אישור הבטיחות המיוחל הגיע - ואחרי כל הדחיות, הרכבת הקלה תצא לדרך כנראה תוך חודש. ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, דיברנו היום (א') עם לרה פארן, מנכ"לית ארגון 15 דקות (ארגון צרכני תחבורה ציבורית), שטענה כי "בהתחלה הובטח על ידי חברת נת"ע שהתדירות של הרכבת תהייה אחת לשלוש דקות ועכשיו העלו את זה לאחת לשש דקות. במונחים של רכבת קלה כל כך עמוסה, כל דקה היא קריטית. לפי החישובים שלנו, על כל דקה של עיכוב בתדירות מתווספים 2,000 נוסעים. לכן, אנחנו צופים עומסים בלתי נסבלים בנסיעה".
לדבריה, "נת"ע אומרת שזה זמני ושזה כן יצטמצם בחזרה בשאיפה לשלוש דקות, אבל הם לא אומרים מתי זה יקרה וההערכה של התדירות נובעת מהעבודה שאין לרכבת הקלה העדפה בצמתים עם רמזורים וזה בעצם לא מאפשר תדירות גבוהה כפי שהבטיחו". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא בנגן שבפתח הכתבה או חפשו "כסף חדש" באפליקציות הפודקאסטים.
3 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
עוד טענה פארן, כי "הקו האדום זה רק קו אחד מבין מערכת הסעת המונים. הוא לא מספק את כל הצרכים. זה לא שיקרה קסם ואחרי שיפתחו אותו לא יהיו פקקים בגוש דן. הוא משרת את האנשים שנוסעים יום-יום בתוואי הזה בין בת ים לפתח תקווה, וכמובן שהן עוברות דרך תל אביב שזה חשוב, אבל זה לא יפתור את בעיית העומס. בשביל שבעיית העומס תיפתר צריך מערכת שלמה של הסעת המונים שכוללת לפחות עוד שני קווים של רכבת קלה, שזה הקו הירוק והסגול שעכשיו עובדים עליהם וייקח כמה שנים עד שהם יפתחו, ובעתיד הרחוק צריך מערכת מטרו.
"הציבור הרחב לא מבדיל בין רכבת קלה למטרו, בייחוד כי הרכבת הקלה שפותחים עכשיו היא גם תת-קרקעית אז זה מאוד מבלבל, אבל מטרו זו מערכת שמסיעה כמות הרבה יותר גבוהה של אנשים בזמן הרבה יותר קצר. היא תת-קרקעית לגמרי והיא לא נתקלת בכל החסמים שיש בקרקע והיום יש עיכובים גדולים בחקיקת חוק המטרו", הסבירה מנכ"לית ארגון 15 דקות.
פארן התייחסה להשפעת הפקקים על הכלכלה הישראלית ואמרה: "אנחנו מדברים על הפסדים של מיליארדים למשק בשנה. התחזית היא שבכל שנה שלא מפתחים מערכות להסעת המונים זה עוד מיליארדים שיורדים מהמשק הישראלי, בגלל שאנשים מבזבזים זמן מאוד ארוך בנסיעה".
עוד לדבריה, "זמני הנסיעה בקו האדום לעומת תחב"צ הם מהירים פי שניים וזו בשורה עצומה. השאלה של האם הגודש ירד היא שאלה של עד כמה יזנחו את הרכב הפרטי, שהוא זה שגורם לפקקים בסופו של דבר, ויעברו לקו האדום. אני חושבת שאם התדירות תהייה נמוכה והעומסים יהיו בלתי נסבלים, לאנשים יהיה קשה לעזוב את הרכב הפרטי ולעבור לתחב"צ, במיוחד אנשים שלא רגילים לתחב"צ. לכן, הנושא הזה של התדירות הוא קריטי מאוד על מנת שאנשים יזנחו את הרכב הפרטי ויעברו לתחב"צ.
"יש את הסיסמא של נת"ע: 'קשה עכשיו, הקלה אחר כך'. זה נכון בסופו של דבר, אבל השאלה היא מה זה האחר כך. כי הקו האדום היה אמור להיפתח לפני שנתיים וכל פעם האריכו אותו. אני אהיה יותר אופטימית אם אדע שהקו הסגול והירוק עומדים בלוחות הזמנים ואני אהיה עוד יותר אופטימית כאשר חוק המטרו יעבור, אבל אני לא אופטימית ספציפית לגבי המטרו כי הכוונה של השרה מירי רגב זה להעביר את הניהול של כל חברת המטרו לחברת לנתיבי ישראל ולא לנת"ע, וזה עומד לסרבל עוד יותר את הבנייה של המטרו. אז כל הסיבוכים, החברות הממשלתיות, הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה שכל שנה-שנתיים יש בו שרה אחרת עם אג'נדה אחרת - הפרויקטים מתעכבים והציבור סובל בסופו של דבר", אמרה פארן.
3 צפייה בגלריה
כרמל שאמה הכהן בבית המשפט המחוזי בתל אביב
כרמל שאמה הכהן בבית המשפט המחוזי בתל אביב
"יש ראשי ערים שמתנגדים באופן שיטתי לכל קידום של פרויקט תחב"צ". כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית ר"ג
(צילום: מוטי קמחי)
באשר להשפעה של חלק מראשי הערים על קידום מהלכים דומים, ברקע הבחירות המתקרבות לרשויות המקומיות, טענה פארן כי "לצערי הרב, נתיבי תחב"צ נתקלים בהתנגדויות שיטתיות של ראשי עיר בגוש דן. החוק היום הוא בעצם אומר שאם תחב"צ עוברת בתוך שטח של עיר אז לראש העיר יש הרבה סמכויות בנוגע להאם לקדם את זה או לבלום את המהלך.
"יש ראשי עיר שהבינו את החשיבות של התחב"צ, כמו ראש עיריית פתח תקווה, חולדאי וראש עיריית קריית אונו. אבל, לצערי הרב יש שני ראשי עיר שנמצאים בליבת גוש דן, שזה ראשי העיר של גבעתיים (רון קוניק - ר"כ) ושל רמת גן (כרמל שאמה הכהן - ר"כ), שבאופן שיטתי מתנגדים לכל קידום של פרויקט תחב"צ וזה משפיע לא רק על תושביהם, אלא כל תושבי גוש דן.
"הם רוצים להיבחר בסופו של דבר, הם יודעים שהתחב"צ זה העתיד ואין אפשרות אחרת, אבל הם מפחדים מהזעם של בעלי הרכב הפרטי שכאשר הם עושים שיפורי תשתיות לתחב"צ צריך הרבה פעמים לפגוע בחניות ואז הזעם של נוסע הרכב הפרטי מתעורר והם מאוד מפחדים לעתידם הפוליטי, ולכן הם בולמים הרבה דברים וכולנו משלמים את המחיר בפקקים", כך לדברי מנכ"לית ארגון 15 דקות.

