מותו של מי שכונה "הנרי פורד של ההיי-טק הישראלי", עוזיה גליל, עורר תגובות נרגשות מצד הבכירים שהכירו ועבדו לצידו. גליל, שהיה מהנדס, ממציא ואיש עסקים ישראלי, נפטר אמש (רביעי) בגיל 96 בביתו כשהוא מוקף בבני משפחתו. שמו של גליל נקשר עם תעשיית ההיי-טק בישראל מאז ימיה הראשונים, כאשר בין היתר ייסד את חברת "אלרון" והיה יו"ר דירקטוריון "אלביט".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ירון אלעד, מנכ"ל אלרון, שאותה כאמור ייסד גליל בשנת 1962, ומאז כיהן במשך 38 כראש החברה, כמנכ"ל וכיו"ר מועצת המנהלים, סיפר: "אני זוכר את המפגש הראשון שלי עם עוזיה לפני 13 שנים בימיי הראשונים באלרון. הוא נכנס לחדרי להכיר אותי ולשפוך בפניי את חזונו. השיחות בינינו המשיכו לאורך השנים. היינו נפגשים מדי פעם, גם באופן אישי, בפגישות שבמסגרתן הייתי נהנה מכל רגע של עוד פיסת מידע וחזון של האיש עתיר הזכויות הזה, שתרם באופן עצום למדינת ישראל להקמתה של תעשיית ההיי-טק הישראלית.
5 צפייה בגלריה
עוזיה גליל
עוזיה גליל
עוזיה גליל ב-2008
(צילום: אוראל כהן)
"המפגשים עם עוזיה היו תמיד מלאי השראה. התיאורים שלו על החזון שבהקמת אלביט, אלסינט וחברות נוספות, החשיבה החזונית שלו על הדרכים והאמצעים למנף את הידע בעולמות האקדמאיים בישראל של שנות ה-60 של המאה הקודמת, תוך שילוב הניסיון בעולמות התעשיות הצבאיות בתחילת ימי המדינה כדי להקים תעשיה מבוססת ידע ועומק טכנולוגי היו פשוט השראה בהתגלמותה".
עוד הוסיף אלעד כי "אחת התובנות החשובות של גליל הייתה לגבי יזמים. אומנם המנגנון שהוא יזם והקים היה לחולל חברות מתוך אלרון אך במרוצת השנים הוא הבין והטיף להקים חברות בדרך אחרת. הוא תמיד חידד שהיזם הוא המרכז ואלרון צריכה לספק לו את התמיכה העסקית והפיננסית, לתת לו הכוונה וערך מוסף ולהעמיד לרשותו את מלוא הכלים להצלחה".
מטעם חברת אלרון, נמסר: "עוזיה גליל הוא האב המייסד של תעשיית ההיי-טק הישראלית - בתחילת שנות השישים כשהמותג של ישראל היה תפוזים ופרדסים, הוא הקים את אלרון תחת חזון של בניית תעשיה 'מבוססת ידע'. אז זה היה חזון, חלום, דמיון והיום זו המציאות. אלביט, אלסינט, אורבוטק, צורן, נטויזן, גיוון אימגינג - חלק מעשרות רבות של חברות שניבנו וצמחו באלרון - פרי חזונו של עוזיה".
5 צפייה בגלריה
משה ארנס ועוזיה גליל
משה ארנס ועוזיה גליל
עם משה ארנס
(צילום: שאול גולן)

יוסי אקרמן, לשעבר נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, אמר: "פגשתי את עוזיה ז"ל בפעם האחרונה לפני מספר שבועות, מעט זמן לאחר שחגג יום הולדת 96. הוא היה צלול לגמרי, דיברנו וכמו תמיד שאבתי השראה מהפגישות איתו. הוא המשיך להתעניין באלביט עד ימיו האחרונים.
