החורים של המגהץ נסתמו? הוא מתיז מים במהלך הגיהוץ? אתם סובלים לעתים קרובות מקצר חשמלי תוך כדי גיהוץ? בהנחה שהמכשיר אינו פגום, סביר להניח שאתם עושים משהו לא נכון. לפניכם מדריך שכולל סקירה של כל הטעויות הנפוצות שעושים במהלך ואחרי השימוש בו. כדאי לקרוא ולהפנים, כי מעבר לעובדה שאתם גורמים לנזק למכשיר עצמו ולשקע החשמלי, אתם גם מסתכנים בהתחשמלות, שריפה או כוויות קשות כתוצאה משימוש לא בטוח בו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משתמשים במים לא לפי הוראות יצרן? אתם גורמים לסתימות
"בכל מגהץ יש הנחיות יצרן ברורות לגבי סוג המים שיש למלא", מסביר יפים בלגין, מהנדס בכיר במעבדה לחשמל במכון התקנים הישראלי. "אם למשל, יש חובה להשתמש במים מזוקקים, וממלאים אותו במי ברז, זה יכול לגרום לסתימות במערכת פליטת האדים. זה מצב מסוכן, שיכול לגרום לאדים לצאת בצורה לא מבוקרת, ולגרום לכתמי מים או לכוויות".
"טעות נוספת היא להוסיף כל מיני חומרים שאינם מים לתוך המגהץ", אומר ערן הרוש, מנהל שיווק ישיר בחברת שריג אלקטריק, יבואנית מורפי ריצ'רדס. "בשמים, מי עיבוי ממייבש הכביסה, חומץ, עמילן או תכשירים המכילים מסירי אבנית כימיים – כל אלה יכולים לגרום להתזת מים, לכתמים חומים או לנזק למגהץ עצמו".

משתמשים במגהץ הקיטור כשאין מים במיכל? הוא יכול להישרף

"לכל מגהץ קיטור יש סימון של כמות מינימלית וכמות מקסימלית שצריכים להיות בו בזמן ההפעלה. אם אין מים במיכל, הוא יכול להישרף, ולכן צריך להיות ערים לכך", אומר סיימון לוריה, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת קלינטון סחר, מייבאת פאקיר. "עדיף למלא מעט יותר ממה שצריכים, ולא פחות, שכם ממילא זה לא ממש משפיע על מהירות החימום של המים. בכל מקרה, אין לעבור את הכמות המקסימלית של המים".
במקרה של סתימה וזרימה חלקית של אדים, ממה יש להימנע?
"אחד הדברים המסוכנים הוא שמתקרבים עם הפנים למשטח התחתון של המגהץ, כדי לראות מדוע הוא אינו מוציא אדים כרגיל", אומר בלגין. "במקרה שפתחי האדים סתומים, זו סתימה הנגרמת מאבנית. זו אינה סתימה קבועה. כלומר, היא יכולה לפרוץ בכל שנייה. אם מתקרבים אל פתחי האדים, ניתן לקבל כוויה מפריצת קיטור פתאומית".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם יש סכנה בניקוי פתחי האדים?
בלגין: "לכל מכשיר יש הנחיות יצרן לגבי הניקוי. בכל מקרה, חשוב לנקות אותו רק כשהוא קר ואינו מחובר לחשמל. בשום אופן, אין להשתמש בקיסם, שכן הוא יכול להישבר בפנים. בנוסף, קיסם הוא חומר מתלקח".
ומה לגבי ריקון המים בתוך מחולל האדים?
"במגהצי קיטור עם דוד, יש פקק עם הברגה", מסביר איציק בר, אחראי תקינה בברימאג, יבואנית בראון. "כשהמכשיר קר לחלוטין, מדי פעם יש לפתוח אותו, לנער ולשפוך את כל המים שהצטברו בתוכו".

לא מחברים מגהץ לשקע כוח? מסוכן

"מי שמגהץ לעתים קרובות, ומשך הגיהוץ שלו ארוך יחסית, מוטב שיחבר את המגהץ לשקע כוח", מסביר אסף פרי, חשמלאי באתר "המקצוענים". "שקע חשמלי רגיל של 10 אמפר, מתאים לחיבור של צרכני חשמל נמוכים, כמו מטען לנייד, מסך טלוויזיה או גופי תאורה. כשמשתמשים במגהץ קיטור עוצמתי, של 2,400 ואט, חשוב מאוד לחבר אותו לשקע כוח (16 אמפר). אם ייעשה בו שימוש רק במשך כעשר דקות, מדי פעם, לא יקרה כלום. ואולם, בשימוש קבוע, החוטים יכולים להתחמם, לגרום לפקק שבלוח החשמל לקפוץ, ולטווח ארוך החוטים יכולים להישרף. זה גורר הזמנת חשמלאי ותיקון מיותר, שיכול להימנע בשימוש נכון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

