בשיתוף בנק הפועלים
מארס 2020 קיבלו דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית", את הבשורה המשמחת שהם בין הזוכים בתחרות "העסקים הקטנים". היו אלו השבועות הראשונים של בהלת הקורונה, רגע לפני שכל המדינה נכנסה לסגר הראשון, וחוסר הוודאות היה גדול. "כשנצא מהמשבר, כל עסק חייב שתהיה לו קרן כלשהי ליום גשום", אמר דני מרשק במעמד הזכייה, שנערך במתכונת מצומצמת בשל הגבלות ההתקהלות החדשות. הוא לא תיאר לעצמו ששנה אחרי, העולם עדיין יהיה שרוי עמוק בתוך המשבר, וכי צמיחה עסקית תהיה אתגר כמעט בלתי אפשרי לעסקים קטנים כמוהו.
לרגל השקת העונה ה־13 של תחרות העסקים הקטנים של "ידיעות אחרונות" ו־ynet בשיתוף בנק הפועלים, חזרנו אל דני וגלית מרשק כדי לשמוע איך עברה עליהם השנה האחרונה בצל משבר הקורונה, מה הם למדו מהמשבר ועם אילו אתגרים הם התמודדו. לקינוח הם פינקו אותנו בכמה טיפים להצלחת העסק.
3 צפייה בגלריה
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
נגד כל הסיכויים: דני וגלית מרשק, יזמי מותג האפייה הבריאה "דני וגלית".
(צילום: גדי קבלו)
מותג האפייה של הזוג מרשק נולד בשנת 2008. השניים החליטו לעזוב את המשרות הנוחות שלהם בתחום השיווק לטובת הרפתקה חדשה ולא נודעת – עסק לאפייה בריאה במטבח הביתי. 13 שנים אחרי, מוצרי "דני וגלית" נמצאים בעשרות נקודות מכירה בארץ וברשתות מזון כמו שופרסל וניצת הדובדבן. המותג מייצר פינוקים טבעוניים ובריאים כמו גרנולה, עוגיות ומלוחים באפייה, מדגנים מלאים ומחומרים טבעיים ללא קמח לבן, מרגרינה, חמאה, ביצים או שמנת.
"תחום המזון לא נפגע מהקורונה, הוא אפילו התחזק", אומר דני ומוסיף כי המזון הבריא הוא אחת הנישות הבולטות שחוו פריחה בתקופת הקורונה. הסיבה, לדבריו, היא המודעות ההולכת וגוברת לתזונה בריאה ואיכותית שמיטיבה עם הגוף. "בסך הכל, השנה האחרונה הייתה שנה טובה של צמיחה. קיבלנו חשיפה מאוד יפה בעקבות התחרות. הגיעו אלינו לראשונה עסקים קטנים כמו מעדניות ומכולות, שהתעניינו בשיווק המוצרים שלנו".
למרות הצמיחה המבורכת של העסק, הזוג מרשק מודה כי היו גם לא מעט אתגרים בשנה האחרונה. "האתגר הכי גדול היה נושא העובדים. יש לנו בסך הכל 15 עובדים, וברגע שמישהו נדבק בקורונה – כל המפעל מושבת. היה לנו מקרה כזה, וזו בהחלט הייתה מכה. מעבר לזה, לא היה קל להתמודד עם התחושות של חוסר הוודאות וחוסר השליטה לגבי היכולות שלנו לעמוד בהתחייבויות ולספק סחורה בזמן".
הפגיעה העיקרית שספג העסק, מספרים השניים, הייתה בתחום המכירה לסקטור העסקי. "אנחנו מספקים מוצרים לחברות היי־טק ולמלונות, וכל התחום הזה נעצר לגמרי. גם כל מה שקשור למכירת עוגיות בתפזורת ברשתות נפסק".
קשיי הקורונה לא עצרו את הזוג מרשק, והם המשיכו בפיתוח מוצרים ובשיתופי פעולה חדשים. "אחד הנושאים ששמנו עליהם דגש השנה הוא הפחתת סוכרים במוצרים שלנו, מה שהוליד שני שיתופי פעולה מדהימים. האחד עם DouxMatok, סטארט־אפ ישראלי שפיתח סוג של תחליף סוכר עשוי מסוכר קנים, שמאפשר להפחית את הסוכר ב־40% ולהישאר באותה תחושת מתיקות. שיתוף הפעולה הזה איפשר לנו לייצר עוגיות חדשות מתוקות וטעימות, אבל ללא תווית מזון אדומה. שיתוף הפעולה השני הוא עם סוויטאנגו, שמייצרים תחליף סוכר על בסיס סטיביה ואריתריטול".
3 צפייה בגלריה
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק אפייה בריאה.
(צילום: גדי קבלו)
עוד גזרה שאותה חיזקו השניים בתקופת הקורונה היא האונליין. "עד הקורונה, האתר שלנו, שבו אנחנו מוכרים ישירות ללקוח, היה נישה מאוד קטנה ביחס למכירות. במהלך הקורונה חיזקנו את החשיפה לאתר באמצעות פרסום ברשתות החברתיות, והמכירות עלו מאוד".
מה לגבי המטרות שהצבתם לעצמכם בשנה שעברה? ציינתם שאתם רוצים להיפתח לשוק הבינלאומי.
"קיבלנו הצעות ואנחנו מאוד מכוונים למהלך הזה, אבל אנחנו עדיין בונים אסטרטגיה. לא מדובר רק על משלוח מוצרים לחו"ל, יש כאן מהלכים שלמים של ייצור. סביר להניח שבשנתיים הקרובות, אחרי הזעזוע של הקורונה, זה יקרה. בכל מקרה, אנחנו מרגישים שבשוק המקומי יש לנו עדיין לאן להתרחב. המטרה שלנו היא להיות בכל בית בישראל שמעוניין לאכול בריא יותר".

