הליך שיפוץ הוא מורכב, מסורבל וכרוך בהרבה ביורוקרטיה ותפעול של בעלי מקצוע, ספקים של חומרי בנייה וגמר, ולעתים גם התמודדות עם בקשות להיתרים מהרשויות המקומיות.
פעמים רבות, שוכחים או כלל לא מודעים לכך שרשויות מקומיות רבות מעניקות פטור מארנונה במהלך תקופת השיפוצים.
מה כדאי לדעת, מתי מומלץ להגיש את הבקשה ומה עושים אם הבקשה נדחית על הסף? לפניכם המדריך.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם התנאים לקבלת פטור מארנונה במהלך שיפוץ?

שיפוץ מקיף שמונע מגורים בבית: לא כל החלפת חדר רחצה, תיחשב לשיפוץ שיזכה אתכם בפטור מארנונה. על השיפוץ בבית או בדירה להיות שיפוץ מקיף ויסודי, כזה שמונע מכם את האפשרות להמשיך להתגורר בה במהלך השיפוץ.
נציין כי ההנחה או הפטור ניתנים במידה ואתם מבצעים שיפוץ מקיף בדירה, כזה שאינו מאפשר לכם להמשיך ולהתגורר בה. על הנכס להיות מוגדר כ"לא ראוי למגורים", או להיות כזה שטרם אוכלס. לכן, גם במקרים של שיפוץ לאחר רכישת דירה חדשה מקבלן, שווה להגיש את הבקשה, שכן היא לא מתייחסת רק לשיפוץ של דירות ישנות, אלא גם לשדרוגים בנכס חדש.
ואולם, לרשות המקומית שיקול-דעת רחב בעניין. כלומר אין הגדרה מדויקת ומפורשת המחייבת את הרשות להעניק לכם פטור. לרוב, ההחלטה תתקבל לפי הנתונים שתגישו בבקשה ולאחר ביקורת של פקח מטעם הרשות בביתכם.
בכל מקרה, ההנחה לא תינתן על תקופת ההכנות המקדימות לשיפוץ, אלא רק על תקופת העבודות בפועל בשטח.
לא קיבלתם פטור מארנונה על הנכס בעבר: שימו לב, שהזכאות לפטור מארנונה בתקופת השיפוץ ניתנת פעם אחת בחיים. כלומר, כל עוד אתם בעלי הנכס, תוכלו לממש את הזכאות לפטור פעם אחת, כל עוד אתם בעלי הנכס. בשיפוץ הבא של הנכס, כבר לא תהיו זכאים. ואולם, הפטור הוא אישי, ולא פטור לנכס. כלומר, אם הנכס יימכר, בעלי הנכס החדשים יוכלו להיות זכאים לפטור נוסף.
הגשת בקשה בכתב או באון-ליין: זו אחריות של בעל הנכס המשופץ להגיש את הבקשה לרשות המקומית. זו אינה פרוצדורה מורכבת במיוחד, ולא בכל רשות מקומיות אף תידרשו להחתים עורך-דין על הבקשה. יש רשויות שמאפשרות הגשת בקשה באון-ליין (באמצעות טופס מקוון באתר האינטרנט של הרשות המקומיות). לחלקן, אין ברירה אלא לגשת פיזית ולמלא את הטופס ברשות המקומית.
3 צפייה בגלריה
על הנכס להיות במצב שאינו "ראוי למגורים".
על הנכס להיות במצב שאינו "ראוי למגורים".
על הנכס להיות במצב שאינו "ראוי למגורים".
(צילום: shutterstock)

מתי צריך להגיש את הבקשה והאם ניתן לקבל החזר רטרואקטיבית?

אמנם יש רשויות מקומיות שיאפשרו לכם לקבל את הפטור מארנונה בצורה רטרואקטיבית (כלומר, יזכו אתכם בגין תשלומי ארנונה שכבר שילמתם), אך לא כדאי לקחת סיכון. זאת, משום שברוב המקרים, הרשות שולחת פקח לביתכם, כדי לוודא שאכן מתבצע בו שיפוץ.
אם אתם בעיצומו של שיפוץ, אמנם חלק מהרשויות לא יזכו אתכם רטרואקטיבית, אך בהחלט ייתכן שהם יעניקו לכם את הפטור או הנחה מסוימת, מרגע ההודעה על העובדה שהנכס אינו מאוכלס בשל שיפוץ.
אם כבר פספסתם את המועד, והשיפוץ הסתיים, שווה לנסות להגיש את הבקשה. לשם כך, תצטרכו להציג קבלות שיוכיחו שאכן התבצע שיפוץ. לכן, כדאי לשמור את כל החשבוניות והסכמי ההתקשרות עם בעלי המקצוע. דבר זה, כדאי לעשות ממילא לצורכי תיקונים, דרישת עמידה באחריות במקרה שהתגלו כשלים וכן הלאה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גובה ההנחה או הפטור מארנונה שתקבלו?

לא כל רשות מקומית תעניק לכם פטור מלא. ישנן רשויות שיעניקו רק הנחה, והמדיניות שלהם משתנה ואינה אחידה בכל הארץ.
גם התקופה שבגינה יינתן לכם הפטור, משתנה מרשות לרשות. לרוב, מקבלים פטור מלא מארנונה למשך תקופה של עד חצי שנה. יהיו כאלה שיעניקו פטור ל-3 חודשים, וכאלה שיעניקו לכם פטור גם ל-3 שנים (למשל, כשמדובר בשיפוץ שנפרש על פני פרק זמן ארוך של בית פרטי). בכל מקרה, על פי החוק, הפטור לא יכול להינתן לתקופה של מעל 3 שנים.
עוד כתבות בנושא:

האם ניתן לערער במקרה שהבקשה לפטור או הנחה נדחית?

כמו כל החלטה אחרת של הרשות המקומית, הרי שזכותם להגיש ערר על ההחלטה. כלומר, גם אם ההחלטה נדחית על הסף, וגם אם ניתנת לכם רק הנחה חלקית, בעוד שאתם סבורים שמגיע לכם פטור, תוכלו לערער על כך.
ההליך הוא הליך מנהלי, והוא מוגש לבית-המשפט לעניינים מנהליים (מכונה 'ערעור מנהלי').




פורסם לראשונה: 10:05, 23.06.21