הוא זול יחסית לרכישה ולהתקנה, מחזיק מעמד שנים ארוכות וחוסך משמעותית בהוצאות החשמל.
רגע לפני שאתם קונים מכשיר זול וללא אחריות מספקת, עם התקנה רשלנית שמסכנת אתכם (בכל זאת, מדובר במכשיר שתלוי מעל המיטה שלכם, לרוב) – הנה כל מה שצריך לדעת לפני שרוכשים ומתקינים מאוורר תקרה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יותר חסכוני ממזגן דולק כל הלילה

"לאחרונה, ישראלים רבים מעדיפים לישון עם מאוורר תקרה דולק ולא עם מזגן", אומר עומר קסירר מחשמל ON חשמלאי באתר "המקצוענים".
"ראשית, זה פתרון הרבה יותר חסכוני בתצרוכת החשמל. פשוט מפעילים את המזגן על קירור לפני שהולכים לישון, וכשהחדר מתקרר מכבים את המזגן ונשארים רק עם מאוורר פועל. גם בעוצמה נמוכה יחסית, הוא מאוד אפקטיבי".
"רבים לא יודעים, אבל מאוורר תקרה יכול לסייע לא רק בעונות מעבר או בחודשי הקיץ החמים, אלא גם בחורף", אומר ג'וש האוזר, סמנכ"ל שיווק ב-SwingFans. "יש לו גם מצב הפעלה הפוך, שמאפשר פיזור האוויר החם בחדר, גם בימים קרים. לכן, ההשקעה מחזירה את עצמה בהחלט בחשבון החשמל, וחוסכת באנרגיה מיותרת".

מה לבדוק כשקונים מאוורר תקרה?

כדי שמאוורר התקרה ימלא את ייעודו בצורה הטובה ביותר, ויתאים לגודל החלל, כדאי לבחור אותו בהתייחסות למספר פרמטרים, ולהתייעץ עם מתקין מאווררי התקרה עוד לפני שאתם רוכשים את המוצר.
זכרו שהתקנה מסוג זה מחייבת רישיון חשמלאי מוסמך בעל רישיון בתוקף, ואל תתפשרו על עניין זה, שיש לו השלכות לא רק על מקצועיות ההתקנה לטווח ארוך, אלא גם על בטיחותכם ובטיחות יקיריכם.
גודל החלל: "ככל ששטח החלל גדול יותר, כך יידרש מאוורר גדול יותר עם מוטת כנפיים ארוכה יותר ולהיפך", מסביר האוזר.
גובה התקרה: "לגובה התקרה יש חשיבות על מיקום התלייה של המאוורר, שכן מבחינה בטיחותית זה מאוד מסוכן שהמאוורר תלוי בגובה נמוך מדי", מסביר קסירר. "ברגע שהוא פועל, הכנפיים שלו מגיעות למהירות מאוד גבוהה, ואסור שהוא יהיה בגובה שבו אדם מבוגר גבוה יוכל להגיע אליו בקלות, על-ידי הושטת יד. לשם כך, נקבע בתקן הישראלי, שגובה התלייה המינימלי יהיה לא פחות מ2.30 מטר מגובה הרצפה ועד לנקודת המגע עם הכנפיים. כלומר, זהו מרחק ה'נטו' שביניהם".
לדברי האוזר, "מכיוון שרוב מאווררי התקרה שקיימים כיום מגיעים עם מוט תלייה והכנפיים יורדות כ-30 ס"מ מהתקרה - גובה התקרה הדרוש להתקנתם הוא לפחות 2.60 מטר. אם התקרה נמוכה מכך, ניתן להתקין אך ורק מאוורר צמוד תקרה".
5 צפייה בגלריה
התקרה נמוכה? התקינו מאוורר צמוד-תקרה
התקרה נמוכה? התקינו מאוורר צמוד-תקרה
התקרה נמוכה? התקינו מאוורר צמוד-תקרה
(צילום: יואב פלד, באדיבות Swingfans)
חלל פנים או חוץ: "במרפסות, מתחת לפרגולות ובכל חלל אחר שמחוץ לבית, חשוב מאוד להתקין מאוורר תקרה מוגן מפני מים", מסביר האוזר.
טכנולוגיית המנוע: "שני המנועים הנפוצים הם מנוע מסוג AC או מנוע מסוג DC", אומר האוזר. "ההבדלים ביניהם נעוצים בעיקר בגודל המנוע, בעוצמת הרעש שלו בעת פעולה, במספר המהירויות, בחיסכון האנרגטי, באופן ההפעלה ובמחיר. מנועי ה-DC הם מנועים חדשים ויקרים יותר".
שיקולי עיצוב: בנוסף לפרמטרים הטכניים, רבים בוחרים מאוורר תקרה גם משיקולים של עיצוב. בואו נודה, זהו לא האביזר הכי מעוצב שיש מטבעו, ולמרות שישנו מגוון גדול יחסית של דגמים, עדיין מרביתם נעים בין גווני שחור, לבן או עץ, וההבדלים בין המאווררים השונים לא גדולים במיוחד.
ובכל זאת, בעת הבחירה לרוב ניקח בחשבון את צבע המאוורר (כשלעיתים יש הבדל בין צבע גוף המנוע לבין צבע הכנפיים שלו. מספר הכנפיים (לרוב, בין 2 ל-5 כנפיים), סגנון העיצוב (מודרני, כפרי, תעשייתי, רטרו וכו'), החומרים מהם עשוי המאוורר, צורת הכנפיים (ישרות, מעוגלות או מוצלבות) והשאלה אם הוא כולל גם גוף תאורה או לא, וכיצד גוף התאורה משפיע על העיצוב הכולל שלו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עם או בלי גוף תאורה?

