כצפוי, הגירעון בתקציב המדינה ממשיך לגדול על רקע המלחמה: לפי סקירה של החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, הגירעון גדל ב-12 החודשים האחרונים ב-0.8% ועמד על כ-5.6% מהתוצר.
משרד האוצר חוזה כי הגירעון עוד צפוי לגדול במשך השנה עד ל-6.6%, אולם גורמים ממשלתיים וארגונים כלכליים בארץ ובחו"ל חוששים שהגירעון יהיה גבוה יותר, יגיע לכ-7% ויחייב עוד קיצוצים בתקציבי משרדי הממשלה בחודשים הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
הגירעון החודשי (פברואר) עמד על כ-13.4 מיליארד שקל, בהשוואה לחודש פברואר 2023 שהסתיים דווקא בעודף של כ-2.8 מיליארד שקל. מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של כ-10.9 מיליארד שקל, מכיוון שכמו בכל חודש ינואר, נרשם עודף תקציבי קטן. ב-12 החודשים האחרונים הגירעון עומד על כ-105.3 מיליארד שקל.
המדינה רשמה הכנסות של כ-35.8 מיליארד שקל בפברואר, ומתחילת השנה הן הסתכמו בכ-79.6 מיליארד שקל, די זהה לתקופה המקבילה אשתקד (79.9 מיליארד). לצד זה נרשמו הוצאות של כ-49.2 מיליארד שקל, כשמתחילת השנה ההוצאות עומדות כבר על כ-90.5 מיליארד שקל, לעומת 63 מיליארד בחודשיים הראשונים של 2023 - גידול של כ-43.6%. הסיבה לכך היא ההוצאות הרבות שנובעות מצורכי המלחמה, שעומדות על כ-17.3 מיליארד שקל מתחילת 2024.
2 צפייה בגלריה
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
 החשב הכללי יהלי רוטנברג
החשב הכללי יהלי רוטנברג
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
לפי החשב הכללי, מגמת הגידול בגירעון צפויה להימשך בחודשים הקרובים, ולקטון לקראת הרבעון האחרון של השנה. זאת עקב שינוי בהתפלגות ההוצאות וההכנסות הנובעות מהמלחמה.