בדירות קבלן רבות, קופסת הביקורת שבחדר הרחצה ממוקמת באזור הכי פחות אסתטי: בכניסה או מול האסלה, בנקודה שהעין פוגשת כל הזמן ביומיום.
אנו נוהגים להשקיע באריחים לחיפוי הרצפה והקירות בחדר הרחצה, מקשטים אותו בארון אמבטיה מעוצב, בכיור אינטגרלי ובשאר האקססוריז, אך מה לגבי הדבר הבולט והמכוער הזה?
זה מסוג הדברים שיכולים ליפול בין הכיסאות ולהתפספס במסגרת חתימה על חוזה עם קבלן או במסגרת שיפוץ דירה או בית פרטי.
מהם המיקומים המומלצים, איזה מכסה יקטין את הסיכוי לחדירת עכברים לתוך הבית ומה אסור לפספס בכדי שלא לסבול מריחות לא נעימים? לפניכם המדריך לנושא שלרוב מכירים בחשיבותו רק בסיום השיפוץ, כשכבר מאוחר להזיז.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהו התפקיד של קופסת הביקורת בחדר הרחצה?

קופסת הביקורת היא מעין צומת לכל מיני פונקציות בחדר הרחצה. היא צומת המחברת בין המים הזורמים מהמקלחון או מהאמבטיה, מהכיור וממכונת הכביסה (מים אלו, מכונים מי דלוחין).
תפקידה לאפשר גישה לצנרת, במקרה של סתימה או דליפה. לכן, היא ממוקמת בדרך-כלל בנקודות חשובות של שינוי זווית בצינור או בהצטלבויות של שני צינורות.

להצניע את קופסאות הביקורת, אך לזכור להשאיר גישה נוחה לתחזוקה

למרות שחלל חדר הרחצה קטן יחסית, לרוב אינו מרוהט וגם ללא שטיחים (למעט שטיחון קטן), הרי שמאתגר למצוא מיקום שיהיה נסתר.
ואולם, יש מספיק פתרונות בשוק כיום, להצנעת המכסה הבולט של קופסת הביקורת.

מיקום קופסת הביקורת

"המיקום משתנה בהתאם לתנאי השטח ולתוואי הצנרת בחדר הרחצה", מסבירה מעצבת הפנים, קמילה קידר.
לדבריה, "עם תכנון נכון, ניתן בהחלט למצוא את האפשרות הנסתרת ביותר, הקיימת בכל חדר רחצה. למשל, מאחורי דלת כניסה, מתחת לשטיחון שליד הכיור, באחד מצדי האסלה בזווית שאינה בולטת לעין או בכל פריט נגרות בהתאמה אישית, שיכול להצניע את הקופסה. גם עציץ או כל פריט עיצובי קטן ומאורך שאינו תופס מקום רב יכול להתאים".
מה לגבי הפתרון המקובל של מיקומו מתחת לארון האמבטיה?
"אני באופן אישי פחות ממליצה על הפתרון הזה, שכן לרוב נותר מרווח של רק 20 ס"מ מקו הרצפה לארון. ואז, גם אם מאריכים את דלתות ארון האמבטיה, כך שיגיעו עד לקו הרצפה ויסתירו את קופסת הביקורת, אין מספיק נגישות לתיקונים במקרה של תקלות. פריט נגרות ייעודי שמסתיר את קופסת הביקורת, מומלץ יותר. לכן, אני לרוב מבקשת שימקמו את הקופסאות כמה שיותר בצדדים, במרחק המינימלי הנדרש מהקיר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

