בעוד פחות מחצי שנה האופן שבו אנחנו משלמים בכרטיסי אשראי הולך להשתנות משמעותית. בהתאם להנחיה של פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, החל מנובמבר הקרוב עסקים שמגלגלים מחזור של מעל 100 מיליון שקל בשנה ובכלל זה רשתות הקמעונאות הגדולות (שופרסל, סופר פארם, רמי לוי ואחרים) יוכלו לכבד תשלום בכרטיסי אשראי אך ורק על בסיס טכנולוגיית תשלום חכמה (EMV) ללא מגע, כך שהלקוח יקרב את כרטיס האשראי שלו למסוף התשלום כדי לבצע את הקנייה במקום הגיהוץ המסורתי של הכרטיס על ידי הקופאי.
אלא שמעבר לכך, בכל תשלום מעל 200 שקל הלקוח היה אמור להזין קוד סודי בן 4 ספרות. כעת, בלחץ רשתות המזון הודיע בנק ישראל על העלאת הרף להזנת קוד סודי ל-300 שקל. העלאת רף ביצוע עסקאות ללא מגע עד ל-300 ש"ח תבוצע עד לסוף שנת 2020 והנושא יעלה לקראת תום התקופה לדיון נוסף במסגרת ועדת כרטיסי חיוב.
1 צפייה בגלריה
איטליה פאלרמו פלרמו סיציליה מרכול סופרמרקט תורים תור נגיף קורונה
איטליה פאלרמו פלרמו סיציליה מרכול סופרמרקט תורים תור נגיף קורונה
תור לסופרמרקט
(צילום: MCT)
כפי שנחשף ב"כלכליסט", בעקבות משבר הקורונה בוצע ניסיון של בנק ישראל לפני חג הפסח לשכנע את הרשתות הגדולות להקדים ולאמץ את שיטת התשלום החדשה, מטעמי היגיינה, שתחסוך את הושטת הכרטיס לקופאי. אולם הדבר עלה בתוהו לאחר ששופרסל הבהירה כי לא תוכל לעמוד בלו"ז הצפוף. מתברר כי לאחר שבבנק ישראל קיימו סבב שיחות עם הרשתות במטרה לבדוק היתכנות של הקדמת התאריך, הסירוב המוחלט של רשתות המזון הגדולות להקדמה הובילה את בנק ישראל לסגת מהתוכנית.
יש כבר מספר רשתות שהתחילו לפעול על בסיס שיטת התשלום החדשה ובהן דלתא, דקטלון ורשת זארה אך הבשורה הגדולה תתרחש כאשר רשתות המזון והפארם ייכנסו למגרש. מדובר בבשורה שכן שיטת התשלום החדשה היא התשתית להטמעת תשלומים חכמים דרך מכשיר הסמארטפון שיחסכו את הצורך להסתובב בכלל עם כרטיס אשראי.
כעת, חודש וחצי לאחר הניסיון להקדים את המעבר לשיטת התשלום החדשה, מתברר כי בינתיים לפחות, הרשתות ובכלל זה סופר פארם לא מוכנות ליישום מלא של התקן החדש. כך למשל, סופר פארם החלה לפרסם בשבועות האחרונים את האפליקציה שלה שמאפשרת התחברות לקופה כדי לבצע תשלום בנייד ללא הכרטיס הפיזי. מדובר בשיטת תשלום המבוססת על הזנת קוד שהקופאי מוסר או דרך סריקת ברקוד ולא על בסיס טכנולוגיית ה-EMV.
מדובר בשיטה מעט יותר מסורבלת, אך עם זאת היא עובדת יחסית מהר ומאפשרת תשלום נוח ומהיר דרך הסמארטפון. השיטה הזו גם נותנת דחיפה לכרטיס האשראי של סופר פארם - לייף סטייל - שכן הלקוח שיזין את כרטיס האשראי באופן חד פעמי באפליקציה סביר שיזין את כרטיס הלייף סטייל שלו המקנה לו הטבות, בעוד תשלום מבוסס EMV, לא כובל בהכרח לתשלום בכרטיס לייף סטייל. במקביל, הרשת כבר מתחילה פיילוטים של קופות שיקבלו תשלום חכם אך בשלב זה במספר סניפים בלבד.
שופרסל ורשתות דוגמת רמי לוי הפעילו לחצים על בנק ישראל להגדיל את רף התשלום שמעליו נדרש להזין קוד סודי. ברשתות חששו מאוד מהתורים שיצטברו בקופות בגלל שהלקוחות יתקשו לזכור את הקוד הסודי שלהם עד שיתרגלו לשיטת התשלום החדשה. הרשתות ביקשו להעלות את הרף מ-200 שקלים ל-300 שקלים וכעת בנק ישראל אישר את הבקשה.
ברשתות מקווים כי גם החשש מגל התפרצות נוספת של הקורונה יסייע להגדלת הרף במטרה להוריד ככל הניתן את המגע הנדרש בהזנת הקוד הסודי על ידי הלקוח המשלם. ענקיות הסליקה העולמיות ויזה ומאסטרקארד הודיעו בשיא המשבר כי הן מעלות את הרף להזנת קוד מכ-25 אירו ל-50 אירו באירופה.