מאסטרקארד תשיק בחודשים הקרובים בישראל אפליקציה שתאפשר תשלום על ידי הצמדת כרטיס אשראי לטלפון נייד או לשעון חכם. אחרי קבלת האישורים, אפשר יהיה להוריד את האפליקציה וניתן יהיה להפוך באמצעותה כל מכשיר אנדרואיד למכונת סליקה ולשלם באמצעות "טאפ און פון".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך, למשל, מאסטרקארד תוכל לערוך שת"פים עם עוסקים ובעיקר עם רשתות שיווק ומסעדות. ניתן יהיה לקנות בחנות כלשהי כאשר המוכרנים יסתובבו בין הלקוחות עם הטלפון הנייד שלהם עליו מותקנת האפליקציה, וצרכנים יוכלו להצמיד את כרטיס האשראי שלהם לסלולרי של המוכרן ולשלם כך. אם הצרכן הוריד בעצמו אפליקציה הוא יוכל להצמיד את הטלפון שלו לטלפון של המוכרן. הקישור בין הטלפונים לכרטיס האשראי נעשה באמצעות אנטנת NFC.
1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד
כרטיסי אשראי של מאסטרקארד
(צילום: מאסטרקארד)
יש לציין כי לא מדובר בארנק דיגיטלי חדש אלא בשירות שמאסטרקארד מציעה, אותו היא תשווק לסולקים ומפעילי ארנקים דיגיטליים. הטכנולוגיה תתקיים דרך ארנקים הדיגיטליים של החברות השונות, ולא ישירות דרך מאסטרקארד.
כבר היום ניתן להטעין באופן הזה רב-קו, רק ששם התשלום הפוך - מספר כרטיס האשראי מוטען באחת מאפליקציות התחבורה. הרב-קו מוצמד לגב המכשיר ובאמצעות קישוריות NFC הוא מוטען בסכום שהלקוח בוחר להטעין בו.
למהפכת התשלומים המאובטחת - emv - יש כמה שלבים בישראל. השלב הראשון הוא המעבר לכרטיסי אשראי חכמים בעלי שבב ואנטנה, במקום כרטיסים בעלי פס מגנטי בלבד. רוב כרטיסי האשראי בישראל כיום הם כרטיסים כאלה, בעלי שבב ובעלי סמל Wi-Fi השוכב על צידו, ומסמן לצרכן כי ניתן לשלם באמצעות הכרטיס "ללא מגע" עם הקופאי, אלא בהצמדת הכרטיס למסוף.
השלב הבא הוא תשלום בטאפ - הצמדת כרטיס האשראי למסוף התשלומים. גם זה כבר קורה ב-57% מהמסופים בבתי העסק במדינת ישראל. 48% מהעסקאות הן חכמות ושני שליש מתוכן הן ללא מגע.
השלב השלישי הוא הפיכת הטלפון הנייד לארנק דיגיטלי, כשכרטיס האשראי מוזן לטלפון והטלפון הופך בעצם לאמצעי תשלום, אותו ניתן לקרב או להצמיד למסופים בלי צורך בכרטיס אשראי. התשתית הזאת כבר נמצאת בטלפונים הניידים. כיום חלק מהארנקים הללו בבעלות חברות כרטיסי אשראי (מקס, ישראכרט וויזה כאל) וחלקם בהפעלת בנקים כמו הבינלאומי, הלאומי והפועלים (כולל שת"פים כמו זה של דיסקונט עם רשתות שיווק כמו שופרסל). אלה מהווים אחוז מהעסקאות כשהצפי הוא שיגיעו ל-20% מהעסקאות. ארנקים דיגיטליים נוספים הם אפל פיי, גוגל פיי וסמסונג פיי.
במקביל ישנם מהלכים נוספים בתחום התשלומים הדיגיטליים. למשל: כל השערים ברכבת ישראל כבר תומכים ב-emv. בקרוב יחל פיילוט תשלומים בתחבורה ציבורית באופן הזה - באילת. בנוסף, בנק ישראל מתכוון להפוך צ'קים לדיגיטליים.
מאסטרקארד גם הודיעה כי תאפשר שימוש במטבעות קריפטו כולל אישור עסקאות במטבעות יציבים, הן פרטיים והן של בנקים.