ההחלטה שהתקבלה במוצ"ש (14.3) טרפה את כל הקלפים עבור בעלי מקצוע, נותני שירותים ובעלי עסקים רבים. חוסר הוודאות הינו גדול. הציבור עדיין לא יודע כמה זמן יידרש עד למיגור המגיפה וחזרה מלאה לשגרת עבודה והתנהלות יומיומית. חוסר הוודאות הזה, משפיע, בצורה המיידית ביותר, על בעלי עסקים קטנים. יום הצרכן הבינלאומי, שצוין אתמול (15 במרץ) ברחבי העולם, מקבל משמעות סמלית ברחבי הגלובוס, כשצרכנים ובעלי עסקים מתמודדים עם שגרת חיים חדשה.
"בימים אלו, המצב מורכב שכן אזרחים רבים הם גם צרכנים האחראים על ניהול משק הבית וגם בעלי עסק, שמתמודדים בזירה נוספת", אומר עו"ד שי הולנדר-גרוס, העוסק בתחום גביית חובות ופשיטות רגל. "סערת הקורונה, משפיעה מאוד על הכלכלה בארץ ובעולם, ומחייבת היערכות מחודשת. ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הפגיעה הכלכלית, להדק חגורות ולהתנהל בצורה צרכנית נבונה יותר".

ניהול תזרים הכנסות והוצאות

"כל בעל עסק קטן, בין אם עובד בכוחות עצמו בלבד ובין אם מעסיק עובדים נוספים, חייב לבצע ניהול תזרים לתקופה של החודשיים הקרובים, לפחות", אומר עו"ד הולנדר-גרוס. "המטרה היא לבנות את תזרים ההכנסות וההוצאות, באופן שבו הפער שבין ההכנסות וההוצאות, לא יגדל באופן משמעותי".
כיצד עושים זאת?
"יש להכין בהקדם רשימה של כל ההוצאות: ההוצאות הקבועות, ההוצאות המשתנות, ההוצאות ההכרחיות וההוצאות שהן ברות דחייה", אומר עו"ד הולנדר-גרוס. "במקביל יש להכין רשימה של הכנסות שעתידות להתקבל: שיקים של לקוחות שטרם נפרעו, תשלומים בכרטיסי אשראי, חובות שטרם נגבו וכו'".

חייבים לכם כסף? עדיף פריסת תשלומים על אי קבלת כספים בכלל

צריך לקחת בחשבון שבתקופה הקרובה, לחלק מבעלי המקצוע, לא יהיו הכנסות כלל או שיהיו באופן מופחת, ובהתאם לכך צריכים להתנהל.
"יש לבצע חשיבה ותכנון, אילו שירותים ומוצרים יימשך הביקוש בתקופה הקרובה ואילו מוצרים ושירותים, הביקוש יפחת באופן משמעותי או ייעצר לחלוטין", אומר עו"ד הולנדר-גרוס. "ואז, להיערך בהתאם, הן מבחינת הפניית משאבים של כוח אדם, מלאי, שיווק, מכירות והן מבחינת תכנון צפי הכנסות לעסק".
"כדאי לפנות ללקוחות ולנסות לגבות כספים שאמורים להתקבל בגין שירותים ועבודות שכבר בוצעו. ככל שצריך, יש לאשר הסדרים ופריסה של התשלומים, אשר עדיפים מאשר אי קבלת הכספים בכלל".

מחסור בתוצרת זרה והעדפת תוצרת כחול-לבן

חומרי גלם רבים מגיעים ממדינות מעבר לים, כמו סין. "בעלי מקצוע רבים עלולים להיפגע בתקופה הקרובה מאחר והמפעלים טרם חזרו לעבודה סדירה או לא חזרו כלל, ובשל הקושי בשחרור מכולות מהמכס", מסביר עו"ד הולנדר-גרוס.
"זו תקופה שבה במיוחד נכון להעדיף תוצרת כחול-לבן, ככל שהיא מהווה תחליף ראוי ומתאים למוצר, ובכך לסייע להגברת היקף הפעילות של הייצור המקומי. "כמובן שהעדפה זו, תסייע בהשארת הכסף בישראל, ותסייע בשיקום המשק לאחר שהמשבר יחלוף. מיקום המפעלים בארץ, יכול לסייע גם בניהול מו"מ של התמחור ותנאי התשלום באופן מקל יותר על בעל העסק".
צריכים תיקונים לבית? למחירון הנהוג בשוק לחצו כאן