מבצע חידוש הדרכונים הסתיים - מה הלאה?

הפיילוט "מרתון לדרכון" הסתיים בסוף השבוע ואחרי שנתיים שהיה על גבול הבלתי אפשרי לחדש או להנפיק דרכון - מאות אלפים עשו זאת במהלך הפיילוט, ואפילו דווח כי העומס על התורים הקרובים נרגע לפי שעה. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, סיפר ב"כסף חדש" כמה אנשים חידשו דרכון בשבועות האלה של המבצע, מה קורה עם העיכובים שהיו בעבר גם בהוצאת תעודות הזהות והאם הלשכות מוכנות להמשיך לתת מענה סביר גם בהמשך, אחרי שהעומס הגדול נרגע כעת, לפי שעה.
3 צפייה בגלריה
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
תורים להוצאת דרכון בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
לדבריו, "הפיילוט עלה לא מעט כסף, זה מעל 10 מיליון שקלים כל האירוע הזה, אבל יש פה היבט נוסף שתמיד שוכחים להגיד: האזרחים משלמים אגרות, אז אנחנו מדברים על 85 מיליון שקל הכנסה מאגרות. גם אם המרתון עלה לנו 10 מיליון שקלים, שזה לוגיסטיקה, תגמולים לעובדים ועוד דברים, כשאתה מסתכל בסוף - המדינה הרוויחה כסף". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.

סוף שבוע סוער בטוויטר

אחרי שבמהלך השבת משתמשים דיווחו על הודעות שגיאה כשניסו לצפות בפוסטים בטוויטר, הבעלים אילון מאסק הודיע בערב כי הסיבה לבעיות בגישה לתכנית היא שהוא התחיל להגביל את מספר הציוצים שמשתמשים יוכלו לקרוא ביום. מה עומד מאחורי ההחלטה הלא צפויה של מאסק, איך זה מתיישב עם ההיגיון הכלכלי שרשתות חברתיות פעלו לפיו (לפחות עד כה), איך זה צפוי להשפיע על טוויטר ומה אפשר להסיק ממה שקורה בטוויטר בכלל על עולם הרשתות החברתיות? פרופ' ניקולס ג'ון, מהמחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים, היה איתנו בנוגע לנושאים האלה. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
אם פספסתם: בסוף השבוע שעבר בכיר לשעבר בבנק ישראל הסביר ב"כסף חדש" מה עמד מאחורי התגובה החריפה של הנגיד להצעה שתאפשר לקבוע לבנקים את הריבית שהם מציעים, ולמה זה רעיון רע: "אפשר לכפות על הבנקים לתת ריבית, אבל הם יפצו את עצמם בקלות". וגם: ח"כ נעמה לזימי על הבעיות התקציביות של הספריות הציבוריות ולמי מגיעה דירה זולה בהנחה? האזינו רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק שעלה ביום רביעי >>