הרפורמה שאושרה בתחילת החודש בכנסת ונועדה להקל על חייבים וחברות שנקלעו לקשיים בשל מגיפת הקורונה נכנסה לתוקף. ל-ynet נודע כי היום (חמישי) ניתנה ההחלטה הראשונה לפי התיקון לחוק שאישרה הוצאת צו עיכוב הליכים לאיש עסקים וחברה שנקלעו לחובות בשל משבר הקורונה. הוצאת צו עיכוב ההליכים כנגד החברה והבעלים מקנה להם שקט תעשייתי, במהלכו לא ניתן לפתוח נגדם בהליך משפטי וכן בעיקולים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
צו עיכוב ההליכים ניתן לבקשת חברת הלוגיסטיקה ג.ע. אילון החזקות ובעל החברה. זאת לאחר שהחברה נקלעה לחובות של כ-13 מיליון שקל. עיכוב ההליכים נועד לאפשר לחייבים מרחב נשימה לגיבוש ואישור הסדר חוב בשל הנסיבות הייחודיות של המשבר.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
חברת ג.ע. אילון החזקות טענה בבקשה שהגישה לבית המשפט, באמצעות עו"ד דנית רימון, שותפה וראש מחלקת חדלות פירעון במשרד תדמור לוי ושות', יחד עם עו"ד צליל חודדי מתדמור לוי ושות', כי יש להורות על עיכוב הליכים נגד החברה והבעלים לחלק מחובות החברה עד לאישור הסדר חוב.
נטען כי החברה הינה דוגמא מובהקת לחברה שנפגעה ישירות מהתפרצות וירוס הקורונה, "שהשפעתו על החברה - חברה המספקת שירותי לוגיסטיקה ללקוחותיה, פגעה באופן קשה ביותר בהכנסותיה. המגבלות החמורות על חיי המסחר שהוטלו בעקבות התפרצות הנגיף, ובראשן סגירת חנויות לממכר קמעונאי, הביאו לירידה חדה בהכנסותיהם של לקוחות החברה, ועקב כך בהכנסותיה שלה עצמה אשר נגזרות בעיקר ממחזורי הפעילות של לקוחותיה". נציג הכנ"ר, עו"ד יוסף מססה, ציין בפני בית המשפט כי אינו מתנגד למתן עיכוב הליכים נגד הבעלים של החברה.
השופטת, עירית וינברג נוטוביץ, אישרה להוציא צו עיכוב הליכים כנגד החברה והבעלים והורתה כי החברה תציין בכל פרסום מטעמה שהוא הצעה לציבור לרכוש את שירותיה כי היא מצויה "בעיכוב הליכים בתקופת מצב חירום בשל נגיף הקורונה". בית משפט מינה את עו"ד גיל הירשמן כמנהל ההסדר. חברת kcr מלווה את החברה על מנת לסייע בהבראתה ואת העובדים מייצגת עו"ד רחל בן רחמים סובול.

הרפורמה נכנסת לפעולה

בשל התפשטות נגיף הקורונה, הוטלו בישראל מאז חודש מרץ 2020 הגבלות שונות שהקשו עד מאוד על פעילותם של עסקים. הרפורמה שנכנסה היום לתוקף, יוצאת מנקודת הנחה כי צפויה עלייה בהיקף החייבים - תאגידים ויחידים - שיתקשו ומתקשים כבר כעת לעמוד בהחזר החוב שלהם בשל כך, ומבקשת להציע מספר הסדרים שנועדו להתמודד עם מציאות זו.
עו"ד דנית רימוןעו"ד דנית רימוןצילום: תומר יעקבסון
בדומה לעיכוב הליכים לגבי תאגיד, גם לגבי יחיד, מוצע כי לא ייפרעו חובות העבר שלו, אלא לפי הוראות החוק ולא ניתן יהיה לפתוח נגדו בהליכי גבייה של חובות עבר וכן לא ניתן יהיה להטיל עיקול על נכסיו. ככלל, לא ניתן יהיה לפתוח או להמשיך בהליכים משפטיים נגדו ועוד.
בהליך זה ימונה בעל תפקיד "מנהל הסדר", שיסייע לחייב, וינהל את הליך גיבוש הסדר החוב, תוך שהוא מחויב להיפגש עם היחיד, ולקיים ישיבת הסדר משותפת עם היחיד והנושים.
לגבי תאגידים (ויחידים המנהלים עסק), יחולו הוראות דומות ובנוסף לפי התיקון לחוק "מנהל ההסדר" יפקח על עמידת התאגיד בהוראות תכנית ההפעלה ועל התנהלותה השוטפת, יהיה נוכח בישיבות דירקטוריון התאגיד ויסייע לה להתנהל בתקופה זו בגיבוש הסדר חוב.