4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

צמצום הוצאות שאינן הכרחיות

"כל בעל מקצוע נותן שירות צריך בימים אלה לפעול לצמצום כל ההוצאות שאינן הכרחיות בעסק שלו", אומר עו"ד הולנדר-גרוס. "לדוגמא, מדביר לא ירכוש חומרי הדברה אלא לצורך עבודה שוטפת שהוזמנה. אינסטלטור, לא ירכוש צינורות, אביזרי אינסטלציה לצורך מלאי, אלא אם הוזמנה עבודה שעתידה להתבצע וקיימת וודאות של ממש כי לא תתבטל".
לדבריו, "אם אין ביקוש לשירות של בעל העסק חשוב לפעול ככל הניתן לצמצום ההוצאות. אם בעל העסק, למרות המגבלות שנקבעו בנוגע למספר עובדים, איסור התקהלות וכדומה, מצליח לתת את השירות, חשוב לנסות לבדוק האם יכול לרכוש את חומרי הגלם שלו מספק זול יותר, או ספק שנותן לו תנאי תשלום טובים יותר, ולא להתבייש לבצע משא ומתן להפחתת מחירים".


4 צפייה בגלריה
תורים בטיב טעם
תורים בטיב טעם
אל תלכו אחרי תופעת הזרם של בהחלה מיותרת. תורים בטיב טעם
(צילום: יח"צ)

לא לאגור כמויות של מזון שרק יתקלקל

במקביל לצמצום ההוצאות העסקיות ואי רכישת חומרי גלם שלא נדרשים לשימוש השוטף של בעל העסק, כל בעל מקצוע אף מנהל משק בית, וגם במסגרת זו ממליץ עו"ד הולנדר גרוס, שלא להגדיל ההוצאות שלא לצורך.
לדבריו, "אין צורך ברכישת מאגרי מזון מתכלים שעלולים להתקלקל בטרם ייעשה בהם שימוש. התמונות המתפרסמות מהתורים הארוכים בסופר, עלולים לגרום לנו לפעול במסגרת 'תופעת העדר' ולרוץ לבצע רכישות מיותרות שרק ייפגעו בתזרים המזומנים שלנו כבעלי משק בית וכבעלי עסק קטן.
"לכן, צריכה בתקופת אי ודאות חייבת להיות נבונה וחכמה, כי גם אם אנחנו רוכשים בכרטיס אשראי, בסופו של יום, בין אם החודש ובין אם בחודש הבא, נצטרך לעמוד בהוצאות הללו.

צריכה נבונה וחכמה: הקפאת מינויים לחוגים ולחדרי כושר ועריכת סקר שוק

"במסגרת צריכה נבונה, כדאי להקפיא מינויים לחוגים, חדרי כושר, וכל הוצאה נוספת תחת הקטגוריה של 'מותרות' שאינה הכרחית".
"חשוב לבצע סקרי שוק בטרם רכישה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "למרבה הצער, תמיד ישנם בעלי מקצוע וספקים שינצלו מצבים של לחץ או של מחסור בביקוש להעלאות מחירים. לכן, חשוב לערוך סקר שוק, ובכדי להימנע משהות ממושכת מחוץ לבית, ניתן לביצוע דרך האינטרנט או סקר טלפוני".


