אל תיפלו בפח. אין מה לשלם תוספת מחיר עבור הדברה שמתיימרת להיות הדברה "ירוקה". גם אין דבר כזה הדברה מניעתית, שלא רק שהיא לא אפקטיבית פעמים רבות, אלא גם בבחינת הוצאה מיותרת ורעלים מיותרים בביתכם. מה חשוב לדעת? לפניכם המדריך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה מדביר צריך לבדוק לפני שהוא ממהר להדביר?

"כשמדביר מגיע לביתכם, הוא צריך לבדוק שלושה דברים: ראשית, שבאמת יש מזיק בבית", מסבירה ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף הדברה ומזיקים במשרד להגנת הסביבה. "אם אין מזיק, אסור לו להדביר. שימו לב שאין דבר כזה הדברה מניעתית, ומדביר שמציע לכם זאת, בפירוש עובר על החוק".
לדבריה, "צריך לזכור שתכשירי הדברה הם חומרים מסוכנים, מדובר ברעלים. ואין הצדקה לא סביבתית ולא בריאותית להשתמש בהם אם אין עדות למזיק.
שנית, על המדביר לבדוק האם ניתן לפתור את הבעיה באמצעים אחרים שאינם הדברה. "זאת, משום שלא מדבירים ליתר ביטחון, שכן יש מספיק אמצעים למניעת הגעת מזיקים שהם אינם הדברה", מדגישה ד"ר זגרון. "למשל, פרעושים לא חייבים להדביר. בהחלט ניתן לשאוב את הבית עם שואב אבק בצורה יסודית, לנקות את חיית המחמד ואת הפריטים שבפינת הרביצה שלה והבעיה נפתרת ללא שימוש בחומרי הדברה".
מזיקים ומכרסמים רבים יישארו מחוץ לבית אם נקפיד לא לזרוק שאריות אוכל בקרבת הבית, אם לא נייצר להם מקומות מסתור במרפסת או בחצר, נתקין רשתות ונקפיד על סביבה נקייה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"לצערנו יש אחוז מאוד גבוה של הדברות מיותרים", אומרת ד"ר זגרון. "יש מדבירים שמרססים במים, רק בשביל האפקט הפסיכולוגי, כי לרוב אין בעיה. שימו לב, שאם מדביר אומר שאין בעיה שמצריכה הדברה, הוא המדביר הכי מקצועי שיש. במקרה כזה, מוטב לשלם לו דמי ביקור, ולא מעבר לכך. אין טעם לבצע הדברות שווא".
שלישית, עליו לזהות את המזיק ולא להסתפק בחומר הדברה כללי. "לכל מזיק יש את שיטת ההדברה הייחודית לו, בחומרים עם ריכוזים שנקבעו בחוק", מציינת ד"ר זגרון. "אנו נתקלים במקרים של שימוש לא נכון בחומרי הדברה, שגורמים לנזק לבעלי-חיים ולבני-אדם. עבור בני-אדם, לרוב התגובה תהיה גירויים בעור או צריבה בעיניים".
ואולם, במקרים של אוכלוסיות בסיכון גבוה יותר: ילדים, קשישים ונשים בהיריון, מדובר בסכנה של ממש. "לגבי חיות מחמד, הרי שלא מעט סיימו את חייהם בעקבות הדברה לא נכונה", אומרת ד"ר זגרון. "זהו כאב לב מיותר, שנובע מחוסר מודעות לסיכונים שבהדברה. כדאי להימנע משימוש בחומרים שאריתיים (כאלו שממשיכים להיות מופרשים גם חודשים לאחר ההדברה) במקומות בהם יש גישה לילדים קטנים שזוחלים או לבעלי-חיים שמתגוררים בבית".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שלא יעבדו עליכם: אין דבר כזה הדברה ירוקה

ישנם לא מעט מדבירים שמציגים את עצמם ככאלה שמבצעים הדברה ירוקה, ואף גובים תוספת מחיר גבוהה בשל כך. "זו בפירוש הטעיה, שכן אין דבר כזה הדברה ירוקה", אומרת ד"ר זגרון. "מעבר לכך, כל מי שרוכש תכשיר מחברה שנושאת איזשהו שם עם אזכור של הדברה ירוקה, עושה זאת על אחריותו".
לדבריה, "כיום לא קיימים תכשירי הדברה המוגדרים כירוקים או כאורגניים. מעבר להטעיה של הצרכן, וגביית תוספת מיותרת ופרסום מטעה, הרי שהסכנה גם היא שצרכן יחשוב שהוא משתמש בחומרים שאינם מסוכנים, ויפגע בבני-משפחה, בשכנים ובבעלי-חיים. לכן, הנזק הוא כפול: גם צרכני וגם סכנה בריאותית, שיכולים לא להיות מודעים לה לאור פרסום זה".
"כל הדברה אמורה להיות אפקטיבית, בטיחותית לדיירי הבית וידידותית לסביבה", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "למשל, הדברה באמצעות פיתיונות, היא ידידותית, משום שהיא אינה פוגעת באף-בעל חיים, והיא מטפלת נקודתית במפגע, ללא תופעות לוואי".
"בוועדה לרישום תכשירי הדברה, תמיד נותנים עדיפות לתכשיר שהוא יותר ידידותי לסביבה", אומרת ד"ר זגרון. "למשל, נוגדי כרישה, שמשתמשים בהם להתמודדות עם מכרסמים, יכולים לגרום גם להרעלת בעלי-חיים נוספים שנמצאים בסביבה, בייחוד אם הם אוכלים את המכרסם".
עוד כתבות בנושא:
"לכן, יש לשים אותם רק בתוך תיבת האכלה (מלוכדת), או במקומות סגורים ועם אזהרה ברורה לדיירי הבית", מוסיפה ד"ר זגרון. "לכן, כל מדביר שמשווק את עצמו כמי שמשתמש בהדברה ירוקה, מטעה את הצרכן. זה בפירוש פרסום מטעה.
"תכשיר הדברה, מטבעו, הוא חומר כימי מסוכן. לכן, ההעדפה היא לתכשירים הפחות מסוכנים מבניהם. ולכן, השיווק שלהם כהדברה ירוקה, וגבייה של תוספת מחיר עבורה, היא בפירוש הטעיה".
צריכים מדביר? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 08:12, 15.07.20