"ככלל, הבחירה בין מאוורר תקרה רגיל לבין מאוורר תקרה המשולב עם גוף תאורה היא בחירה עיצובית", אומר האוזר. "עם זאת, כדאי לדעת שבישראל, רוב הדירות מגיעות עם נקודת חשמל אחת בתקרה ולכן הנטייה היא לבחור במאוורר תקרה המשולב עם גוף תאורה".
לדבריו, "במקרה של בחירת מאוורר תקרה עם גוף תאורה, חשוב להתייחס אליו כאל חלק בלתי נפרד מתכנון התאורה של הבית. כלומר, יש לבחור אותו בהתאם לצבע ולעוצמת האור המבוקשת, לגודל ולשימוש של החלל וכמובן לסגנון העיצובי ולאווירה שרוצים לקבל".
כמה מצבי מהירות יש למאווררים הנפוצים בשוק?
האוזר: "מאווררי התקרה עם מנוע AC מגיעים עם שלוש מהירויות, ומאווררי תקרה עם מנוע DC מגיעים עם שש מהירויות".
היתרון של כמות גדולה יותר של מהירויות, היא דווקא בהפעלה האיטית יותר. האוזר: "מי שרגיש לרוח חזקה מדי, בייחוד במהלך שנת הלילה, שבה טמפרטורת הגוף יורדת, יוכל ליהנות מבחירת עוצמה איטית במיוחד, אך כזו שעדיין תהיה מספיק אפקטיבית עבורו, גם בימים קרים יחסית".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הפעלה באמצעות שלט או מתג בקיר?

"מאווררי ה-DC החדישים, מגיעים כברירת מחדל עם שלט מובנה", מציין האוזר. "לעומתם, מאווררי ה-AC עם מפסק קיר כברירת מחדל, למרות שניתן גם אותם להזמין עם שלט".
לדבריו, "הבחירה בין השניים צריכה להיעשות בהתאם לצרכים האישיים, לתקציב ולאופי השימוש בחלל המיועד. כך למשל, ישנם אנשים שלא אוהבים ריבוי שלטים ולכן יעדיפו מפסק קיר. מבחינתם, לחפש את השלט זו טירחה, ובייחוד אם הם מתגוררים עם ילדים קטנים שמשחקים עם השלט, או אם מדובר בחלל שהוא צימר או בית-מלון, ישנה בהחלט עדיפות למתג על הקיר. לעומתם, יש אנשים שיעדיפו שלט, שכן עבורם חשיבות נוחות ההדלקה היא הדבר החשוב ביותר. למשל, אם אין להם כוח לקום מהמיטה באמצע הלילה, ואין להם אפשרות להתקין מתג בסמוך למיטה".

לא רק בקיץ: מסתבר שהמאוורר יחסוך לכם עלויות גם בחודשי החורף

"בניגוד לסברה הרווחת, מאווררי התקרה משמשים ביעילות כל השנה ולא רק בעונה מסוימת", אומר האוזר. "זה בהחלט מפתיע אנשים רבים, אבל מאוורר תקרה יכול להיות מאוד אפקטיבי גם בחודשי החורף. לשם כך, יש להחליף את כיוון הסיבוב שלו, ובכך מאפשרים לו לפזר את האוויר החם בצורה טובה יותר בחלל. בקיץ, היתרון הגדול הוא שהוא מאפשר הוזלת עלויות קירור הבית. כלומר, בימים שאינם חמים במיוחד, ניתן להסתפק רק בהפעלה שלו. תצרוכת החשמל שלו נמוכה משמעותית מזו של המזגן. בימים חמים, הוא מאפשר העלאת הטמפרטורה של המזגן, מבלי לפגוע באיכות קירור החלל. בכך, הוא מאפשר גם בימים חמים במיוחד, חיסכון של עד 40 אחוז באנרגיית הקירור".
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה ומהי האחריות שניתנת בשוק זה?

עלות המאוורר: "טווח המחירים בשוק מאווררי תקרה הוא גדול מאוד ונע מ-129 שקל ועד לכמה אלפי שקלים", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ואולם, שימו לב שמאוורר זול במיוחד, לרוב יהיה בעל מנוע חלש, כמעט לא יפזר את האוויר בחדר, ובעיקר ירעיש. מרבית המאווררים הטובים, נמכרים במחיר של 500-2,000 שקל. בטווח הנמוך נמצאים מאווררים עם מנוע AC, ובטווח הגבוה יותר, מנועי DC עם שלט. שימו לב גם למשך האחריות שניתן על המנוע. עבור מנועי AC, לרוב ניתנת אחריות של 12 שנה, ואילו על מנועי DC ניתנת גם אחריות של 25 שנה, ויש אף חברות שמעניקות אחריות על המנוע לכל החיים. ויש גם את עניין התאורה: במאווררים הזולים יותר, גוף התאורה מתאים לשתי נורות. לעומת זאת, במאווררים מהדור החדש, יש לד מובנה".
עוד כתבות בנושא:
עלות ההתקנה: "העלות הממוצעת של התקנת מאוורר תקרה בתקרת בטון בגובה של עד שלושה מטרים היא 250-350 שקל", מציינים במוקד השירות. "במקרים שבהם יש צורך להכין תשתית למפסק קיר ישנה תוספת של כ-150 שקל. כמו כן, התקנה על תקרת גבס או רביץ, עשויה להיות כרוכה בעלות נוספת".
צריכים חשמלאי להתקנות ולתיקונים נוספים? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:02, 06.07.20