עצות של סבתא מוכיחות את עצמן לעיתים, והזמן מקנה יכולת מופלאה להוכיח מי צודק. כך, למשל, לגבי המונח "תרופות סבתא", שעד לפני כמה שנים עוד נחשב כביטוי שאפשר לגחך עליו, כי הוא "רק" כינוי לרפואה עממית, שניתן לטפל בעזרתה על סמך המסורת, בלי הוכחות מדעיות ורפואיות. והנה, בשנים האחרונות, מקבלות אותן 'תרופות מסורתיות', שעברו מאם לבת, מקום של כבוד גם במחקרים וגם בחיי היומיום.
עונת החורף מבליטה את עוצמת העצות הסבתאיות. בינינו, כמה פעמים שמעתם, כשסיפרתם על הילד המצונן או על הצינון שלכם: "הכי טוב להישאר בבית, לאכול מרק עוף ולשתות תה עם דבש"? ואכן, במחקר משנת 2000 שפורסם בירחון הרפואי CHEST מצא שלמרק עוף יש השפעה אנטי דלקתית. את אלו יש לסייג ולאמר, שאין להסתפק "בתרופות סבתא" במקרים בהם יש סכנה בריאותית, אז חובה להיעזר ברופא. אבל מרק עוף ותה עם דבש וג'ינג'ר יעשו בכל מקרה עבודה טובה משלהם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


קבלו כמה עצות טובות מסבתא. עצות שאינן מחייבות, אבל אפשר לנסות ולראות כיצד הן יכולות לסייע בהתמודדות עם תסמינים שונים, שאופייניים לעונת החורף הקרה.
1. שיעול: שתו סירופ מבצל מגורד ודבש, שנשמרו במקרר או במקום קריר, או מרחו חרדל או חומר חריף אחר על בית החזה.
2. דלקת גרון: שתו גוגל מוגל (תערובת של חלב חם, ביצה או חלמון (לא מבושלים) ודבש או סוכר, או גרגרו מי מלח.
3. דלקת אוזניים: הכינו תערובת חמימה של שמן זית וחומץ יין, או של שמן זית עם כמה טיפות של שמן אתרי לבנדר. לאחר שהשמן התקרר מעט, יש לספוג אותו עם צמר גפן, ובעדינות להכניס לאוזן הכואבת.
4. חום גבוה: שתו תה עם כמה טיפות רום או קוניאק, או הניחו מטלית ספוגה במים ובחומץ או בערק וסחוטה על ראש המטופל, או על כפות רגליו.
5. בעיות גזים וקיבה: שתו מים חמים עם נענע.
6. מצב רוח קודר: מאכלים עם שיבולת שועל, משקה עם קינמון.
7 דלקת בשלפוחית השתן: שתו מי פטרוזיליה, שהורתחו וצוננו.
צמחים ותבלינים חמים
ליקריץ (שוש) – בעל תכונות מחטאות. עוזר בריכוך והוצאת ליחה. חשוב לציין, שהוא מעלה לחץ דם, לכן לא רצוי לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה.
תימין (טימין או קורנית) – מסייע בשחרור ליחה מציקה. אפשר לשלב תימין בתה עם צמחים נוספים.
כורכום – ידוע בעולם כתבלין מרפא, כולל בתוכו סגולות רפואיות רבות: יש בו נוגדי חמצון, מכיל בתוכו כורכמין, שמסייע בתהליכי ניקוי רעלים, ומסייע להקלה בשיעול. ניתן לערבב את הכורכום עם דבש ומים ולשתות פעמיים ביום.
קינמון - מוזכר בספרים סיניים לפני יותר מ־4,000 שנה בהקשר של ריפוי. אחד התבלינים המזוהים עם החורף, כתוספת לעוגות, דייסות, והולך טוב עם תפוחים. משלבים אותו בתבשילי קדירה, וכתיבול במשקאות חמים, אם זה תה, סיידר, או יין חם.
מרווה – מסייעת בצינון, מחלות דרכי הנשימה, הורדת לחץ דם, חיטוי חלל הפה והגרון.
משקה חורפי אולטימטיבי:
ג'ינג'ר – לימון - דבש
תמהיל המרכיבים במשקה הזה, שכל כך כיף להיכנס איתו מתחת לפוך, מסייע להתמודדות עם תסמיני הצטננות, ואפשר גם לשתות אותו רק בשביל הכייף והטעם וההרגשה המחזקת.
לימון - יש שילוב של חומרים אנטי־בקטריאליים, אנטי־ויראליים ומחזקי מערכת החיסון, וכמות של ויטמין C, שמחקרים הצביעו על יכולתו לסייע לגוף להילחם בהצטננויות.
דבש - אחד הפתרונות הטבעיים, שכבר הוכח במחקרים מדעיים כמסייע לשיעול. המרכיבים שלו הופכים אותו לאנטי בקטריאלי ולנוגד דלקות, לכן יש גם המכנים אותו “האנטיביוטיקה של הטבע”. מי שמעוניין, יכול להחליף את דבש הדבורים בדבש חרובים טבעי ללא תוספת סוכר.
ג'ינג'ר - נטורופתים טוענים כי ג'ינג'ר טרי מחמם, מרגיע, מפחית ליחה, מפיג גזים, ומשפר זרימת דם היקפית. הוא מכיל חומרים מחטאים, אנטי נגיפיים ואנטי בקטריאליים, יש בו ויטמינים כמו E, C, B, ו־A וערכים תזונתיים כמו מגנזיום, סידן, ברזל, אבץ, אשלגן ובטא־קורטן. 
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עוגיות ג'ינג'ר וקינמון

מצרכים:
150 גרם חמאה מומסת
כוס סוכר חום, אפשר להמיר בחצי כוס סוכר וחצי כוס סילאן
4 כפות דבש
כפית גדושה קינמון
כפית גדושה ג'ינג'ר (אפשר מגורר או אבקה)
אפשר להוסיף גם שתי כפות שוקולד מגורר או שוקולד צ'יפס).
קורט מלח
כפית אבקת סודה לשתיה
2 וחצי כוסות קמח, אפשר לשלב בין קמח לבן לקמח כוסמין או מלא
ציפוי: לערבב 2 כפות סוכר חום, כפית קינמון.
הכנה:
לבחוש את כל המצרכים לקבלת בצק רך. לעטוף בניילון נצמד ולקרר כשעה במקרר. להכין כדורים, לגלגל בתערובת הסוכר והקינמון, לאפות בתנור שחומם מראש ל 180 מעלות כ-20 דקות. להוציא את העוגיות כשהן רכות. הן מתקשות כשהן מתקררות