מדד תשומות הבנייה שמתייחס לעלויות הנדרשות לבניית דירה - כמו מחירי חומרי הבנייה ועלות העבודה - ממשיך לעלות ולייקר את מחירי הדירות לרוכשים בתשלומים, בנוסף לעליית מחיר הדירות עצמן. בחודש אפריל עלה המדד ב-0.8% נוספים לאחר שעלה בדצמבר-ינואר ב-1.1%, ובמרץ ב-0.5%. לשם השוואה, בכל שנת 2020 עלה מדד התשומות בחצי אחוז בלבד ובכל שנת 2019 ב-1.1% בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חלק מהעלייה מיוחסת לזינוק במחיר הברזל, שעלה בשנה האחרונה ב-30%. ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר היום ל-ynet כי "לא מדובר רק בברזל. כל המחירים של מוצרי וחומרי הבנייה המיובאים עלו בגלל ההתייקרות החדה של התובלה הימית. גם כוח האדם התייקר בגלל המחסור בעובדים, גם פלסטינים וגם זרים.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
"כל אלה מצטרפים לכך שמחירי הקרקע עולים כי ההיצע בישראל נמוך ויותר חברות מתחרות ביניהן על אותן קרקעות ומעלות את המחיר בעשרות אחוזים", אומר סרוגו. "כל הדברים האלה יביאו לעלייה דרמטית במחיר הדירות".
מדובר בבשורות רעות לרוכשי דירות "על הנייר" הנמצאות בשלב הבנייה, וקונים רבים כלל לא מודעים למשמעות של ההצמדה של מחיר הדירה למדד התשומות ולסכנה שטמונה בכך: בכל חוזי המכר החוב שלנו לקבלן עבור הדירה צמוד למדד תשומות הבנייה, עד לשלב קבלת המפתח. כלומר, תוך ארבעה חודשים בלבד, בין ינואר לאפריל השנה, התווסף לסכום שעדיין לא שולם ממחיר הדירה 2.4% במצטבר נומינלית.
לדוגמא, אם נכון להיום יתרת החוב שלנו על הדירה לקבלן היא בסך מיליון שקל, נאלץ לשלם נכון להיום עוד 24 אלף שקל בגין ההצמדה למדד. בפועל התשלום אף גדול יותר, כי מדובר בתוספת על תוספת, כדוגמת חישוב ריבית דריבית.
אם עליות המדד יימשכו במקביל למחסור ולהתייקרות בחומרי הגלם בעולם, מדובר בבשורה קשה לרוכשי הדירות שרכיב המזומן ששילמו על רכישת הדירה העתידית היה נמוך, ועל רובה הם משלמים בתשלומים עתידיים.
בענף הבנייה והתשתיות עוקבים בדאגה אחרי מדד תשומות הבנייה שמפרסמת הלמ"ס מדי חודש. עדי פנחס מחברת קומודקס אומרת כי "מחירי הברזל עלו בקצב מסחרר. הברזל, הפלדה ונגזרותיהם מהווים חלק מרכזי המגיע לכ-20% מעלות הבנייה, כך שהתייקרות הברזל משפיעה על העלויות באופן דרמטי".
פנינה אלה, מנהלת סקטור בנייה ונדלן בבנק מזרחי טפחות, אומרת: "השנה באופן חריג משנים קודמות מדד הבנייה עלה משמעותית, וזה משפיע על עלויות ההקמה של היזמים שחשופים לעלויות גבוהות יותר, ואין ספק שזה יגרום לעליית מחיר הדירות. המדד הוא גורם נוסף שמאיץ את עליית מחירי הדיור עוד לפני השפעתו על רוכשי הדירות, משום שמרבית חוזי המכר כוללים הצמדה למדד תשומות הבנייה.
"לאורך שנים עלה המדד באחוז עד שני אחוזים לשנה, לכן מה שקורה עכשיו חריג ונובע מההשלכות של משבר הקורונה. מרבית החומרים לבנייה מיובאים מחו"ל ולכן המחיר בארץ מושפע ממחירי התובלה הימית, שזינקו.
האם מדד תשומות הבנייה משפיע גם על תשלומי המשכתנא? "מדד תשומות הבנייה לא משפיע או קשור למשכנתאות, שעליהן משלמים ריבית צמודה למדד המחירים", אומרת אלה.
האם למי שרכש דירה על הנייר יש דרך להתגונן מפני עליית מדד התשומות? "אם מדובר ברוכש שמועד מסירת הדירה שלו קרוב יחסית והוא בעל הון עצמי ופקדון בבנק שמיועד לתשלום כך שהכסף זמין - עדיף לו להקדים תשלומים, כי אנחנו צופים המשך עליית תשומות בטווח הקצר. קשה לנבא האם התשומות ימשיכו לעלות בטווח הארוך יותר של שנתיים ויותר", אומרת אלה.
"חשוב לציין שמי שבוחר להקדים צריך להקפיד לקבל ערבות חוק מהכר מהמוכר כנגד הקדמת התשלום על מנת להגן עליו, במידה והפרויקט ייכשל בסוף".