מחיר הפלפל עולה ובחלק מהרשתות קשה למצוא סחורה: בסוף השבוע, בסניף שופרסל בת"א, מדפי הפלפל היו ריקים, למעט פלפל ירוק. שלטים שנתלו שם בישרו ללקוחות על מחסור בפלפל. לעומת זאת בסניפי אושר עד ויוחננוף הסמוכים היה שפע של פלפלים, אך אתמול גם ביוחננוף ניכר מחסור. ברשת אחרת אמרו ל-ynet כי "יש מחסור חמור. מזמינים 100 משטחים אבל מקבלים 15 במקרה הטוב".
המחיר הנפוץ ביותר לצרכן הוא 9.90 שקלים לק"ג. ברוב הרשתות המחיר עלה בכ-2 שקלים לק"ג. כך למשל, באושר עד המחירים עלו מ-5.90 שקלים לק"ג ל-7.90 ול-9.90 שקלים לק"ג. ביוחננוף ויינות ביתן, פלפל אדום התייקר מ-7.90 שקלים לק"ג ל-9.90 שקלים לק"ג. בתוך הערים, שופרסל שלי מוכרת ב-10.90 שקלים לק"ג וב-am:pm ק"ג פלפל נמכר גם ב-16.90 שקל לק"ג.
3 צפייה בגלריה
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
מחסור בפלפלים בשופרסל
(צילום: מירב קריסטל)
3 צפייה בגלריה
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
שופרסל פלפלים מחסור בפלפלים
הלקוחות התבשרו על המחסור בשלטים
(צילום: מירב קריסטל)
3 צפייה בגלריה
אושר עד פלפלים
אושר עד פלפלים
לעומת זאת בסניפי אושר עד היה שפע של פלפלים
(צילום: מירב קריסטל)
לפי אתר משרד החקלאות, מחיר פלפל אדום מהחקלאי לסיטונאי עומד על 5.07 שקלים לק"ג. כשמחיר הפלפלים עולה על 6 שקלים במשך חמישה ימי עבודה המשרד פותח מכסת יבוא ללא מכס. עיקר היבוא נעשה מירדן ומטורקיה.
לפי החקלאים, מדובר בשבוע-שבועיים של מחסור. "אכן חסר פלפל", אמר לנו אחד המגדלים. "העונה בערבה הסתיימה וממתינים לשיווק מהנגב. כמו כן לא היו עובדים בבקעה, לכן החקלאים נטשו שטחים.
"הרשתות לא מוכנות לשלם את עליית המחיר לכן המגדלים הקטינו את השיווק לרשתות. שלט כמו שנתלה בשופרסל, הוא פשוט מניפולציה לגרום ליבוא ללא מכס. הן יכולות לשלם ליבוא עם מכס ועדיין המחיר יהיה זהה למחירי ישראל".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "יש מחסור גדול בפלפלים שיימשך עוד כ-14 יום, הנובע ממעבר בין עונות השנה. פתיחת יבוא פלפלים מחו״ל ללא מכס תיבחן על ידי השר החדש שיכנס לתפקידו בסוף השבוע".

"עושים עלינו סיבובים"

גם אחי סיטבון, חקלאי המגדל הפלפלים בנגב, אמר לאולפן ynet כי "יש מחסור אמיתי בפלפלים". לדבריו, מדובר בתופעה אופיינית לתקופה הזו בשנה, אך "השנה היה חורף יותר ארוך אז המחסור הזה מורגש קצת יותר. תוך שבוע-שבועיים ייגמר המחסור".
סיטבון טוען, כי ברשתות השיווק מחפשים את המניפולציה לקבל רישיון לייבא סחורות מחו"ל ללא מכס בטענה שחסר להן סחורה - ושוב עושים על החקלאים סיבוב. "כבר לא נשאר מקום לעוד סיבובים עלינו", הוא אומר. "אנחנו ממש בקרשים, אנחנו ערוכים ולמדנו להתמודד עם כל תרחיש ומצב. עגבנייה מייבאים כבר 3 שנים, המחירים לא עולים, מספיק בשביל לרצות את הכיסים שלנו, אז עכשיו בפלפלים אותו סיפור. הם עושים את זה בכוונה תחילה ממש טוב, הם דואגים לעצמם ולפרנסה של עצמם, רשתות טובות וחזקות. את יכולה לראות שגם היום יש להם פלפל, רשתות שעשו עסקאות טובות עם חקלאים מצליחים להשיג גם עכשיו פלפל".
השתתפה בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש
פורסם לראשונה: 18:17, 12.05.20