החומר ממנו עשוי מכסה קופסת הביקורת

"ברירת המחדל של הקבלנים והאינסטלטורים היא מכסה מפלסטיק לקופסת הביקורת", מסבירה קידר. "פתרון מעט יותר אסתטי הוא מכסה מפליז או ממתכת".
"מעבר לעובדה שהוא יותר מעוצב, הוא גם מונע חדירת חולדות מקווי הביוב אל תוך הבית", מוסיפים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת, משום שמכסה פלסטיק קל יותר, וקל להיכנס דרכו, או לכרסם אותו".
אכן השיקול הכלכלי הוא זניח, שכן הפרשי המחיר בין מכסה מפלסטיק לבין מכסה מפליז הוא קטן מאוד, ונע סביב כמה עשרות אלפי שקלים.
אם תרצו להשקיע מעט כסף, דעו שכיום ניתן לייצר מכסה מאוד אסתטי לקופסת ביקורת, שעשוי מאותו האריח איתו אתם מרצפים את חדר הרחצה.
"פתרון זה כמעט ולא מורגש לעין, והוא בהחלט הולך וצובר תאוצה בשוק הבנייה והשיפוצים", אומרת קידר. "הסיבה למחירו הגבוה הוא הצורך בחיתוך מיוחד (בלייזר) באריח אותו בחרתם לחיפוי הריצוף, ונעשה בהזמנה אישית, ובהתאם למידות הנדרשות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות מתחם "החממה")
"הקידוח מתבצע בשני שלבים", מתארת סיון קאופמן, מנהלת קשרי אדריכלים של מתחם "החממה". "האחד הוא ליצירת פתח מדויק בריצוף הקיים, סביב קופסת הביקורת. השני, הוא קידוח באריח זהה, המהווה את המכסה של קופסת הביקורת".
החיתוך בלייזר, מאפשר מרווח מילימטרי, והוא כמעט ובלתי נראה לעין. קאופמן: "בכדי למנוע בעיות איטום, נקודות החיבור שבין האריח לבין קופסת הביקורת נאטמות בצורה הרמטית, ומהוות תושבת חזקה. עליה, מונח המכסה העשוי מאריח, בדיוק בגובה של שאר ריצוף חדר הרחצה".
מכסה האריח מתחבר עם פקק ואקום למכסה נוסף הממוקם תחתיו. הכיסוי הכפול, האיטום, הבחירה בחיתוך בקווים ישרים – כל אלו מונעים חדירות מים, ושומרים על מראה מוקפד יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יתרון נוסף מעבר לעניין האסתטי: נקודות החיבור שבין אריחי הקרמיקה לבין קופסת הביקורת, הן נקודות תורפה, כלומר הן לרוב גורמות לכשלי איטום, ודרכן מים יכולים לחלחל ולגרום לבעיות רטיבות מתחת לריצוף.
"פתרון זה יקר משמעותית (עולה כמה מאות שקלים לכל קופסת ביקורת)", אומרת האדריכלית שירלי דן, "לכן, לרוב הוא זה יתאים למקרה שאתם משפצים חדר רחצה אחד, שכן אז לא מדובר בחריגה משמעותית, שכן בחדר רחצה ממוצע יש בין 2 ל-3 קופסאות ביקורת".
לדברי דן, "בשיפוץ מסיבי או בבנייה חדשה, בה נדרשים לכמות גדולה של קופסאות ביקורת בכל רחבי הבית, השיקול הכספי כבר גדול יותר, שכן מדובר בחישוב כולל בתוספת משמעותית לעלות השיפוץ".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות מתחם "החממה")

צורת המכסה של קופסת הביקורת

תוכלו לבחור בין מכסה מרובע או עגול לכיסוי קופסת הביקורת. "לאור העובדה שאריחים מגיעים בקווים ישרים (ריבוע או מלבן), הרי שכדאי שגם קופסת הביקורת תהיה מכוסה בקו ישר", אומרת דן. "זאת, על מנת להשיג גימור אסתטי יותר. הרבה יותר קל להגיע לגימור נקי עם חיתוך בקו ישר, מאשר עם חיתוך מעוגל של האריח".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא:

באילו מקרים לא צריך להתקין קופסאות ביקורת?

"ישנם מקרים שבהם ניתן להסתדר גם ללא קופסת ביקורת, אך הדבר מחייב מומחיות רבה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"ראשית, חשוב שהתכנון של מערכת הביוב ומי הדלוחין ייעשה בידי מהנדס אינסטלציה בעל ניסיון. שנית, פתרון זה אפשרי במקרים בהם מותקנת צנרת 'גיבריט'. זאת, משום שהזוויות של צנרת זו הן זוויות של 45 מעלות, המאפשרות הגעה נוחה אל כל אורך הצינור".
אמנם באירופה, פתרון זה נפוץ ושימושי, אך בישראל עדיין רבים מעדיפים להימנע מלקחת סיכון, ומרבית האינסטלטורים עדיין ימליצו לכם להתקין קופסאות ביקורת.
פורסם לראשונה: 11:26, 17.06.21