יותר מ-300 מתושבי דרום תל אביב ויפו שנפגעו מההצפות בינואר תובעים מהעירייה כ-25 מיליון שקל ב-10 תביעות נפרדות. שתי תביעות כבר הוגשו השבוע בשם יותר מ-80 אזרחים לבימה"ש השלום בעיר. יתר התביעות יוגשו בימים הקרובים.
בין התובעים - בעלי רכוש בבניין שבו קרה אסון המעלית ברחוב נדב 2. כל אחד מהתובעים מבקש פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים, עד 229 אלף שקל במקרה הקשה יותר. מאות התובעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין דוד מנע וחיה מנע, היו בעת האסון בעלי רכוש או התגוררו בדרום העיר.
3 צפייה בגלריה
הצפות בתל אביב
הצפות בתל אביב
אזור האסון בבית ברחוב נדב, תל אביב
(צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה)
בשתי התביעות שהוגשו השבוע טענו עוה"ד מנע כי בהצפות ב־4.1.20 הגיעו המים לגובה של 65 ס"מ בממוצע בבתי הקרקע ובחנויות שבהם מתגוררים או פועלים התובעים. המים, לפי התביעה, השחיתו רכוש רב וסחורה. מי שהיה בבעלותו בית עסק נאלץ להשביתו. חלק מהתובעים נאלצו לחפש דיור חלופי ולרכוש את הציוד מחדש.
בתביעה נטען כי באזור העסקים והמגורים של התובעים לא התקינה העירייה מערכת ניקוז מתאימה למי הגשמים או תשתית ראויה לביוב אף שכבר היו הצפות באזור. לפי חוות דעת של הידרולוג, "מערכת הניקוז אינה יכולה לסלק את המים המצטברים בתחום שכונת הארגזים והאזור, וחלק מהשכונה אינו מנוקז כלל".

"העירייה עצמה עיניה והתעלמה במודע מההצפות החוזרות"

בתביעה מדגישים כי "העירייה עצמה עיניה והתעלמה במודע מההצפות החוזרות והנשנות שנגרמו עקב תשתית הניקוז הלקויה ולא נקטה אמצעים לתיקון המצב", נטען.
3 צפייה בגלריה
עו"ד דוד מנע
עו"ד דוד מנע
עו"ד דוד מנע
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
3 צפייה בגלריה
עו"ד חיה מנע
עו"ד חיה מנע
עו"ד חיה מנע
(צילום: אילן בשור)
לדברי איציק רודף שלום, המתגורר בקומת קרקע בנדב 4, בשכנות לבניין שבו קרה אסון המעלית, "הבית שלי הוצף. ברחתי מהבית ושמעתי צרחות שאנשים תקועים במעלית. לא יכולתי לעזור כי סבלת מהיפותרמיה ברגליי".
בעבר קבע ביהמ"ש העליון בתביעה שהוגשה נגד עיריית חיפה כי "אין לקבל את טענת המדינה כי בשל היקפם החריג של גשמי חורף תשנ"ב אין מקום לייחס לה יכולת או חובה לצפות את הפגיעה העלולה להיגרם בגינם".

המשפחות של סתיו הררי ודין שושני ז"ל, הרוגי אסון המעלית, יגישו תביעה נפרדת לביהמ"ש המחוזי בתל אביב. פרקליטי המשפחות, עוה"ד קובי קפלנסקי וחן גלעד, אמרו כי התביעה תוגש בתוך שבועות, לאחר שיסיימו לקבל חוות דעת מקצועיות על נסיבות האסון.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ליבנו עם משפחות שושני והררי שאיבדו את היקר מכל. התביעות טרם הומצאו כדין לעירייה. לכשיתקבלו תימסר עמדתה בכתבי ההגנה".