מתווה הפיצויים לנפגעי אסון אולם החתונות ורסאי בירושלים לפני 20 שנה יהיה גם המתווה לתשלום פיצויים לנפגעי אסון מירון. כך התברר היום (ב') בדיון בוועדת הכספים. עם זאת, נציגת משרד האוצר יעל לינדנברג, אמרה כי היועץ המשפטי למשרד סבור, כי ראוי יותר לקדם הליך חקיקה, עמדה שגרמה לביקורת חריפה מצד הנוכחים בדיון. בעקבות הביקורת, הבטיחו באוצר לחברי הוועדה, שבראשות ח"כ אלכס קושניר, להציג את המתווה הסופי לפיצוי בתוך שלושה שבועות.

במהלך הדיון הוצגה תמימות דעים בין חברי הכנסת, שר הרווחה מאיר כהן, ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, כי המודל לפיצוי משפחות אסון מירון יהיה זה שבו נעשה שימוש באסון ורסאי, במסגרת חוק הביטוח הלאומי, וצוין כי "זהו המודל המהיר והנכון ביותר". לפי המתווה, תקבל משפחה שבה נספה אדם אחד 100 אלף שקל ומשפחה שבה נספו שני בני משפחה 130 אלף שקל עבור כל אחד מהנספים באסון.
2 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)

ח"כ קושניר ציין בפתח הדיון כי "העידן של אחראי אבל לא אשם נגמר כאן. יש לדאוג למשפחות ההרוגים שנותרו כרגע ללא סיוע, מוטלת עלינו האחריות לפעול מהר ככל הניתן כדי לתת להם את שמגיע להם".
2 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
השר כהן אמר כי "מי שנקבעו לו פיצויים כאלה ואחרים המגיעים לו במסגרת החוק כבר מקבל אותם, כספים הועברו ללשכות הרווחה לטיפול בצרכים השונים של המשפחות ונעביר ככל הדרוש, נותרה השאלה של הפיצוי, יש את המודל של אסון ורסאי, יש אחרים. אנחנו, ביטוח לאומי ומשרד הרווחה, ערוכים לכל החלטה שתתקבל. יש לקדם את הפיצוי שיוחלט עליו מהר ככל הניתן. אני מציע שלא ניכנס לדיון כביטוח לאומי, אנחנו זרוע מבצעת, מה שיוחלט הוא שיהיה".
ח"כ משה גפני אמר, כי "מי שהלך לבקר את המשפחות ראה שמצבן הכלכלי מאוד קשה. המדינה לא יכולה לעמוד מהצד באסון לאומי. אני חושב שיש ללכת על המתכונת שמנכ"ל הביטוח הלאומי הציג לנו בדיון הקודם, על מודל ורסאי שמתורגם לאסון מירון, כפי שהובא במסמך שקיבלו חברי הוועדה ממאיר שפיגלר. אם יש הערות על המסמך שיציג כל אחד את הערותיו, אם לא אז יש להצביע על זה תוך שבוע-שבועיים, להעביר למשרד האוצר והרווחה ולהביא זאת ליישום. ללכת לחקיקה משמעו שלא רוצים לתת את הכסף כל כך מהר".
ח"כ אפרת רייטן ציינה, כי "כמי שייצגה את המשפחות באסון נחל צפית אני תומכת בהצעה בצורה חד משמעית, ללכת על זה דרך סעיף 9 של ביטוח לאומי, כך לטפל בזה בצורה המהירה והמיטבית ביותר. במקביל אנחנו מקדמים חוק של אסונות לאומיים, שיגדיר מי הגורם שמכריע מה הוא אסון לאומי, מה המתווה ומה המסגרת, ואז ניתן יהיה לדעת איך לפעול במקרים עתידיים בצורה סדורה".
במהלך הדיון עלתה גם דרישה לרכז את הטיפול במשפחות באופן מסודר ועל ידי גוף אחד, תוך מתן טיפול נפשי מהותי, טיפול שלא ניתן עד כה בצורה סדורה מצד המדינה. ושר הרווחה ציין כי משרדו יעביר כספים ללשכות לצורך טיפולים להם יזדקקו המשפחות.
ח"כ מיכל וולדיגר אמרה, כי "אנחנו חייבים לזכור גם את התמיכה הנפשית, הם עברו אסון נוראי, המשפחות האלה זקוקות לתמיכה ועזרה נפשית ואין לזה שום התייחסות. אני מצפה מהאוצר וממשרד הרווחה ומשרד הבריאות שיכניסו את היד לכיס ויסייעו".
שמעון ישראל אלחדד, נציג המשפחות השכולות, שאיבד את שני אחיו באסון: "שום דבר לא יחזיר לנו את היקרים לנו מכל, עם זאת כלל המשפחות הן מהסולם הסוציו-אקונומי הכי חלש בארץ. אין לנו גוף שמסדיר את כל הליווי של המשפחות בפן הפסיכולוגי והנפשי, בכלל המרכיבים של המשפחה - הורים ואחים. צריך לשים על זה לב, איך הנושא הטכני יעשה".
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ציין כי המוסד יכול להעביר פיצוי מיידי מהרגע שההליך יאושר, אך ישנה בעייתיות עם משפחות הנפגעים מחו"ל: "אנחנו מדברים על פיצוי שמעבר למה שהחוק מעניק לכל אחד ואחד מהזכאים בהתאם למצבו. לצד כך, בסעיף 9 בעיקרון אין לנו אפשרות לתת כספים לתושבי חו"ל. אנחנו חושבים על מתווה אחר שיוכל להעביר את הכספים האלה, כדי לא להגיע לחקיקה. לא בטוח שזה יעלה בידינו, אבל אנחנו בוחנים את העניין".