ברקע ההודעה של ראשי המסחר וגופים אחרים כי יפתחו מחר (חמישי) את העסקים למתחסנים ומחלימים בניגוד להנחיות הממשלה, מנכ"ל קניוני עופר משה רוזנבלום אומר היום באולפן ynet כי "אנחנו מקווים שהשוכרים באמת יבואו ויפתחו את החנויות".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, השוכרים שמפעילים את החנויות ניצבים בפני לא מעט קשיים: "אחת הבעיות הקשות מבחינתם זה שהעובדים לא רוצים לחזור מחל"ת, והדבר השני הוא החשש מהקנסות. אין ספק שאנחנו בעד לפתוח את המסחר. צריך להבין שאנחנו לא סגרנו אף פעם את הקניונים, כי לקניון יש חנויות חיוניות ולכן הוא נשאר פתוח. עכשיו הגברנו את הניקיון ותדרכנו את השומרים ואנחנו מקווים שהשוכרים יבואו".
2 צפייה בגלריה
קניון הזהב ריק
קניון הזהב ריק
קניונים ריקים בצל הקורונה
(צילום: שמוליק דודפור)
בין העסקים שמסרו כי הם נערכים לפתיחה מחר: סטיב מאדן, ריפליי, קסטרו, פפאיה, חברת בריל פותחת את חנויות גלי, ניין ווסט, לי קופר, טימברלנד, נאוטיקה, ומגנוליה, טויס אר אס, קרייזי ליין, מנגו, שילב, ללין, פוקס אופנה, פוקס הום, המשביר לצרכן, H&M , דייסו יפן, רנואר, צומת ספרים, aldo BODGART, תמנון, מנגו, אמריקן איגל, נייקי, בילבונג, children סאקס, ביירן מרקט, רנואר, מגנוליה, בון ספורט, iBags, rebar, הפנינג, מגה ספורט, פמינה, עונות, ג'אמפ, קפה קפה, רונן חן, נעלי נמרוד, טופ טן, קרולינה למקה, הודיס, Select ועוד.
לפי ההודעה שהוציא הפורום, הכניסה של העובדים והלקוחות תתאפשר אך ורק במקרים הבאים: אנשים מתחת לגיל 60 שקיבלו את החיסון הראשון; אנשים מעל גיל 60 שקיבלו את החיסון השני; אנשים שמחזיקים בתעודת מחלים; אנשים שיציגו בדיקת קורונה שלילית (בתוקף של 72 שעות), או ילדים מתחת לגיל 16.
"אני רוצה לשאול את שר הבריאות ובכלל את הממשלה - בשביל מה עשינו חיסון?", שואל רוזנבלום. "אם בריאות העם קודמת לכל ואפשר להגיד שהמצב כרגע זה שרוצים לתת ולעשות, אז בשביל מה עשינו חיסון אם הוא לא עומד? שר המשפטים צריך להחליט יחד עם שר הבריאות שמי שעשה חיסון יכול לקבל בונוס, יכול לבוא לקניות. אנחנו רוצים לעזור לסוחרים שנאנקים".
מוקדם יותר אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין באולפן ynet כי "התאריך המשוער של פתיחת העסקים לפי התו הירוק הוא ב-23 בפברואר, כפי שהצגנו". רוזנבלום טוען כי "התאריך שעליו הודיעה הממשלה זה תאריך פתטי, כי כשנגיע ליום לפני 23 בחודש, בשעה 23:00, יודיעו לנו שעוד יומיים פורים והרי לא כדאי לפתוח את הקניונים כי תהיה התקהלות בחופשת פורים. אנחנו נמצאים בקריסה מוחלטת של המסחר מצד אחד ואנחנו גורמים לעובדים לא לבוא לעבודה מצד שני".
-תפתחו מחר למרות שאתם עלולים להסתכן בתביעה אם תכניסו רק את המחוסנים? "אנחנו רוצים לעזור לשוכרים למכור את הסחורה של הקיץ והחורף ששוכבת במחסנים בזמן שהם משלמים מאות אלפי ומיליוני שקלים. אנחנו נמצאים בפורים תכף ואנחנו צריכים להתחיל להכניס את עונת הקיץ. אם אני צריך לבחור בין קניון סגור וחנויות סגורות לקניון שפתוח רק למי שעבר חיסון, כי זה מה שהממשלה אומרת, אז אני מעדיף את הפתוח. אם החיסון לא טוב, שיבואו ראש הממשלה ושר הבריאות ויגידו לנו שהם עדיין לא יודעים מה קורה עם החיסון, גם זה בסדר, רק אל תשחקו איתנו".
