לפני הכל, חשוב לציין שתקלות בכרטיס האלקטרוני או בלוח המקשים של מערכת האזעקה, הן לא תקלות נפוצות במיוחד. וישנן מערכות אזעקה רבות שהכרטיס והלוח שלהן תקינים גם כעבור 20 שנה. ועדיין, יש מספר כללים שכדאי לשמור עליהם במהלך ההתקנה וכן בשימוש היומיומי במערכת האזעקה. ואם כבר קרתה התקלה, בדקנו באילו מקרים התיקון יהיה כלכלי, ומתי מוטב כבר להחליף את המערכת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"לגבי כרטיס אלקטרוני, הרי לא מדובר בכרטיס אלקטרוני מסובך, ולכן אין איתו הרבה תקלות וכמעט ואין לו בלאי", מדגיש נסים יונה, מתקין אזעקות ומערכות מיגון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"לרוב, מחליפים את המערכת משום שהיא כבר ישנה ולא מתקדמת מספיק, ולא בגלל תקלה בכרטיס האלקטרוני".
ובכל זאת, ישנן מספר סיבות שיכולות לגרום לנזק לכרטיס וללוח, רובן אגב, קורות בגלל שימוש לא נכון. מהן? בדקנו.

ניסיונות לנטרל את האזעקה

כאמור, יש סיכוי גדול יותר שאתם תגרמו במו ידיכם נזק לכרטיס האלקטרוני, מאשר שהוא יתקלקל בעצמו.
"זה קורה בעיקר כשאנשים מנסים לפתוח את קופסת האזעקה ולנטרל אותה בעצמם, מבלי שהם יודעים את קוד הטכנאי", מסביר יונה. "זה גורם למצב של נעילת הכרטיס, מה שפשוט משבית אותו ומחייב את החלפתו".

מיקום גרוע של מערכת האזעקה

למיקום מערכת האזעקה גם כן יש השפעה על הבלאי של מערכת האזעקה. "מיקום גרוע במיוחד למערכת האזעקה הוא בחדר האמבטיה או במטבח (בשל העובדה שיש שם אדים או שומנים, זה יכול לגרום לקורוזיה)", מציין אלירן נוריאל, מ-360 מערכות אבטחה באתר "המקצוענים".
"ככל שבמקום יש יותר לחות, הכרטיס יתקלקל מהר יותר. המיקום המומלץ הוא בחדר השינה, או בתוך תקרה אקוסטית אם יש מערכת מיזוג מיני-מרכזי".

בעיות מתח חשמלי

"זה לא דבר שקורה לעתים קרובות, אך יכול להיות מצב שבו נחשול מתח חשמל רציני, יגרום לתקלה בכרטיס האלקטרוני של מערכת האזעקה", אומר יונה.
"זה לא דבר שניתן למנוע מראש, וגם לא ניתן לעשות שימוש במגן ברקים כדי למנוע בעיה זו. זאת, משום שמערכת האזעקה מקבלת הזנת חשמל ישירות מלוח החשמל".
לדברי יונה, "במצב כזה, לרוב כבר יוחלף כל ה'מוח' של מערכת האזעקה. המערכת בנויה מכרטיס ראשי, ומעוד כמה כרטיסים שמתלבשים עליו, ולכן מחליפים כבר את כולם ולא לוקחים סיכון.
"במקרה של תקלה בכרטיס, לא יהיה צורך להחליף את יתר הרכיבים (גלאים ולוח מקשים)".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שדרוג המערכת בצורה רשלנית

