מהם החומרים הכי עמידים, האם לעגן את הספריה לקיר, לרצפה או לתקרה וכיצד משלבים תאורה בתוכה? לצד שיקולי העיצוב, כדאי שתתייחסו לכל הפרמטרים המפורטים כאן, כולל האם ניתן להוביל אותה הביתה בקלות, וללא הוצאות גבוהות על מנוף.
בכתבה הקודמת, התייחסנו בעיקר להחלטות שכדאי לקחת בעניין עיצוב הספרייה. בכתבה זו, נרחיב על ההיבטים הטכניים, והלא פחות חשובים. הם אלה שיבטיחו את הבטיחות של מי שנמצא בבית, את קלות התחזוקה שלכם אותה ואת היכולת להחליף אותה כשנמאס לכם.
11 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, באדיבות מעצב הפנים אורון מילשטיין)

11 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, אדריכלות ועיצוב דן והילה ישראלביץ)


11 צפייה בגלריה
(צילום: אורית ארנון, עיצוב מיכל מטלון)

מה חשוב לוודא לפני שתולים או מצמידים לקיר ספריה כבדה במיוחד

"הדבר החשוב ביותר הוא החומר שממנו עשוי הקיר שאליו תוצמד הספרייה", אומר מעצב הפנים, אורון מילשטיין. "חשוב להימנע מלעגן ספריה לקיר גבס על סוגיו השונים, גם אם עיקר העומס מונח על רגלי הספרייה ועל אחת כמה וכמה במידה ומתכוונים לתכנן ספריה תלויה. גם במקרים שהמשקל היחסי שלה, ושל הפריטים עליה, הוא נמוך יחסית".
לדברי מילשטיין, "מוטב לתלות ספריות על קירות בלוקים או בטון, אשר מסוגלים לשאת משקל רב יותר. בכל מקרה, המלצתי היא לייצר ספריה עם רגליים שמייצבות את מבנה הקונסטרוקציה, מחלקות את המשקל ומקטינות את הסיכוי שהמדפים יקרסו במשך הזמן".
"חשוב מאוד לתכנן את הספריה, את העיגונים שלה ואת מיקום החיבורים לקיר, לפי חוזק הקיר", מוסיפה מעצבת-הפנים מיכל מטלון. "לעתים, נדע על חגורת בטון מראש, או אפילו נייצר אחת כזו, אם אנו מתכננים ספרייה דומיננטית וכבדה במיוחד".

11 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, עיצוב ניצן הורוביץ)

11 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, עיצוב ניצן הורוביץ)
אילו עיגונים ותמיכות חשוב לעשות מראש, על מנת שהספרייה תהיה יציבה ובטיחותית?
"רוב הספריות כוללות מאסה גדולה של פריטים והן בעצמן בעלות משקל מאוד גדול", אומר מעצב הרהיטים יפרח בן-צבי. "בחישוב כולל ספרייה יכולה גם להגיע למשקל של מאות קילוגרמים, לכן הקיבוע שלה הוא קריטי על מנת שלא תתהפך או תקרוס חלילה על שוכני הבית".
לדברי בן-צבי, "ספריות הניצבות על רגליים הן בטיחותיות יותר, אך גם הן מצריכות חיזוקים לקיר".
"הקיבוע של הספרייה לקיר (גם בספריות על רגליים) נעשה על ידי קידוח של ברגים מסוג ג'מבו לקיר, במקומות נסתרים ובחלקה העליון של הספרייה", מוסיף מילשטיין.
באילו מקרים ניתן לקבע ספרייה אל קיר גבס?
"ככלל, פתרון זה לא מומלץ, אך ניתן לעשות זאת בתנאים הבאים: חשוב לעבות את מספר ניצבי המתכת שנמצאים בתוך קיר הגבס ומהווים למעשה את הקונסטרוקציה שלו", אומר בן-צבי. "אם בקיר גבס רגיל הניצבים הם במרחק של כ-60 ס"מ אחד מהשני, בקיר ספרייה יש לדאוג לייצר ניצבים במרחקים של 30 ס"מ.
"בנוסף, באזור אליו יוברגו הברגים חשוב להתקין תוספת של לוח עץ על גבי הניצב ולכיוון החזית המיועדת כך שהברגים יעברו דרך המתכת ויתפסו בעץ. חשוב להדגיש שכל זה צריך להיעשות על ידי בעל מקצוע. את מיקום ניצבי המתכת הוא יזהה בעזרת מכשיר לגילוי מתכות או מגנט שייתפס לקיר ברגע שיזהה את גוף המתכת".
צריכים נגר? לחצו כאן
11 צפייה בגלריה
(צילום: תומר בלילתי, עיצוב ברברה ברזין)

