משרד התחבורה באמצעות רכבת ישראל, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והמדינה חתמו על הסכם לפיתוח איזורי מסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת בכל רחבי הארץ.
מטרת ההסכם, אותו קידמה שרת התחבורה מירי רגב, היא הפיכת מתחמי התחנות למרכזי תחבורה משולבים, שבהם מתבצעים מעברים קלים ונוחים בין אמצעי תחבורה שונים, תוך חיבוריות וקישוריות מיטביות, לצד שימושים נוספים אשר יגבירו את האטרקטיביות של הגעה לתחנה ועידוד העדפת השימוש בתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ינקי קווינט מנהל רמ״י (מימין), יצחק גולדקנופף שר השיכון, מוטי בבצ'יק ראש מטה שר השיכון,  משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל,  משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה
ינקי קווינט מנהל רמ״י (מימין), יצחק גולדקנופף שר השיכון, מוטי בבצ'יק ראש מטה שר השיכון,  משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל,  משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה
ינקי קווינט מנהל רמ״י (מימין), יצחק גולדקנופף שר השיכון, מוטי בבצ'יק ראש מטה שר השיכון, משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל, משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה
(צילום: שבתאי טל)
בשלב הראשון ישווקו שטחי מסחר, מגורים ותעסוקה במתחם תחנת רכבת מודיעין מרכז במסגרת פיילוט. בהמשך תכונס ועדת מכרזים משותפת לרכבת ישראל ולרמ"י, ויחל שיווק המכרז. לשם כך תפרסם רמ"י מכרזי יזמים, שהזוכים בהם ייהנו מתקופת חכירה שהוארכה משמעותית ל-98 שנים, עם אופציה ל-98 שנים נוספות (במקום 25 שנים) לשטח של כ-27 אלף מ"ר שישמש למסחר, תעסוקה, דיור להשכרה ועוד.
פיתוח ושיווק מתחם רכבת מודיעין מרכז ישמש מודל לפיתוח מתקדם ורב-שימושי הכולל שטחי מסחר, תעסוקה ודיור להשכרה במתחם אחד המחובר למרכז תחבורה ציבורית עתירת נוסעים. פרויקט רכבת מודיעין מרכז מקודם במקביל לפרויקטים נוספים המבוצעים כיום בתחנת לוד, כרמיאל ועוד.
"ההסכם שנחתם מהווה אבן דרך היסטורית בקידום התחבורה הציבורית בישראל ובמימוש חזון המרכזים התחבורתיים המשולבים (האבים) שאותו אני מקדמת במשרד התחבורה", אמרה רגב. "אנחנו מדברים על תפיסה תחבורתית וחברתית כוללת בכמה רמות, הן של שילוב מגוון אמצעי תחבורה במקום אחד נגיש וזמין, והן בשילוב התחבורה במרקם החיים הכולל תעסוקה, מגורים ופנאי".
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "ההסכם מאפשר ניצול מיטבי של משאבי הקרקע ומהווה מקור הכנסה שיסייע בקידום פרויקטים תשתיתיים בעתיד".
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "המרוויחים הגדולים הם אזרחי ישראל, שייהנו בשנים הקרובות ממתחמי תחבורה ציבורית שיכללו קניונים, משרדים ואפילו מגורים להשכרה, והכל במרחק הליכה מקווי רכבת ואוטובוס שיחברו אותם לכל מקום בארץ, קרוב או רחוק".
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "פרויקט מודיעין מרכז, תחנת מלחה המחודשת, ופרויקטים נוספים המבוצעים ומקודמים כיום, יאפשרו לנו לפתח מנועי צמיחה כלכליים ואסטרטגיים לשנים הקרובות, לייצר אפיקי הכנסה נוספים, להקל על מצוקת הקרקעות למסחר תעסוקה ומגורים, ולשפר דרמטית את השירות לנוסעי הרכבת, אשר ייהנו ממוקדי תחבורה, מגורים, תעסוקה ומסחר הצמודים זה לזה".
מנכ"ל רכבת ישראל, שיקו זנה: "אנו מקדמים תוכנית אסטרטגית לשינוי משמעותי של תפיסת תחנות הרכבת ברחבי הארץ למרכזים תחבורתיים מתקדמים (האבים) ומקושרים בשלל אמצעי תחבורה בדגש על רכבת, הכוללים בתוכם חוויית נסיעה משודרגת לצד שירותים שיספקו את צרכי הנוסעים והעוברים ושבים בתחנה".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט: "אין לשער את היקף היעילות המשקית הרבה אשר תצמח מפיתוח המתחמים. החל מהפחתת הנסועה דרך שינוי המתחם האורבאני. תחנת מודיעין הינה סנונית ראשונה ובעתיד הקרוב תשווקנה תחנות נוספות".