4 צפייה בגלריה
מחשבון ופנקס צ'קים
מחשבון ופנקס צ'קים
(צילום: Shutterstock)

הגדלת מסגרות אשראי, דחיית תשלומי הלוואות או פריסה מחדש

"מרגע שבו הבנקים מחזירים שיקים בשל 'אי כיסוי מספיק' בגלל חריגה ממסגרת האשראי, קשה לעצור את כדור השלג", מסביר עו"ד הולנדר-גרוס. "לכן כדאי להקדים תרופה למכה. מומלץ לפנות כבר בימים אלה לבנק ולבקש הגדלה של מסגרת האשראי מתוך ראיה הצופה פני עתיד. הגדלת מסגרת האשראי הינה חשובה על מנת שלא יחויבו בעלי העסקים הקטנים בריבית חריגה, שעלותה גבוהה מאד".
מה יעשה בעל עסק שלקח הלוואות בנקאיות?
"אם לבעל העסק יש הלוואות בנקאיות, ניתן לפנות בבקשה לבצע פריסה מחדש של תשלומי ההלוואות, על מנת לעבור את התקופה הקרובה ללא לחץ כספי מיותר. אם בעל העסק טרם לקח הלוואה בנקאית, אך זקוק להלוואה כזו, ניתן לבחון את האפשרות של קבלת הלוואה בערבות המדינה בהתאם למסלול החדש עליו הכריזה ממשלת ישראל לפני ימים ספורים. אפשרות אחרת הינה פנייה אל הבנק שבו מנוהל חשבון הבנק, והגשת בקשה לקבלת הלוואת בלון, שמשמעותה הלוואה שמתחילה להיות מוחזרת רק בסיום תקופת המשבר".
לדבריו, "ניתן במהלך התקופה שעד למועד החזר ההלוואה, לשלם את הריבית באופן שוטף ואת הקרן בתום התקופה, וישנן הלוואות בלון שבהן משלמים הן את הריבית והם את הקרן בסוף התקופה. את התנאים המסחריים של ההלוואות ניתן לסכם מול הבנקאי".
עוד כתבות בנושא:

פנייה לספקים לדחיית מועדי תשלום

ישנם בעלי עסקים אשר רכשו חומרי גלם לצורך מתן השירות ללקוחותיהם, לדוגמא בעל עסק לממכר פלאפל או פיצרייה וכדומה. כנגד הרכישה, מסרו שיקים או סיכמו תנאי תשלום אחרים, שאמורים להתבצע במהלך התקופה הקרובה.
"בטרם תתרחש תקלה ושיקים שנמסרו כבר לספקים יחזרו, כדאי לפנות לכל אחד מהם באופן אישי", ממליץ עו"ד הולנדר-גרוס. "חשוב לבקש מהם דחייה של מועדי פירעון השיקים שנמסרו, או חלוקה מחדש של הסכום למספר תשלומים רב יותר ולתקופה ארוכה ביותר, בכדי שניתן יהיה לעמוד בתשלומים ובהוצאות השוטפות של העסק".

דחיית תשלומים לרשויות המס ולרשויות המקומיות

כל בעל עסק מחויב בשורה ארוכה של תשלומים חודשיים או דו-חודשיים הן לרשויות המדינה, כגון: תשלומי מקדמות מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס ערך מוסף והן לרשות המקומית: תשלומי ארנונה, אגרת שילוט, אגרת רישוי עסקים ועוד ותשלום בגין אגרת מים וביוב לתאגידי המים.
הבוקר (15.3) הופצה הודעת מנהל רשות המסים על דחיית דיווחי ותשלומי מע"מ לתאריך 26.3.20. "להערכתי, המועד יוארך פעם נוספת, בשל ההשבתה החלקית של המשק", אומר עו"ד הולנדר-גרוס. "יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי לא חל שינוי במועדי הדיווח ותשלום מקדמות וניכויים למס הכנסה, וטרם התקבלה החלטה במוסד לביטוח לאומי שלרוב פועל בהתאם להחלטות מס הכנסה, שכאמור לא הורה על דחייה".
מספר לא מועט של רשויות מקומיות כבר הקדימו והודיעו על דחיית מועדי התשלום לארנונה. עו"ד הולנדר-גרוס: "סביר להניח כי החלטה מעין זו תתקבל אצל כל הרשויות המקומיות, וייתכן שאף שר הפנים שאמון על צו הארנונה, הוא שיפרסם החלטה על דחיית המועדים.
"ההמלצה הינה להקדים ולערוך פנייה לדחיית מועדי התשלום לרשויות המקומיות ולתאגידי המים, בכדי להימנע מכניסה לחובות".
"דחיית מועדי תשלום לעיתים עלולה לפגוע בבעלי העסקים הקטנים, בשל העדר תזרים מספיק", מוסיף עו"ד הולנדר-גרוס. "ולכן, ככל שאין הכרח לדחות מועד תשלום ההוצאות והתשלומים הקבועים, מומלץ לשלמם במועד".
צריכים עזרה בניקיון הבית לפסח? למחירון הנהוג בשוק לחצו כאן