11 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, אדריכלות ועיצוב שרה ונירית פרנקל)
מה הדגשים לגבי ספריה שמשמשת גם כמחיצה מבחינת יציבות ומתי צריך לעגן אותה לרצפה ולתקרה?
"כשספריה משמשת כמחיצה יש לדאוג שהבסיס שלה יהיה רחב יחסית (45-50 ס"מ)", מפרט בן-צבי. "זאת, על מנת שמרכז הכובד יהיה בחלק התחתון שלה. מומלץ שגובה הספרייה לא יהיה יותר מ-2.3 מטר. אם אין אפשרות לעגן אותה בצמוד לקיר, מומלץ לחבר חלק מהעמודים התומכים מהתקרה".
גם לעומק הספרייה, יש השפעה על יציבותה. לכן, אם היא בעומק של 30 ס"מ, יהיה צורך לעגן אותה משני מקומות לפחות, כלומר לרצפה ולקיר אליו היא צמודה, או לרצפה ולתקרה במידה שהיא עומדת במרכז החדר. בן-צבי: "העמודים יכולים להיות ממגוון חומרים, כשהפופולאריים ביותר הם מתכת או עץ גושני (עץ טבעי מלא). את הספרייה יש לעגן עם ברגים מסוג ג'מבו (לפחות 4 ברגים) בכל אזור".
כיצד לבחור נכון את חלוקת המדפים בספרייה?
לדברי מילשטיין, "חשוב להגדיר מראש עבור מה הספרייה הולכת לשמש: לספרים, לפרטי נוי או לשילוב של שניהם. השקלול משפיע על המשקל הסופי של הספרייה".
גם למבנה ולחלוקות יש השפעה ישירה על העמידות והחוזק של הספרייה לאורך זמן, מכיוון שמרבית המשקל מונח על המדפים.
מילשטיין "בתכנון ספריה, ישנן חלוקות שנעשות מטעמי עיצוב וישנן חלוקות טכניות שחשובות מאוד ליציבות הספרייה. חשוב מאוד לתכנן מדפים שאורכם לא עולה על 1 מטר, גם בספריות עץ וגם ספריות ברזל".
כמה עולה ספריה? למחירון המלא לחצו כאן
11 צפייה בגלריה
(צילום: שי אפגין, עיצוב יפרח בן-צבי)

11 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גונן, עיצוב אורון מילשטיין)

11 צפייה בגלריה
ישנן ספריות שמעוגנות לרצפה
ישנן ספריות שמעוגנות לרצפה
ישנן ספריות שמעוגנות לרצפה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות האדריכלית דורית סלע)
מה חשוב לעשות כדי שהמדפים יהיו יציבים ולא יקרסו מעומס המשקל?
"במקרה של מדפים מסנדוויץ' או MDF צבוע חשוב לייצר תמיכה תחתונה לכל מדף על מנת שלא יקבל עם הזמן דפורמציה (שקע)", אומר מילשטיין. "אם מדובר במדפים שעתידים לשאת משקל גבוה יחסית, חשוב לייצר הכנות וחיזוקי ברזל אך יש לקחת בחשבון שהמראה הסופי יהיה מגושם יותר. אם נייצר חלוקות קטנות יותר, נוכל להשתמש במדפים דקים יותר, וליהנות ממראה יותר מינימליסטי. למשל, מדפים עץ קטנים יחסית, יכולים להיות גם בעובי של 1.5-2 ס"מ".

בשלב התכנון, בדקו כיצד תידרשו להוביל את הספרייה לבית והאם יהיה צורך במנוף

"חשוב לזכור שלספריות הגדולות יש לא רק משקל אלא גם נפח", אומר מילשטיין. "לכן, לפני שמייצרים אותן חשוב לעבוד עם מודולים שאכן יכולים להיכנס לדירה. הספריות הגדולות אמנם לא מגיעות כיחידה אחת, אך צריך לקחת בחשבון האם גם כשהן מגיעות ביחידות קטנות יותר, ניתן להכניס אותן הביתה. כלומר, האם רוחב חדר המדרגות, מידות המעלית ומידות המשקופים בבית, מאפשרים הובלה נוחה. אחרת, אם יהיה צורך בשימוש בהובלה עם מנוף דרך אחד מחלונות הבית הגדולים, יש לכך משמעויות כלכליות, שכדאי לשקלל מראש".

כיצד מתייחסים לתאורה של הספרייה בשלב התכנון?

"תכנון התאורה כחלק מהספרייה צריכה להיעשות בשלבי תכנון יחסית ראשוניים מכיוון שנדרשת נקודת חשמל", מסביר מילשטיין. "בדרך-כלל, התאורה היא של פסי לד שמותקנים בחלקם התחתון של המדפים".
"הדבר הפשוט ביותר הוא לייצר פס תאורה או ספוטים בתקרה במרחק של 50 ס"מ מקו הספרייה (כלומר בין 80-90 ס"מ מהקיר) שיאירו את הפריטים", מסביר בן-צבי. "אופציה אחרת היא לייצר תאורה נסתרת בגב המדפים שמדגישים את הרקע של הספרייה ואת הפריטים שמשולבים בה".
לדברי בן-צבי, "במקרה כזה יש לבחור את מיקום המדפים שרוצים להאיר. לרוב אלו יהיו המדפים שבהם שילבנו פרטי נוי שנרצה להבליט. לשם כך, יש לתכנן נקודת חשמל ועל החשמלאי להוציא קו תאורה בגובה אותו נרצה להאיר. הנגר, יצטרך לחרוץ את החלק האחורי של המדף שנרצה להאיר ולשלב בו את פס התאורה".
"אם נרצה למקם גוף תאורה דומיננטי ומעוצב על אחד המדפים, כדאי להכין מראש עבורו שקע חשמל במקום המתאים, כדי שלא נמצא את עצמנו מתאכזבים מכבלים שרצים לאורך הספרייה".
11 צפייה בגלריה
(צילום: עודד סמדר, באדיבות האדריכלית דורית סלע)
עוד כתבות בנושא:
אם זו ספריה המשמשת כמחיצה (מכונה גם 'פרי סטנדינג', כלומר 'עומדת בפני עצמה' ולא סמוך לאף קיר בבית), התאורה תשולב בחלק העליון או התחתון של המדף. ישנם פסי תאורה ייעודיים לרכוש ושלב בתוך הרהיט. חשוב מאוד לבחור בתאורה בגוון צהוב (ולא לבן), שהרבה יותר מחמיאה, ונחשבת לתאורה רומנטית ולא לתאורה פונקציונלית, כמו ששמים בחללי עבודה או במטבחים".
צריכים מסגרייה? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 10:28, 22.06.20