פערים ניכרים קיימים בהערכות לגבי העלות למערכת הביטחון של ליל ירי טילי ההגנה והפעלת מאות מטוסי חיל האוויר, שמנעו מהטילים האיראניים לפגוע במדינת ישראל ולגרום לנפגעים ולנזקים חמורים. כפי שנודע ל-ynet, ההערכות שונות מאוד בין גורמי הביטחון לעומת משרדי האוצר וגורמים כלכליים ממשלתיים בכירים נוספים.
במערכת הביטחון מעריכים את עלות הפעלת מערכות ההגנה כנגד הטילים האיראניים, בחישוב ראשוני, בכ-4 עד 5 מיליארד שקלים. מדובר הן בשימוש באלפי טילי הגנה ואמצעים אחרים והן בשעות טיסה מרובות מאוד של חיל האוויר, שנמשכות למעשה גם ביממה האחרונה ויימשכו בעת הקרובה.
1 צפייה בגלריה
שיגור טילים בליסטיים לישראל
שיגור טילים בליסטיים לישראל
שיגור טילים בליסטיים לישראל
לעומת זאת, גורמים ממשלתיים בכירים, כולל במשרד האוצר, מעריכים את עלות ליל ההגנה מטילי איראן אמנם בסכום גבוה, אך זה מסתכם "רק" בכ-2-2.5 מיליארד שקלים.
"בכל מקרה יהיה קשה לחשב לפי שעה את הסכום המדויק שעלה ליל ה-13 באפריל למערכת הביטחון, אולם יהיה לדון בכך בקרוב במסגרות המתאימות", אמר ל-ynet גורם ממשלתי בכיר.
הגורם הבכיר הדגיש כי חלק מהעלות שמחשבים בצה"ל אינה נכונה, כיוון שממילא יש צורך מתמיד להחליף תחמושת שמתבלה ושיש לחדשה, "וזה כבר נלקח בחשבון בתוספת העצומה של 30 מיליארד שקלים שקיבל הצבא במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024. אי אפשר לכן לדרוש חלק משווי השימוש באמצעי ההגנה מפני הטילים כהוצאה חדשה לגמרי".
גורם בכיר במשרד האוצר שנשאל אם יהיה צורך לבצע קיצוץ תקציבי בגין ההוצאות הבלתי צפויות, אמר ל-ynet כי "בכל מקרה זה לא יחושב לתקציב המדינה לשנת 2024, אולם אין ספק שיהיה צורך להביא את ההוצאה הגבוהה הבלתי צפויה הנוספת בעת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2025, שמתחיל בימים אלה. בכל מקרה, כרגע אין שום צורך בקיצוץ תקציבי מיידי".
גם גורם ממשלתי בכיר שאינו ממשרד האוצר, אך מעורב בגיבוש תקציב המדינה, ציין כי הצבא צריך להכיל את ההוצאה הנוספת, "אם לא יהיה כמובן אירוע נוסף שיצריך הוצאה גבוהה". הגורם הדגיש, כי "תקציב המדינה כבר מגלם בתוכו עלות נוספת עבור מקרים מיוחדים ולא צפויים, כל עוד היקפם אינו מגיע לעשרות מיליארדי שקלים, כפי שנדרש בעקבות האירוע של השבעה באוקטובר".
גורם בכיר במשרד האוצר הביע היום תקווה שהוועדה המיוחדת לגיבוש תקציב הביטחון לחמש השנים הבאות תוקם ותתחיל לעבוד כבר בקרוב. "זה ממש הכרחי, וחבל לעכב את הקמת הצוות עוד".
גם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר רק בשבוע האחרון כי יש להקים את הוועדה לתקציב הביטחון באופן מיידי ולא ניתן לדחות עוד את הדיון החשוב בעלויות הביטחון הגבוהות הצפויות לשנים הבאות.