היום שבו פיצה, תרופות ואולי גם בגדים יגיעו אלינו ברחפן עד הבית כנראה מתקרב: חמש חברות משלוחי רחפנים נבחרו להתחיל בניסוי בשמי חדרה החל מסוף מרץ. במסגרת הניסוי הן יפעילו יחד 20 רחפנים, כדי להוכיח את יכולתן לפעול באופן בטוח באותו אזור.

הטיסות יתחילו מעל שטחים חקלאיים בסמוך לעיר, ולאחר מספר שבועות יעברו גם מעל שטחים מיושבים. מיוני יחלו ניסויים בהתמודדות מפעילי הרחפנים עם אירועי בטיחות כמו חדירת מסוק לנתיבם.
3 צפייה בגלריה
רחפנים
רחפנים
פיצה עד הבית? רחפן בפעולה
(צילום: דרור בן דוד, מטריקס)
מדובר בפרויקט של משרד התחבורה שמובילים נתיבי איילון ורשות החדשנות, המכונה מיזם נעמ"ה - ניידות עירונית במרחב האווירי. טיסות להובלת תרופות בבתי חולים בנתניה ובצפת החלו כבר בשנה שעברה, אבל בכל 2020 בוצעו 700 כאלה. הניסוי בחדרה יעלה הילוך ל-300 טיסות ביום, בהיקף שידמה פעילות מסחרית, כאשר הרחפנים מחליפים שליחים על אופנועים ונהגי משלוחים. המדינה תשקיע בניסוי 6 מיליון שקל.
הבטיחות תנוהל ממרכז של נתיבי איילון בחיפה, כאשר הרחפנים טסים אוטונומית ליעדיהם, כשלכל חברה יש מפעיל שיכול להתערב ברגע שיש התרעה על תקלה, חדירת כלי טיס לנתיב ועוד.
3 צפייה בגלריה
רחפנים
רחפנים
מיזם הרחפנים
(צילום: דרור בן דוד, מטריקס)
שגיא דגן, סמנכ"ל רשות החדשנות, אמר כי "אחרי שסיימנו את 2020 בלי אף אירוע בטיחות במשלוחי התרופות בבתי החולים, אנחנו עושים קפיצת מדרגה גדולה. המטרה היא להגיע בהפעלה מסחרית למצב שבו מפעיל אחד שולט על 10 רחפנים שמבצעים 100 טיסות ביום. אז גם תהיה כדאיות כלכלית בהפעלת משלוחים אוויריים, שמדלגים מעל פקקים. מחיר משלוח יגיע אז לפי ההערכות לכ-20 שקל, ויהיה תחרותי לשליח רכוב, והרבה יותר מהיר".
החברות שיפעילו את הרחפנים הן: חברת היילנדר תעופה וקאנדו ויורמישן, חברת אירוויז דרונז, הרטק טכנולוגיות, אף-טי פתרונות אוויריים וסימפלקס אינטראקטיב.
"מדובר במהפכה תחבורתית של ממש, של שילוב רחפנים אוטונומיים במרחב האווירי של מדינת ישראל כולה, ממשלוחים של תרופות, בדיקות וציוד רפואי, דרך ריסוס חקלאי ועד לשירותי דואר או משלוחי מזון עד לבית הלקוח", מסביר אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות.
3 צפייה בגלריה
רחפנים
רחפנים
ההערכה היא שכבר השנה יאושרו הפעלות מסחריות ראשונות של רחפנים
(צילום: דרור בן דוד, מטריקס)
ההערכה היא שכבר השנה יאושרו הפעלות מסחריות ראשונות של רחפנים, שיכנסו לשימוש נרחב ברחבי הארץ ב-2022. בעולם כבר מפעילות חברות כמו אמזון ואף פלייטרקס הישראלית משולוחי רחפנים באזורים מוגבלים, אך ישראל תהיה הראשונה שתבחן הפעלה של חמש חברות שונות באותו אזור.
"רחפנים יהפכו בשנים הקרובות לחלק משגרת חיינו, ומגוון השימושים בהם ילך ויתרחב. כמי שאחראים על התחבורה במרחב האווירי תפקידנו לקדם את הרגולציה שתאפשר זאת", אומר מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה.
הקול הקורא, שנוצר על ידי רשות החדשנות בשיתוף עם משרד התחבורה ומנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד רה"מ, הזמין חברות טכנולוגיה ישראליות בתחום טכנולוגיות רבי-להב (רחפנים) להגיש בקשות למענק בתכניות פיילוטים לניסוי והדגמה במרחב אווירי מנוהל. ועדת המחקר של רשות החדשנות בחרה בחברות, שקיבלו אישור לביצוע הפיילוטים ומענקים בגובה של עד 50% מעלות הפרויקט.
לדברי איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, "מיזם נעמ"ה הוא הזדמנות גדולה לשילוב מיזמי הייטק בקידום ופיתוח תחום השימוש ברחפנים לצמצום גודש בדרכים ולעידוד צמיחה".