון לחוקק חוק שעוקף את התחרות", הסביר כץ. "הבהרתי את עמדתי. אתמול התקיימה ועדת השרים וכל הכותרות שהיו על מי שיוביל ומי שישנה נעלמו. אתם יודעים מה קרה? לא רק שהיה רוב נגד חוק אנטי תחרותי אלא החוק לא הוגש בכלל כי הרוב היה מובן וברור, ואם היה צריך הייתי הולך לישיבה ומוודא להפיל את הניסיון הזה".

אישור התנאים לנתניהו וגנץ: "לא מרגיש בנוח עם זה"

על ההטבה הרטרואקטיבית שקיבל ראש הממשלה נתניהו לפיה המס ששילם בשנים 2017-2009 יהיה על חשבון המדינה ועל מימון ההוצאות על המעון החלופי לבני גנץ שעליו הוחלט בהסכם הקואליציוני אמר כץ, כי "אני לא מרגיש בנוח. אני לא חושב שמישהו מרגיש נוח מהבחינה הזאת".
לדבריו, "תמיד זה עומד במאזן מול האפשרות להקים ממשלה ולהתחיל לפעול ולקבל החלטות למען הציבור במקום ממשלות מעבר. מלכתחילה היה ברור שאף אחד לא מרגיש נוח עם ממשלה רחבה כזו. זה המחיר של הקמת ממשלת אחדות".