הטיפים של דני וגלית מרשק לעסקים קטנים

כל עסק שפעיל כמה שנים צריך לקחת בחשבון שהפתעות יכולות לקרות, וכדי לשרוד חייבים לשמור כסף בצד. הקורונה תעבור בסופו של דבר מהעולם, אבל אנחנו מאמינים שבעתיד יהיו משברים נוספים, כי זה האופי של העולם. לכן ההמלצה שלנו היא לקחת בחשבון מצבי משבר ולהיערך בהתאם.
חשוב לחדד את המסר של המוצר או העסק, לדעת איך הוא עונה על הצורך של הלקוחות הפוטנציאליים. במקרה שלנו, אנחנו עוסקים באפייה בריאה מדגנים מלאים. יכולנו לסטות ולנצל את אמצעי הייצור בצורה מיטבית ולייצר גם עוגיות רגילות מקמח לבן, אבל זה לא מי שאנחנו. חשוב לנו שהלקוחות יידעו שהמוצרים של "דני וגלית" מתבססים על חומרי גלם טבעיים והאיכותיים ביותר.
ערכי המותג הם נושא חשוב מאוד. זה למעשה המצפן שעל פיו אתה פועל ודרכו אתה מקדם את העסק. אנחנו ממליצים שכל עסק יגדיר בצורה ברורה את הערכים שלו, ולא יהיה עלה נידף ברוח. במקרה שלנו, ערכי המותג הם איכות, בריאות וחומרי גלם, ואנחנו לא נתפשר בשום מחיר על הנושאים האלו.
3 צפייה בגלריה
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק מזוכי תחרות עסקים קטנים 12
(צילום: גדי קבלו)

איך נרשמים?

"ידיעות אחרונות" ו־ynet מסקרים שנים רבות את תחום העסקים הקטנים בארץ, כשגולת הכותרת מדי שנה היא תחרות "העסקים הקטנים" המתקיימת משנת 2004. גם השנה נקיים את התחרות, בשיתוף בנק הפועלים, כשאחד הדגשים יהיה יציאה מהמשבר הקשה של תקופת הקורונה.
אם יש לכם עסק קטן שקידמתם בתקופה המאתגרת באמצעים יצירתיים, אם העסק שלכם מסייע לחברה או אם זה "סתם" עסק שאתם גאים בו וחושבים שהוא יחיד במינו – ספרו לנו עליו ואולי תזכו לחשוף אותו לכל המדינה. כל מה שנדרש הוא למלא את הטופס ואת פרטי העסק באתר התחרות ב־,ynet ולהחזיק אצבעות.
במה זוכים העסקים הנבחרים? שמונת העסקים שייבחרו להשתתף בפעילות יזכו לחשיפה ולסיקור מערכתי ב"ידיעות אחרונות", באתר ynet וברשתות החברתיות של קבוצת "ידיעות אחרונות". שלושת העסקים שיוכרזו כזוכים בסיום התחרות ייהנו כל אחד ממענק בשווי עשרת אלפים שקל ומחבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות" או ב־ynet.
בנוסף, כל בעל עסק שירשם לתחרות יוזמן במהלך התחרות להירשם ולהשתתף במגוון סדנאות מעשיות ללא תשלום מטעם המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים, כגון שיווק דיגיטלי, יצירת בידול, בניית מודל שיווקי, תמחור, וניהול משא ומתן.
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 07:00, 30.04.21