רשת שופרסל הודיעה לעובדיה, כי עובד שיסרב לבדיקות קורונה עלול להיות מזומן לשימוע לפני פיטורים. כך נכתב מטעם הרשת במכתב ששלחה היום (חמישי). בתגובה, צרכנים מאיימים להפסיק לקנות ברשת בטענה לפגיעה בזכות לפרטיות ובכבוד האדם של העובדים. אחרים תומכים במהלך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שופרסל נחשבת לרשת הקמעונאית הגדולה בישראל ומעסיקה 18 אלף עובדים. רובם עבדו לאורך כל השנה האחרונה ושירתו לקוחות למרות סיכון בריאותי. כעת שופרסל מאיימת לכאורה להוציאם לחל"ת או לזמנם לשימוע לפני פיטורים, אם לא יסכימו להתחסן או לעבור בדיקות קורונה.
5 צפייה בגלריה
סניף שופרסל בבני ברק בצל הקורונה
סניף שופרסל בבני ברק בצל הקורונה
סניף שופרסל בצל הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
במכתב נכתב כי "על שופרסל מוטלת חובה ראשונה במעלה לדאוג לשלומם ורווחתם של עובדיה וציבור לקוחותיה ובכלל זה שלמות בריאותם".

חל"ת או שימוע לפני פיטורים

לפי שופרסל, החל מ-4 באפריל, אחרי חג הפסח, "רק עובדים שיציגו תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות יורשו להגיע לעבודה. הבדיקה במקרה זה ובכל המקרים המנויים להלן תתבצע מחוץ לשעות העבודה". כלומר, על העובדים להיבדק על חשבון זמנם הפרטי.
כן נכתב כי: "עובד שאי ברשותו תו ירוק ויסרב להציג בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות ולא ניתן יהיה להעסיקו מהבית או במקום מבודד ושעבודתו מחייבת הימצאות בקרבת עובדים ולקוחות, לא יורשה להגיע לעבודה ותינתן לו האפשרות לבחור לשהות בביתו על חשבון חופשה, או בחל"ת ובאין הסכמה מצד העובד לפי מאלה יוזמן לשימוע לפני פטורים".
שופרסל הודיעה כי מנועי חיסון יידרשו להציג אישור רפואי לפיו אינם יכולים להתחסן נגד הנגיף. גם עובדים אלה יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות.
גם עובדים חדשים ייקלטו כשהם מחוסנים או מתחייבים לבדיקת קורונה תכופה. "יובהר לכל מועמד לעבודה כי תנאי לקליטתו הוא תו ירוק, או הסכמה להצגת בדיקת קורונה שלילית מדי 72 שעות. תותר גם כניסת מבקרים לפי כללים אלה וכן יישלח מכתב לכל קבלני השירות כי עליהם לדאוג לכך שעובדיהם המוצבים בחצרי שופרסל יהיו מסוים או יציגו בדיקות קורונה שלילית מדי 72 שעות". צרכנים יכנסו לסניפים ללא דרישות אלה.
5 צפייה בגלריה
צרכנים מוחים על ההודעה של שופרסל
צרכנים מוחים על ההודעה של שופרסל
צרכנים מוחים על ההודעה של שופרסל
(צילום מסך מפייסבוק)
ההודעה הזאת גרמה לצרכנים להודיע שלמרות שהם לקוחות ותיקים של הרשת - לא יקנו בה יותר. עשרות לקוחות כתבו בעמוד הפייסבוק של הרשת הלילה כי מדובר מבחינתם בפגיעה בפרטיות העובדים והם לא ימשיכו לקנות ברשת. שדרן הרדיו בועז כהן, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "פוגעים בעובדים אבל לא בקונים. אם לא התחסנת ולא נבדקת ואולי אפילו אם אתה חולה קורונה, אין בעיה, אתה יכול להיכנס לסניף ולהוציא כסף". הוא הוסיף שיגזור את כרטיס המועדון שלו למרות שאינו מכחיש קורונה, לא מתנגד לחיסונים וכן נזהר ונשמר.
5 צפייה בגלריה
(צילום מסך מפייסבוק)
5 צפייה בגלריה
(צילום מסך מפייסבוק)
5 צפייה בגלריה
(צילום מסך מפייסבוק)
לקוחה אחרת בשם רעות כתבה: "אני עומדת לצד זכותם של העובדים שלכם (את חלקם אני מכירה כבר שנים בסניף השכונתי שלי) לשמור על החיסיון הרפואי שלהם, על הזכות שלהם להסכמה מדעת, על כך שיש לקיים את חוק כבוד האדם וחירותו, את החוק להגנה על פרטיות את החוק למניעת אפליה. היו שלום ותודה על הקופונים".
לקוחות אחרים חשבו שלא מדובר בהתעמרות בעובדים אלא ש"שופרסל שומרים על כולנו" וש"זה צעד נבון מאוד ומגובה בתו הירוק והסגול. בריאות הציבור ודאגה לעובדים הוא עניין קריטי".

במקומות עבודה אחרים לא הזכירו מפורשות פיטורים

שופרסל היא לא הראשונה שמציגה מתווה שכזה, אך מעסיקים אחרים נזהרו מלדבר על פיטורים. קבוצת ביג למשל, הודיעה על מתווה דומה באשר לכניסת לא מחוסנים למשרדיה, אך היא לא הודיעה שתעמיד עובדים לשימוע לפני פיטורים אם יסרבו.
בביה"ח הדסה הודיעו השבוע כי לא יאפשרו לעובדים שלא התחסנו לבוא במגע עם חולים. גם כאן לא הוזכר איום בפיטורים, אך בהסתדרות בכל זאת הורו לעובדים להגיע לעבודה כרגיל וקראו לכך "חשש ממשי למטה לחמו של העובד תוך פגיעה בזכויותיו".
לאחרונה פרסמה ההסתדרות יחד עם נשיא המגזר העסקי דובי אמיתי, מתווה שמהווה המלצה בלבד, לפיו עובדים שעובדים עם קהל שלא התחסנו, יחויבו להציג בדיקת קורונה כל 72 שעות, או שיועברו לתפקידים שלא מצריכים עבודה מול קהל. בהודעה משותפת ששלחו לעיתונות, לא דובר על סיום תפקידו של עובד כזה.