משתמשים בקביעות בכבל מאריך? טעות

"שימוש קבוע במגהץ, באמצעות מאריכי חשמל יכול לגרום לקצר ואף להתלקחות שריפה, כשהמגעים רופפים", אומר בלגין. "אם הכבל החשמלי פגום, הוא יכול לגרום בנוסף גם להתחשמלות".
"יש הרבה סוגי מאריכי חשמל", אומר פרי. "לכן, גם אם מחברים את המגהץ לשקע כוח, ואליו מחברים מפצל זול מתוצרת סינית ירודה, זו טעות. שהרי, בין השקע המתאים לבין המוצר הסופי (המגהץ) יש אביזר שלא יכול להחזיק את עומס צריכת החשמל של המגהץ. המפצל יישרף, ויכול לגרום לתקלות גם במגהץ".
לדברי פרי, "אם לא משקיעים במפצל איכותי, מוטב לחבר את המגהץ ישירות לשקע הכוח, ולא להסתפק בפתרונות פרוביזוריים, של מאריכי חשמל. לעתים, הבעיה היא בעובדה שהכבל של המגהץ אינו ארוך מספיק, ואינו מגיע לקרש הגיהוץ, או ממוקם בפינה שאינה נוחה למיקום עמדת גיהוץ. במצב כזה, חובה להשקיע בכבל מאריך איכותי שיוכל לשאת את העומס".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא רק הורס את המגהץ, אלא גם מסכן אתכם
ממלאים מים? רק כשהמכשיר אינו מחובר לחשמל: נכון שלעתים זה מרגיש כמו טירחה מיותרת, אך מדובר במצב מאוד מסוכן.
"לכן, בכל פעם שמוסיפים לתוכו מים, יש לדאוג שהוא אינו מחובר לשקע", מדגיש בלגין. "זאת, כדי למנוע סכנת התחשמלות או קצרי חשמל. כמו כן, אין למלא מים בו ישירות מברז של מים זורמים, אלא רק מבקבוק. מגהצים רבים מסופקים עם כוס ייעודית למילוי. יש להקפיד על מילוי מים בהתאם לסימון קו המינימום או המקסימום, כדי לא לגרום לנזק למכשיר ולהסתכן בהתלקחות".
מקררים את המגהץ? הניחו על משטח בטוח: "כשמקררים את משטח הגיהוץ, יש להקפיד להניח אותו על משטח יציב העמיד לחום", אומר בלגין. "אם המשטח אינו יציב, הוא יכול ליפול ממנו ולסכן את דיירי הבית, ובייחוד ילדים קטנים או בעלי-חיים, בכוויות קשות".
לדברי בלגין, "אסור להשאיר אותו גם על מזרון, שכן מעבר לכך שזה מסוכן ויכול להרוס את סיבי המזרון, זה עלול לגרום להתלקחות. זהו גם משטח שאינו נחשב ליציב, והמגהץ יכול ליפול ממנו. גם להשאיר אותו על רצפה, זה אינו פתרון מומלץ, שכן ניתן להיתקל בו או באחד הכבלים שלו. בנוסף, אם מים נשפכים ממנו, הם יכולים לגרום להחלקה בבית".
סיימתם לגהץ? נתקו אותו מהשקע: "אל תסמכו על נורית ההפעלה", אומר בלגין. "ברגע שסיימתם להשתמש במגהץ, אל תתעצלו והקפידו להוציא את השקע מהחשמל. אחרת, אתם מסתכנים בהתלקחות או בכוויות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מתי יש להפסיק להשתמש מיידית במגהץ? "במקרה של ניתוק פתאומי של ממסר הפחת בדירה, במקרה של עשן מהמכשיר או של דליפת מים לא מבוקרת, לא כדאי לקחת סיכון", אומר בלגין. "במקרים אלו, חשוב לנתק אותו מהחשמל, ולהפסיק מיידית את השימוש בו".
איך יודעים אם התקלה היא בשקע החשמלי או במגהץ עצמו? "לרוב, אם המכשיר הוא שגורם לקצר חשמלי, המפסק בלוח החשמל של הדירה יקפוץ", אומר בלגין. "לעומת זאת, אם מקור הבעיה הוא בשקע החשמלי, זה יגרום להתחממות יתר של פיני התקע, או לזליגת חשמל והפעלת ממסר הפחת שבלוח החשמל".
עוד כתבות בנושא:
6 צפייה בגלריה
משאירים אותו דולק ללא השגחה? סכנה
משאירים אותו דולק ללא השגחה? סכנה
משאירים אותו דולק ללא השגחה? סכנה
(צילום: shutterstock)

רוקנו את המים הכלואים, לאחר שהמכשיר יתקרר למניעת אבנית ותקלות

בסיום העבודה אל תמהרו לרוקן את המים, שכן הם יהיו רותחים ויכולים לגרום לכוויה. ישנו פקק שנפתח ונסגר בהברגה, ויש לפתוח אותו בסיום השימוש ולרוקן את המים שהצטברו בו.
אחרת, לאורך זמן, תיסבלו מאבנית והתקלות הנגרמות בגללה. מים עומדים לאורך זמן, זה לא דבר טוב בכל מקרה, וגורם להצטברות עובש ובקטריות.

עבדו חכם: עם בקבוק מים וקערת ריקון

שמרו בקבוק מים לידכם, במקום לרוץ לברז עם מכשיר המילוי אם עם כל המגהץ עצמו. גם בסיום, לאחר שהמים התקררו ואתם מעוניינים לרוקן את המים הכלואים בתוך המכשיר.
עדיף שתביאו קערה אל המגהץ, ולא שתתרוצצו בין חדרי הבית עם המגהץ הכבד לכיור, כשכבל החשמל וכבל המים משתלשלים להם בצורה מסוכנת ומסורבלת.
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:06, 04.09.20