שרון בן יהודה, סגנית מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, התייחסה בריאיון בוועידת הגיל השלישי של ynet ו"ידיעות אחרונות". למסלול ההלוואות שהבנק התחיל להציע בתקופת הקורונה, שמכונה "משכנתא הפוכה", או משכנתא פנסיונית.
משמעות המסלול, שבמשך שנים ארוכות הבנקים נמנעו מלהציע אותו, היא שאנשים בגיל פרישה נוטלים הלוואה לטווח ארוך ומשעבדים מולה את הבית שלהם, כך שבפועל פירעון ההלוואה צפוי להתקזז מהירושה לילדיהם. אחת הבעיות המשמעותיות במסלול זה היא שאם בוחרים במסלול של קצבה, ההלוואה עלולה לתפוח בקצב מסחרר בשל האפקט של ריבית דריבית".
"בארץ יש כמיליון אזרחים בני הגיל השלישי, מרביתם בעלי נכס, ואנחנו בבנק, אחרי מחקר מעמיק שעשינו, שכלל שיח עם בני הגיל השלישי ועם המשפחות שלהם, רצינו להבין מה הצרכים שלהם והקשיים שלהם", טענה בן יהודה. "אחד הדברים שראינו הוא שיש פער בין העובדה שהם בעלי נכס לבין ההכנסה השוטפת שלהם, שלמעשה משתנה מהשלב שהם עבדו לשלב שהם עוברים לפנסיה. המטרה של הבנק היא לייצר מגוון פתרונות פיננסיים שיגשרו על הפער הזה, ולאפשר להם איכות חיים. זה הזמן והשעה שלהם ליהנות מהנכס הזה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שרון בן יהודה, סגנית מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, בועידת הגיל השלישי
שרון בן יהודה, סגנית מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות, בועידת הגיל השלישי
שרון בן יהודה, סגנית מנהל זרוע המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות
(צילום: יאיר שגיא)
בפועל, מה אותם בני הגיל השלישי מקבלים? "הבנק רוצה להציע לאותם לקוחות מגוון פתרונות, לא פתרון אחד. אנחנו יכולים בגדול לחלק אותם לשני אפיקים. הראשון הוא לאפשר להם סכום חד פעמי שיוכלו להשתמש בו למגוון מטרות, בין אם זה כניסה לדיור מוגן או אם הם רוצים לסייע לילדים, אולי לשפץ את הנכס, ואולי סתם רוצים ליהנות מהחיים ולטוס לחו"ל. הפתרון השני הוא למעשה קצבה חודשית. אם נוצר פער בין ההכנסה שהם היו רגילים לקבל להכנסה בשלב הפנסיה - לאפשר הכנסה חודשית נוספת שתאפשר להם לחיות באיכות חיים טובה".
אצל צעירים לרוב צריך ערבים, פה הילדים צריכים להיות מעורבים באיזושהי דרך? "כל משפחה והסיפור שלה. יש מקרים שנבקש שהילדים יהיו ערבים או מיודעים, ויש מקרים שנוותר על זה".
יש גיל מינימלי או שזה מותנה ביציאה לפנסיה? "זה מוגדר בגדול לבני 60 ומעלה. המטרה שלנו היא לייצר מקסימום אפשרויות החלטה בידי הלקוח והיורשים שלו. אנחנו לא רוצים שאם חלילה קורה מקרה פטירה, ייעשה מהלך חד צדדי ע"י הבנק, כמו למשל למכור את הנכס. אנחנו רוצים שיח עם היורשים, שנראה מה האפשרויות. אולי הם רוצים להמשיך את ההלוואה, או למכור בעצמם את הנכס ולמנף אותו".
כמה המודעות למוצר הזה הולכת וגדלה? "אנחנו מפרסמים את המוצר, בין אם בתקשורת או באתר של הבנק, וגם בקרב גורמי נדל"ן בעולמות של הגיל השלישי. יש עדיין כברת דרך לעשות בחשיפת המוצר לבני הגיל השלישי עצמם כדי להראות להם ולהציע את האפשרויות שעומדות בפניהם".
"לסיכום, אמרה בן יהודה: "גם לי יש הורים מבוגרים, אני חושבת שהרבה מאוד ילדים רוצים לראות את ההורים שלהם נהנים מהשלב הזה בחיים. יש לנו את היכולת להציע להם פתרונות ולהשאיר מקסימום גמישות החלטה מה לעשות עם ההלוואה במהלך הדרך".