התמקדות בעבודות ובתיקונים הכרחיים המתאימים לשגרה החדשה

בתקופה בה בעלי העסקים אינם יכולים לתת שירותים בבתי העסק או בבתי לקוחותיהם, חשוב לנסות לחשוב ולאתר אלו שירותים יוכל לתת בעל המקצוע, מבלי להגיע למקום העסק או לבית הלקוח שלו. וכיצד יוכל לשמור על תודעת לקוחותיו בכדי שלא לאבד אותם לאחר תום המשבר.
אילו התאמות יכולים בעלי מקצוע לעשות כדי להמשיך בעבודתם גם משלט רחוק?
עו"ד הולנדר-גרוס: "איש מחשבים יוכל להשתלט מרחוק על המחשב התקול ולבצע עבודתו. עורך דין או רואה חשבון יוכל לקבל המסמכים באמצעות סריקה ומשלוח במייל ולהעניק ייעוץ משפטי או חשבונאי בדרך של מיילים, או אפילו בשיחת וידאו. מינימרקט שכונתי, יכול להרחיב את מערך המשלוחים שלו ולהמשיך לתת ללקוחות שירות, גם מבלי שיגיעו אליו לבית העסק. כל עסק צריך להבין מהם המוצרים והשירותים החיוניים שעדיין יהיה להם ביקוש בחודשיים האחרונים וקידום אותן פעילויות".
לגבי תחזוקת הבית, ישנם מקרים שלא סובלים דיחוי, שהתעלמות מהן, רק תעלה ביוקר. "בעלי מקצוע העובדים בעצמם או עם עובד נוסף, יכולים במצב הנוכחי להמשיך ולעבוד בבתי הלקוחות ובמקומות העסק, בהתאם להנחיות שעליהם יש להקפיד ולעקוב אחר השינויים. לדוגמא, אם יש נזילה בצנרת בבית, בוודאי שלא ניתן לדחות את ביצוע עבודת האינסטלטור. או אם חלילה יש תקלה בטיחותית במערכת החשמל, שאינה ניתנת לדחייה".
במקרים גבוליים, או כאלה שניתן להדריך מרחוק את הלקוחות, כדאי לחשוב לטווח ארוך. בולנדר-גרוס: "בעלי מקצוע שיתנו מענה עם הדרכה טלפונית או בשיחת וידאו לתיקון התקלה על ידי הלקוח בעצמו, ייזכרו לחיוב ויוזמנו בעתיד לביצוע עבודות אחרות אצל הלקוח".

להציע שירותים בהתאם לצרכים המשתנים של הצרכנים

הסיטואציה הינה שתלמידי מערכת החינוך, נדרשים לביצוע למידה מקוונת מהבית. בשנים האחרונות, חל שינוי מבחינת ההוראה ולא בכל בתי הספר נדרשים התלמידים ללמידה מהבית והכנת שיעורי בית.
לכן הורים ויתרו על פינת למידה בבתים, וכעת זקוקים לפינת עבודה לצורך הלמידה המקוונת ולשם ביצוע עבודתם מהבית. גם לגבי ההורים, המצב הזה, שלא ידוע כמה זמן יימשך, יכול לחייב אותם בהקמת פינת עבודה שקטה, שתאפשר לכם לעבוד מרחוק, בצורה נוחה ויעילה יותר.
עו"ד הולנדר-גרוס: "לצרכים משתנים אלה, יכולים להשתלב מספר רב של בעלי מקצוע: שיפוצניקים להקמת קירות גבס לפינות העבודה, חשמלאים להוספת נקודות חשמל, רכישת מחשבים ניידים או נייחים והתקנת תוכנות עבודה שונות למחשבים, הרחבת פס האינטרנט בשל תוספת משתמשים בבית וכן הלאה".
צריכים תיקונים לבית? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 17:00, 15.03.20