רשות התחרות שלחה היום (א') חוות דעת למזכירות הממשלה, המתנגדת להפיכתו של רציף 25 בנמל אשדוד לרציף גז בשל פגיעה בתחרות. חוות הדעת, עליה מכותבים מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ופקידים בכירים אחרים בממשלה, קובעת כי "קיימת שאלה בדבר קיומו של צורך בייחוד פעילות הרציף למתן שירותי נמל לתעשיית הגז בלבד לתקופה של 15 שנה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי חוות הדעת, חברות הפועלות בתחום הפקת הגז הטבעי אינן זקוקות לרציף ייחודי מפני שהן בכל מקרה לא נדרשות להמתין בתור לשירותי הנמל כמו אוניות אחרות. כמו כן, מרבית מאגרי הגז בישראל נמצאים בצפון הארץ, ולכן לחברות יש עניין מוגבל בקבלת שירותים בנמל אשדוד. חוות הדעת מתייחסת גם לתקופת ההקצאה הנקובה, ולפיה משיחות שנוהלו עם חברות הגז הובן ש"אין הצדקה להקצאת רציף ייעודי שייוחד לפעילות זו בלבד לתקופה של 15 שנה". ברשות התחרות מוסיפים כי הפיכת רציף 25 לרציף גז עשויה לצמצם את מספר המתמודדים במכרז להפעלת הנמל והרציפים, ולהשפיע על ההצעות שיוגשו מטעמם.
2 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
חוות הדעת של רשות התחרות מתנגדת לתוכנית ה"רפורמה" של שרת התחבורה מירי רגב, שהייתה צפויה לעלות לדיון היום בממשלה אך נדחתה עקב האסון בהר מירון. במסגרת הרפורמה, רציף 25 היה אמור לעבור הסבה לרציף אחסון שישרת את תעשיית הגז הטבעי למשך 15 שנה.
בעבר טענה רגב כי הרפורמה שהיא מציעה היא "פתרון ביניים שמניח את הדעת של כולם, לפחות בצד של ועדי הנמל, הנהלתו ומשרד התחבורה, במסגרתו חברת נמלי ישראל (החברה הממשלתית שהיא הרגולטור של הנמלים -ל"ג) מצאה פתרון יצירתי שעונה על צורכי מפעילי אסדות הגז לרציפי עבודה שישמשו כעורף לוגיסטי ותפעולי לאסדות. החכרת הרציפים למפעיל כזה מתוכננת ל-15 שנים, עד 2035".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: הדר יואביאן)
לפי גורמים באוצר, לא ברור למה יש צורך לשריין את רציף 25 לאחסון גז בזמן שהמשק משווע לתחרות בתחום המטען הכללי: "לא הייתה עבודת מטה ולא ברור למה צריך רציף גז, משרד התחבורה מחרטט חרטוטים בממשלה", אמרו. כל האמור מתרחש בזמן משבר כבד בנמלים שנמשך כבר יותר מחודש וגורם להמתנה של עשרות ספינות, שמחכות לפריקה במשך ימים רבים, ולפעמים אף שבועות.
בינואר האחרון נחתם הסכם רפורמה בנמל אשדוד בין המדינה, הנהלת הנמל והעובדים. ההסכם עסק רבות בנושאים הקשורים לכוח האדם בנמל ולתנאי הפרישה של העובדים, אך לא עסק בחלק התשתיתי. הרפורמה בנמלי ישראל צפויה לחולל מהפכה במשק הישראלי, וזו כוללת את הפרטת הנמלים הממשלתי בחיפה יחד עם הקמתם של שני נמלים פרטיים נוספים שיפעלו בסמוך לנמלים הותיקים.
רשות התחרות סירבה להגיב מפני ש"אינם מתייחסים לדיונים פנימיים הקשורים לעבודת הממשלה".