הלווית הרב קניבסקי, שמלווה בחסימת כבישים רבים, מעלה מספר שאלות בנוגע להגעת עובדים לעבודה, וכן מה הדין במקרים בהם עובדים לא יכולים להגיע למקום עבודתם לאור חסימת הכבישים והמעסיקים מחייבים אותם לקחת יום חופש. גיבשנו עם עו"ד ערן שוהם, שותף במשרד עורכי הדין רובין שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה, מדריך קצר באשר למה מותר ומה אסור.

מי קובע את מועדי החופשה, העובד או המעסיק?

מועדי החופשה נקבעים על ידי המעסיק, בהתאם למגוון שיקולים ובראשם צרכי העבודה. עם זאת, כמובן שעל מנת שהעובד יוכל לנצל את החופשה להתרעננות, על המעסיק לפעול בתום לב, לנסות לתאם את מועדי החופשה עם העובד וכמובן ליידע את העובד מראש על מועדים אלו. במקרים רבים במשק, העובד פונה למעסיק ומבקש לצאת לחופשה במועדים מסוימים, ועל המעסיק לבחון בקשה זו בתום לב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עומס תנועה בנתיבי איילון
עומס תנועה בנתיבי איילון
פקקים
(צילום: קובי קואנקס)

מעסיק יכול להודיע לעובד "מעכשיו לעכשיו" שהוא מוציא אותו לחופשה?

לדברי עו"ד שוהם, תכלית החופשה היא שהעובד יאגור כוחות ויתרענן. לכן, על מעסיק להודיע לעובד מראש על מועדי החופשה. בחוק חופשה שנתית נקבע שחופשה רצופה של שבעה ימים או יותר מחייבת הודעה מראש של שבועיים לפחות. בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע שגם חופשה קצרה יותר מחייבת הודעה לעובד זמן סביר מראש, בהתאם לנסיבות.

אם מעסיק הודיע לעובד בשבת או במוצ"ש שהוא מוציא אותו לחופש בראשון, האם זה תקין?

התשובה לשאלה זו תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה. כך למשל, הוצאת עובד בהתראה כל כך קצרה לחופשה, למרות שלא הייתה כל מניעה שיגיע לעבודה, עלולה להיחשב כלא תקינה. לעומת זאת, אם ברור לחלוטין שהמעסיק לא יכול לספק לעובד עבודה היום לאור הנסיבות החריגות, או שהעובד לא יכול להגיע לעבודה, החלטת המעסיק על הוצאת העובד לחופשה, כך שהעובד ישמור על הכנסתו, נראית כפתרון מידתי וסביר.

מה אם העובד ביקש יום חופש בהתראה קצרה לאור קושי להגיע לעבודה עקב חסימת הכבישים?

אם העובד לא יכול להגיע לעבודה בגלל נסיבות חיצוניות שאינן תלויות במעסיק – כמו מה שקורה היום עם חסימת הכבישים עקב מסע ההלוויה - ומקום העבודה פתוח באותו יום, הרי לא מדובר ביום חופש שמזכה את העובד בשכר.
עם זאת, כמובן שככל שלזכותו של העובד צבורים ימי חופשה ואכן היה בלתי אפשרי עבורו להתייצב לעבודה עקב הנסיבות החריגות, הרי שהוא יכול לבקש לראות בהיעדרות שלו כיום חופש כדי לשמור על הכנסתו. על המעסיק לשקול את הבקשה בתום לב.