ממש ברגע האחרון צפוי להיות מאושר סופית עד יום רביעי השבוע החוק החדש לתשלום חל"ת לזכאים, יום לפני שחוק החל"ת הקודם פג תוקף. זאת, לאחר שמליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק הביטוח הלאומי - תיקון מספר 225 כהוראת שעה, לעניין דמי אבטלה ודמי לידה. 61 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 53 שהתנגדו, וההצעה תועבר לוועדה הכספים שתדון מחר בנושא ותכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהצעה נקבעו כהוראת שעה הוראות מיוחדות לעניין דמי לידה ולעניין ביטוח אבטלה. מוצע כי מי שתלד בחודשים יולי עד דצמבר של שנת 2021 והייתה זכאית לדמי אבטלה עד ליום 30.6.2021, אך לא זכאית לדמי לידה משום שכאשר הופסקה עבודתה היא לא הייתה בהריון, תהיה זכאית לדמי לידה בגובה דמי האבטלה האחרונים ששולמו לה.
1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף ראשון לציון
הביטוח לאומי סניף ראשון לציון
סניף הביטוח הלאומי בשיא המשבר
(צילום: אבי מועלם)
בתיקון נוסף, מוצע להאריך את הוראת השעה שבה נקבע לעניין יולדות עצמאיות כי ההכנסה לצורך חישוב דמי הלידה תוכל להיקבע גם על בסיס רבע שנה בשנת 2019 ולהחיל את ההסדר האמור גם לגבי מבוטחת שילדה עד לסוף שנת 2021.
כמו כן, מוצע לקבוע כי מי שהופסקה העסקתו בחודשים יולי עד ספטמבר של שנת 2021 יהיה זכאי לדמי אבטלה אף אם צבר רק שישה חודשי אכשרה בלבד מתוך 18 חודשים, ויהיה זכאי למחצית מימי האבטלה להם זכאי מובטל שהשלים 12 חדשי אכשרה.
מי שהופסקה העסקתו בחודשים אוקטובר עד דצמבר של שנת 2021 יהיה זכאי לדמי אבטלה אף אם צבר 10 חודשי אכשרה בלבד מתוך 18 חודשים, ויהיה זכאי ל-83% מימי האבטלה להם זכאי מובטל בהסדר הקבוע.
עוד מוצע לקבוע כי מבוטח שמלאו לו 45 שנים ושולמו לו דמי אבטלה בתקופה שמיום 1.3.20 ועד ליום 30.6.21 מכוח הזכאות הרגילה לדמי אבטלה - להבדיל מהזכאות המיוחדת לדמי אבטלה בשל נגיף הקורונה - יהיה זכאי לתוספת ימי אבטלה בשיעור של מחצית מימי האבטלה שבעדם שולמו לו דמי אבטלה בתקופה זו מכוח זכאותו הרגילה. כמו כן, לגבי אותם מבוטחים, ככל שנותרו בידם ימי אבטלה שטרם מומשו עד ליום 30.6.21, תוארך התקופה שבה ניתן יהיה לממשם. ברוב המקרים, דמי האבטלה שישולמו לפי תיקון זה יהיו בשיעור של 90% מגובה דמי אבטלה שמשולמים לפי החוק.
עוד מוצע בחוק החדש להאריך את הוראת השעה בעניין ביטול ההפחתה בשיעור של 30% מדמי האבטלה למובטל שנמצא בהכשרה מקצועית. כמו כן, מוצע לקבוע כהוראה קבועה כי אדם לא יהיה זכאי לדמי אבטלה בעד ימי חופשה שהוא זכאי להם, בין ששולמו לו ובין שלא שולמו לו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התקופה שלגביה ניתנות ההקלות וההטבות, רובן ככולן, מסתיימת ב-30 ביוני. במקביל, הוסרו כמעט כל ההגבלות שנקבעו על פעילות המשק עקב הירידה המשמעותית בתחלואה. עם זאת, למרות חזרתם של מרבית המובטלים לשוק התעסוקה, יש צורך לתת מענה מסוים גם למובטלים שעדיין לא חזרו לעבודה בשל המשבר, כדי לא להותיר אותם בלא מענה כלל לאחר תום התקופה".
השר במשרד האוצר, חמד עמאר, הציג הערב את ההצעה ואמר: "במטרה לתת מענה סוציאלי לנפלטים משוק העבודה כתוצאה ממצב החירום בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, נעשו תיקונים שונים בחוק הביטוח הלאומי לשם מתן הקלות והטבות בעניין קבלת דמי אבטלה לעובדים שהעסקתם הופסקה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, דוגמת קיצור תקופת האכשרה לשם זכאות לדמי אבטלה, הארכת תקופת התשלום המרבית לדמי אבטלה, הקלות ברישום בלשכת התעסוקה, הגדלת דמי האבטלה למי שמצוי בהכשרה מקצועית, וכדומה.
"התקופה שלגביה ניתנות ההקלות וההטבות, רובן ככולן, מסתיימת ב-30 ביוני 2021. זה אומר, אם אנחנו לא מאשרים את זה היום בקריאה ראשונה ועד יום רביעי לא מאשרים את זה בקריאה שנייה ושלישית, אין יותר חל"ת. חשוב מאוד להעביר את החוק הזה, שנותן פתרון להרבה הרבה משפחות שזקוקות לדמי אבטלה בשביל להתקיים. אם לא נעביר את זה, בעוד יומיים פג תוקף החוק ואז אין יותר הטבות לאף אחד".
חבר הכנסת אופיר כץ מסר: "אלחם מחר בוועדת הכספים בכדי שאוכלוסיית בני ה-67 ומעלה ימשיכו לקבל את הסיוע הכלכלי. לא אתן לליברמן להפקיר אותם!"