בנק שוויצרי מגלה עניין מיוחד בשוק הישראלי. בנק היפוסוויס מז'נבה ובנק מזרחי טפחות הודיעו היום (שלישי) כי הבנק השוויצרי רכש את מזרחי שוויץ. זאת, לאחר שרכש לאחרונה גם את דיסקונט שוויץ ופועלים שוויץ. כעת יש לבנק בעלות על שלושה בנקים ישראלים, כאשר 20% מלקוחותיו הם ישראלים. המכירה של מזרחי שוויץ בוצעה תמורת 45 מיליון פרנק שוויצרי, שהם כ-160 מיליון שקל.
לצד הצמיחה האורגנית המשמעותית: הבנק השוויצרי היפוסוויס (Hyposwiss) מרחיב בכך את פעילותו בשוק הישראלי וממשיך באסטרטגיית המיזוגים והרכישות בה הוא פועל בשנים האחרונות, ולכן לא הייתה בבחינת הפתעה הודעתו היום על רכישת בנק מזרחי שוויץ שבבעלות בנק מזרחי טפחות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנק היפוסוויס השוויצרי ובנק מזרחי טפחות
בנק היפוסוויס השוויצרי ובנק מזרחי טפחות
בנק היפוסוויס השוויצרי ובנק מזרחי טפחות
(צילום: shutterstock, יובל חן)
כחלק מהעסקה ולאחר השלמת הרכישה, מזרחי טפחות שוויץ, הפועל בציריך, יהפוך לסניף של הבנק ויפעל תחת ניהול מטה הבנק ולסניף הראשי הנמצא בז'נבה, שוויץ.
מאז פרוץ הקורונה, נהנה היפוסוויס מגיוס מוגבר של לקוחות ומתנופה עסקית. אסטרטגיית ניהול ההשקעות ללקוחות אמידים, שבה נהג הבנק במהלך משבר הקורונה, התבררה כמוצלחת במיוחד וסייעה בהגדלה משמעותית של מצבת הלקוחות בישראל ובעולם.
מהבנק השוויצרי נמסר היום ל-ynet, כי "מטרת הסכם הרכישה עם מזרחי טפחות היא להעצים את מגמת הרחבת מצבת הלקוחות והגדלת הפעילות בישראל, ומימוש של אחד מיעדיו האסטרטגים של הבנק".

הבעלים של שלושה בנקים ישראלים בשוויץ

זו העסקה השלישית במספר שמבצע היפוסוויס אחרי שרכש בשנת 2016 את תיק הלקוחות של בנק IDB SWISS, שהיה בבעלות בנק דיסקונט. בשנת 2019 רכש גם את יתרת תיק הלקוחות של בנק הפועלים שוויץ ולוקסמבורג, שהיה בבעלות בנק הפועלים.
אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של היפוסוויס, אמר: "מדובר באבן דרך משמעותית עבורנו והמשך ישיר לאסטרטגיית המיזוגים, הרכישות וההתרחבות בשוק הישראלי. היפוסוויס היטיב לאתר את ההזדמנויות שיצרה הקורונה, ואנו שמחים שהצלחנו בתקופה מאתגרת זו, לא רק לשמור על הקיים, אלא אף להגדיל את הבנק ואת מצבת הלקוחות הישראלים וכן את היקף הנכסים המנוהלים של הבנק".
לדברי מנכ"ל מזרחי טפחות, משה לארי, העסקה מהווה חלק ממהלך כולל לארגון מחדש של הפריסה הבינלאומית של מזרחי טפחות. הכוונה היא לעבור ולהתמקד בעיקר בבנקאות עסקית בארצות הברית ובאנגליה, באמצעות סניפי הבנק בלונדון ולוס אנג'לס, תוך הגברת הסינרגיה ושיתוף הפעולה עם החטיבה העסקית בישראל.
2 צפייה בגלריה
משה לארי
משה לארי
"חלק ממהלך כולל לארגון מחדש של הפריסה הבינלאומית של מזרחי". מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, משה לארי
(צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות)
"הצלחנו למנף באופן מיטבי את הנכסים והמוניטין המעולים של הבנק שלנו בשוויץ, ולייצר עסקה טובה לשני הצדדים", אמר מנכ"ל הבנק. הנהלת היפוסוויס הבטיחה להשאיר בתפקידה את הנהלת הבנק הנרכש, על מנת להבטיח המשכיות ורצף שירות ללקוחות הבנק הנוכחיים.
יצוין שבשנתיים האחרונות הגבירה רשות המסים את חקירותיה והחלפת רשימות עם מקבילתה בשוויץ מתוך כוונה לגלות ישראלים שמחזיקים כספים בבנקים בשוויץ מבלי לדווח עליהם לרשויות המס. עם זאת, התופעה הזאת קיימת פחות בבנקים הישראלים הפועלים בשוויץ מאשר בבנקים השוויצריים הגדולים.