אלון דויטש, הבעלים של רשת select, מספר באולפן ynet שברשת שלו עובדים כבר שלושה ימים במתכונת של טייק-אווי, על אף שהדבר אסור על פי הגבלות הממשלה. "הגיעו שוטרים ופקחים", אומר דויטש, ורוזנבלום מוסיף: "סליחה שאני מתפרץ, אבל הודיעו שבמסחר מותר אחד-על-אחד. אז זה מותר כמו שמותר ללכת לספר אחד-על-אחד".
2 צפייה בגלריה
חנויות פתוחות במתחם ביג בקריות, על אף ההנחיות
חנויות פתוחות במתחם ביג בקריות, על אף ההנחיות
"הודיעו שבמסחר מותר אחד-על-אחד. אז זה מותר כמו שמותר ללכת לספר אחד-על-אחד". טייק אווי בחנויות בגדים במרכזי קניות
(צילום: ביג מרכזי קניות)
דויטש מסכים כי יש בלבול גדול ואי אכיפה ברורה של ההנחיות: "גם אחד-על-אחד וגם טייק-אווי מחנויות וממסעדות מותר. יש כל מיני פקחים שמפרשים את החוק בצורה אחרת, חלקם מבינים, חלקם לא מבינים. כמובן שהברדק חוגג, אבל אנחנו חייבים לשרוד. אנחנו חייבים למכור את המלאים שלנו. אנחנו לא יכולים גם לממן את הקיץ וגם את החורף. החורף נמצא במדפים, אנחנו חייבים למכור אותו כדי שיהיה לנו כסף להמשיך. מצד שני, יש לנו גם את כל ההוצאות שלנו. הממשלה לא נותנת לנו שום דבר. את הפטור מארנונה של ספטמבר-אוקטובר שאני אמור לקבל על זה שהייתי סגור לא קיבלתי עד עכשיו. העיריות דורשות מאיתנו לשלם את הארנונה כשאין לנו שום הכנסות ואנחנו חסרי אונים כי את אף אחד זה לא מעניין".
-כלומר, לא תסגרו יותר את הדלתות? "חייבים לפתוח ואני מבטיח לכולם שבענף המסחר אנשים לא נדבקים יותר מאשר נדבקים בכל החנויות המוגדרות "חיוניות", כמו חנויות מזון או חנויות של סטוק או חנויות שמוכרות מפיות מנייר או כל מיני דברים כאלה ואחרים שהכול פתוח במשך כל הזמן, כל הסגר".
לדבריו, אם כל החנויות ייפתחו המצב דווקא ישתפר: "בצורה כזאת הפיזור הוא הרבה יותר גדול. זה לא 400 איש שנמצאים בקומת הבגדים של חצי חינם ועושים את הקניות בדחק".
גם רוזנבלום אומר כי "אין הבדל בין סופר לבין חנות כזאת או אחרת. שמעתי הבוקר את השר אלי כהן, חברי, ואני מאוד כועס על מה שהוא אמר, שחנויות רחוב לא יצטרכו לעבור את התו הירוק והחנויות בקניונים כן. החנות ברחוב והחנות בקניון היא אותה החנות ואין הבדל ביניהן. הממשלה לא יודעת מה היא רוצה מאיתנו, אנחנו קורסים. הסוחרים נאנקים וזה לא מעניין אף אחד. הכול פוליטי וכדאי שהם יצאו מהקופסה, כי עשינו חיסון אז שיכבדו את מה שהם הודיעו לעם. אמרו לנו תעשו חיסון ואז נפתח, אח"כ אמרו אחרי ששני מיליון יעשו, עכשיו שלושה מיליון. רואים שמשחקים בנו. מי שעשה חיסון צריך לדעת שהממשלה נותנת לו לעשות מה שהוא רוצה תוך הקפדה על עטיית מסכה, על כל הדברים".
רונבלום טוען כי "בקניונים יש הקפדה מלאה על מסכות", ואומר כי אם התחלואה בשיאה כפי שאומרים לו - "אז בשביל מה פתחו את הסגר?". דויטש מוסיף: "בדיוק, כשהיה סגר אנחנו השתתפנו בסגר, סגרנו את העסקים שלנו ונשארנו בבית. חצי מיליון עובדים יושבים בבית, כולם נפגעים. אם יש סגר - יש סגר. אם אין סגר - בבקשה לפתוח".

בתוך כך, במסיבת עיתונאים שקיימו אתמול ראשי הענפים השונים במשק, נאמר כי גם ענפי התרבות והתיירות יצטרפו ליוזמה של ראשי המסחר, הקניונים והמסעדות ויפתחו את העסקים כבר ביום חמישי הקרוב לפי התו הירוק, בהיעדר תוכנית לפתיחת המשק של הממשלה.