5 צפייה בגלריה
יוסי אקרמן נשיא אלביט מערכות לשעבר
יוסי אקרמן נשיא אלביט מערכות לשעבר
יוסי אקרמן, נשיא אלביט מערכות לשעבר
(צילום: אפי שריר)
"עוזיה היה מאנשי ההיי-טק הראשונים, הסטארטפיסט הראשון, שעשה דברים בתחום הזה עוד לפני שהתחילו להשתמש במילים האלו. הוא זה שהמציא את האווירה של ה"אקוסיסטים". הוא העז לעשות דברים, שאף אחד לא עשה לפניו. היה לו ידע בטכנולוגיה, אבה זה הרבה מעבר. היה לו את האומץ לעשות דברים חדשניים, הוא לא פחד להיכשל, ולימד את כולם מה זו עבודת צוות אמיתית. הדור הצעיר של היום לא ממש מכיר אותו, וחשוב שידעו עליו, כי הרבה דברים שעושים היום, באלרון ובאלביט, נשענים על הבסיס שהוא הביא לפני עשרות שנים".
בחברת אלביט מערכות מסרו כי "עוזיה גליל, מהווה מופת למנהיגות וחדשנות טכנולוגית פורצת דרך. נזכור את מורשתו וננציח אותה לעד".
גליל הוא חתן פרס ישראל לשנת 1997 על מפעל חייו ותרומתו למדינה. חבר השופטים כתב עליו: "בהיותו חלוץ התעשייה האלקטרונית בישראל, גליל תרם תרומה משמעותית לקידום עצמאותה הכלכלית של ישראל". גליל זכה בכמה פרסים נוספים, בהם פרס התעשייה מטעם התאחדות התעשיינים בישראל (1976), והוא אוחז בשלל תארי "ד"ר של כבוד" מהטכניון, ממכון ויצמן ומאוניברסיטת פוליטכניק בניו-יורק.
ב-2014 התראיין בגיליון הבכורה של "ידיעות רובוטיקה ישראל", ובו סיפר על התחום החשוב לו באותה תקופה: רפואה. "כשמדברים עם אנשים היום עלינו להבין מה כיווני ההתפתחות העתידיים, ולא רק מה עשינו בעבר. אתה צריך תמיד לנסות לחזות את השינוי", אמר אז. אחד מעובדיו, שהיה לצידו בימיו האחרונים אמר ל-ynet: "מותו של עוזיה גליל הוא אבידה אישית ואבידה למדינה. הוא היה מנטור בתחום שהתייעצו איתו ללא הפסקה".
במרץ האחרון החליטה עיריית חיפה להקים פארק שיקרא על שמו של גליל, שאותו הוא כבר לא יספיק לראות, ולפני כחודשיים ערכה העירייה טקס מרגש לכבודו בבית האבות שבו התגורר בחיפה לקראת פארק התעשייה שיקרא על שמו. אות הוקרה זה, אחד מיני רבים להם זכה במהלך חייו, הוענק לו בשם כל תושבי העיר חיפה, על פועלו ותרומתו רבת השנים למען העיר.
5 צפייה בגלריה
טקס הוקרה שערכה עיריית חיפה לכבודו של עוזיה גליל במרץ האחרון. בטקס הוצגו התוכניות של פארק התעשייה שעתיד להיקרא על שמו של גליל
טקס הוקרה שערכה עיריית חיפה לכבודו של עוזיה גליל במרץ האחרון. בטקס הוצגו התוכניות של פארק התעשייה שעתיד להיקרא על שמו של גליל
טקס הוקרה שערכה עיריית חיפה לכבודו של עוזיה גליל במרץ האחרון. בטקס הוצגו התוכניות של פארק התעשייה שעתיד להיקרא על שמו של גליל
(צילום: ראובן כהן)
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש רותם, מסרה כי היא "מביעה צער רב על לכתו של עוזיה גליל - ממקימי ומחלוצי תעשיית הטכנולוגיה והיי-טק בישראל, יקיר העיר חיפה וחתן 'פרס ישראל', אשר תרומתו לפיתוח תעשיית ההיי-טק ולחברה תירשם בדפי ההיסטוריה של חיפה ושל מדינת ישראל כולה. "דוד בן-גוריון אמר פעם ש'היסטוריה לא כותבים - היסטוריה עושים'. עוזיה גליל היווה דוגמא מופתית לאמירה זו, בהיותו יוזם, מייסד ומגשים, איש חזון ועשייה בכל רמ"ח איבריו".
5 צפייה בגלריה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם
(צילום: יובל חן)