עשרות בעלי עסקים בצפת דורשים מהממשלה להכיר בעיר כיישוב ספר בשל הפגיעה בהכנסות בעקבות מלחמת חרבות ברזל. במכתב שהפנו בעלי העסקים, בעיקר מתחום התיירות, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר לפיתוח הנגב והגליל, יצחק וסרלאוף, נכתב: "אנחנו מרגישים שהופקרנו, אנחנו קורסים כלכלית, חלקנו על סף פשיטת רגל ואיתנו גם העובדים שלנו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר על הוספת היישובים כפר ורדים, בוקעתא, בני יהודה, חד נס, חספין, קצרין ורמת טראמפ, שיוכרו כיישובי ספר למשך שנה לצורך פיצויים מוגדלים בעקבות הפגיעה מהמלחמה. אך צפת לא הוכרה כיישוב המזכה בפיצויים אלו. בפנייתם לשרים מסבירים בעלי העסקים כי רוב ההכנסות שלהם, מגיעות מתיירות ומטיילים שחוששים להגיע לצפון בעת הזו: "גם הקהל המקומי פחות יוצא לבילויים, רבים מהגברים ומבעלי העסקים במילואים. חלק מהעסקים והמסעדות פתוחים וממשיכים לשלם משכורות, דואגים למלאי, אבל הקופות ריקות כבר כמעט חצי שנה ולא מכסות אפילו חלק קטן מההוצאות והתקורות".
1 צפייה בגלריה
תיירים בצפת
תיירים בצפת
"התיירות בצפת בקריסה מוחלטת". תיירים בצפת בימים טובים יותר
(צילום: רוח צפת)
הם מלינים על כך שבשעה שהכנסותיהם נעצרו הם ממשיכים לשלם שכירות, משכנתאות, ארנונה והוצאות תקורות נוספות. הם טוענים כי "כעצמאים אנחנו לא מבקשים ביום יום את עזרת המדינה, ההפך. אנחנו משלמים מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי שנכנסים לקופת המדינה ובנוסף אנו דואגים למקור פרנסה לאלפי תושבים רבים מהאזור. אבל בעת משבר איננו מוגנים, אין לנו תעודת ביטוח ואין מענה לקושי שלנו. בחודשים הראשונים המדינה דאגה לנו לפיצויים אבל הם היו נמוכים ביחס להפסדים ואחרי חודשיים גם הם פסקו". בעלי העסקים בצפת מצפים כי המדינה תעמיד להם סיוע דחוף בהפחתת מיסים, דחיית משכנתאות ובמענקים ומאשימים כי "במקום לסייע לנו מציעה לנו המדינה הלוואות שלא נוכל להחזיר אותם אם נקרוס כלכלית".
ראש עיריית צפת יוסי קקוןראש עיריית צפת יוסי קקוןצילום: מלך גרסטל
ראש עיריית צפת יוסי קקון התייצב לצד בעלי העסקים, וכתב אתמול לשר האוצר כי העסקים בצפת חווים ירידה בהיקפים של 50-70% מההכנסות. "לדאבוננו גילינו כי צפת שהמסחר והתיירות בה בקריסה מוחלטת עקב המלחמה, נותרה מחוץ לעדכון יישובי הספר לצורך קבלת פיצויים מוגדלים". קקון מציין במכתבו, כי במהלך המלחמה נהרגה חיילת מירי טילים של החיזבאללה לעבר העיר שממשיכה להיות בתוך מעגל האירועים הביטחוניים כמעט מידי יום. "דרשתי להכניס באופן מיידי ודחוף את צפת לרשימת יישובי הספר הזכאים לקבלת פיצויים ובכך להציל מקריסה מוחלטת את המסחר והעסקים העירוניים המחזיקים עובדים ומשפחות רבות", כתב קקון.
בתוך כך, חבר הכנסת משה רוט, חבר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל הודיע כי ידרוש דיון מיוחד בוועדה העוסקת בנושא.