וישנן תקלות שנגרמות לכרטיס האלקטרוני, גם בגלל שדרוגים לא מקצועיים של מערכת האזעקה. "הגעתי כבר לא מעט פעמים, בעקבות תקלה שנגרמה למערכת אזעקה שעברה שדרוג", מתאר איתמר האן, מהאן ביטחון ותקשורת באתר "המקצוענים".
"צריך להבין שלמערכת אזעקה יש כרטיס ראשי, שיכול להתחבר לעד 8 גלאים. אם יש יותר גלאים, צריך לפתוח כרטיס הרחבה. בנוסף, ישנו כרטיס רשת, שמתממשק לאפליקציה ומתחבר לרשת האינטרנט הביתית".
לדברי האן, "לעתים, כשמחליפים כרטיס, מבלי להחליף את כל המארז של המערכת, זה גורם לתקלות. לרוב, בגלל התקנה מאולתרת, שבה לא מתקינים פלסטיקים שיודעים להרחיק את המעגל הראשי מגב קופסת האזעקה.
"הדבר הזה גורם למגעים רופפים ולקצרים, ואז ישנן אזעקות שווא, במקרה הטוב, או התלקחות של המערכת, במקרה הרע. זה קורה בעיקר במערכות ישנות, שיש בהם כמות גדולה של כבלים. לעתים, טכנאי פשוט מניח קרטון בין הכבלים, בכדי להרחיק אותם, שזהו פתרון מאוד לא מקצועי ומסוכן, שגם יכול לגרום להתלקחות".

האם התיקון משתלם או כלכלי יותר להחליף את כל המערכת?

זה משתנה מאוד בהתאם לסוג מערכת האזעקה. "ישנן מערכות פשוטות שעלות הכרטיס האלקטרוני שלהן הוא 400-600 שקל", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לעומת זאת, ישנן מערכות שבהן כרטיס יכול להגיע לסכום של מעל 1,000 שקל, שהוא מחצית ממחיר מערכת אזעקה חדשה (הכוללת 4 גלאים)".
"כרטיס אלקטרוני, לא ניתן לתיקון, שכן כיום אין מעבדות שמתעסקות עם תיקונים מהסוג הזה, אלא פשוט מחליפים אותו לחדש", אומר נוריאל.
"לכן, צריך לשקול מה שווי המערכת, כמה זמן היא בשימוש ולשקול לשדרג אותה במקום להשקיע בהתקנת 'מוח' חדש למערכת ישנה במיוחד".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן הסיבות לתקלה בלוח המקשים של האזעקה?

יכולות להיות לכך שתי סיבות. נוריאל: "האחת, בלאי טבעי כתוצאה משימוש ממושך. השנייה, בעיה בהגדרות. לעתים, כשמשחקים יותר מדי עם ההגדרות, ללא ידע מוקדם, יכולים לתקוע את המקשים, ואז הם פשוט לא יעבדו ולא ניתן יהיה לדרוך את האזעקה. אם מדובר בבעיה של הגדרות, ניתן לעתים לפתור את הבעיה טלפונית. אם מדובר בבלאי של המקשים, יהיה צורך להחליף אותם".
במקרה של בלאי ושחיקה של חלק מהמקשים, מה הסכנה אם לא מחליפים אותם?
נוריאל: "אם משתמשים באותו הקוד בקביעות במשך שנים, חלק מהספרות יכולות בהחלט להישחק. הדבר מקל מאוד על פורצים לנחש את הקוד, ולכן זה לא מומלץ. אם לא מעוניינים להיכנס להוצאה של החלפת לוח המקשים, חשוב לפחות להשתמש בספרות אחרות לצורך דריכת האזעקה עם קוד".
עוד כתבות בנושא:

האם זהו תיקון כלכלי?

"עלות החלפת לוח מקשים בסיסי תעלה 200-350 שקל, כשישנן מערכות שבהן לוח המקשים יעלה 350-800 שקל", מציינים במוקד השירות. "לא מחליפים רק חלק מהמקשים, אלא את כל לוח המקשים".
לדברי יונה, "לוקח למקשים בין 8 ל-10 שנים להגיע למצב של שחיקה, ואני אישית ממליץ שאם לא מדובר בתקלה, אלא בבלאי טבעי, להחליף כבר את כל מערכת האזעקה. זאת, משום שככל הנראה מדובר במערכת ישנה במיוחד, ללא אפליקציה ללא גיבוי סוללה, וכדאי לשקול כבר לשדרג את כל המערכת".