בעקבות התפשטות הקורונה והחשש לעיכובים בלוחות הזמנים של מיזמי בנייה, הכניסו עורכי דין של יזמים הבהרה להסכמים של מכירת דירות חדשות. הסעיף מפרט כי התפשטות הקורונה עשויה להיחשב כוח עליון, מלבד התרחישים שכבר הוגדרו בעבר ככוח עליון בהסכמי המכר. המשמעות: אם יהיו עיכובים בגלל התפשטות הקורונה, למשל עקב מחסור בחומרי בניין לאתר, ייחשב הדבר כוח עליון והיזם לא יחויב בפיצויים.
כמה משרדים של עורכי דין הכניסו סעיפים כאלה, כאשר כל אחד מהם מטפל בעשרות פרויקטים הנמצאים בשלבים שונים של מכירה. מאחר שהסעיף לא נכנס רטרואקטיבית, ההערכה היא כי בשלב זה מדובר ברוכשי דירות מעטים שעשו זאת בשבועיים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
 אתר בנייה. חשש למחסור בחומרי בניין
 אתר בנייה. חשש למחסור בחומרי בניין
אתר בנייה. חשש למחסור בחומרי בניין
(צילום: דנה קופל)
כך, למשל, במשרד עו"ד גינדי כספי ושות' הוסיפו להסכם המכר את הסעיף הבא: "בסעיף כוח עליון יש לכלול: במקרה של מגפה עולמית ו/או התפשטות נגיף במדינות המספקות חומרי/פריטי/אביזרי בנייה ו/או בישראל, שהוכרו על ידי ארגון הבריאות העולמי וגורמים לשיבוש באספקת כוח אדם לבנייה, ניהול ופיקוח ולחוסר בחומרי בנייה ו/או פריטים ואביזרים הדרושים להשלמת הפרויקט, והדבר גורם לעיכובים בבנייה ו/או במסירת היחידות בפרויקט, יידחה המועד הנקוב למסירת היחידה לרוכש בהתאמה למשך העיכוב בלי שהדבר ייחשב הפרה או איחור מצד היזם. עיכוב לא יהווה עילה לפיצוי ו/או תשלום לרוכש".
במקרה אחר הוסיף משרד עוה"ד רז-כהן, פרשקר ושות' סעיף הבהרה ולפיו "סגר, הוראות לבידוד מצד השלטונות וכו' שיביאו למחסור בפועלים עקב הוראות של משרד ממשלתי או כל גוף שלטוני, מחסור כללי בחומרי בניין לרבות מחסור שמקורו בהוראות ארגון הבריאות העולמי ייחשבו לכוח עליון". עוד שני משרדים גדולים דיווחו כי הם ממליצים ללקוחותיהם היזמים להוסיף את הסעיף, אך טרם ביצעו זאת בפועל.
בחוזי המכר קיים סעיף כוח עליון הכולל מגיפה, אך חלק מעוה"ד סברו כי יש לחדד את התרחיש הקיים. לירון רוט, שותפה במשרד גינדי כספי ושות': "היה חשוב להסביר כי תרחיש שאינו בשליטת המוכר יכול לגרום למצב שלא יהיו עובדים זרים וסחורות, וזה ישפיע על לוחות הזמנים".
לפי חוק המכר, מגיע לרוכש דירה פיצוי מהיום ה-61 לעיכוב. הפיצוי לאחר מכן יכלול את ה-60 יום ויעמוד על 150% משכר דירה של דירה דומה באזור, ולאחר 8 חודשי עיכוב 125%.