הממשלה תקיים היום (א') ישיבת ממשלה חגיגית במנהרות הכותל לרגל יום ירושלים, שבה תקבל שורת החלטות לחיזוק העיר. בניגוד לציפיות מוקדמות, שר הביטחון יואב גלנט לא הביא לאישור הממשלה את התוכניות הסופיות להעברת המכללות הצבאיות ממחנה גלילות לירושלים וזאת למרות שלפני 6 שנים שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל דאז גדי אייזנקוט וראש עיריית ירושלים דאז ניר ברקת הניחו בטקס חגיגי את אבן הפינה להקמת המכללות הצבאיות בסמוך לכפר השוודי בעיר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
במהלך הטקס החגיגי הוצג תכנון המבנה והאופן בו הוא מתקשר לייעוד המכללות. שר הביטחון, ראש המטה הכללי וראש עיריית ירושלים חתמו על עותק המגילה והטמינו אותה ביסודות אבן הפינה. אלא שמאז לא קרה כלום. ישראבלוף ישראלי במיטבו. אין היתר בנייה ואין בקשה להיתר בנייה. יש הסכמה עקרונית בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר לתקציב של מעל 600 מליון שקל להקמת קמפוס המכללות בירושלים, אך משרד הביטחון מתנה את תחילת העבודות בקבלת תקציבים נוספים שאין בינם לבין המכללות לא כלום. המשמעות היא שהמכללות מוחזקות כבנות ערובה.
1 צפייה בגלריה
בסיסי גלילות
בסיסי גלילות
בסיס גלילות. במערכת הביטחון טוענים שהכסף לא יספיק גם להעברת המכללות לבירה ולשאר ההוצאות שקשורות לפינוי גלילות
(צילום: מאיר פרטוש)
גורמים במערכת הביטחון אומרים, כי הכסף שהוסכם עליו מספיק אולי להקמת המכללות אך לא מפצה את מערכת הביטחון על אובדן השטח היקר בגלילות שעליו מתכננת המדינה לבנות 18 אלף יחידות דיור. במערכת הביטחון טוענים בנוסף שהכסף לא יספיק גם להעברת המכללות לבירה ולשאר ההוצאות שקשורות לפינוי גלילות.
ב-1963 ממשלת לוי אשכול החליטה על העברת המכללות לירושלים. בשנת 2002 יזם רה"מ שרון את התוכנית להעתקת המכללות הצבאיות ממחנה גלילות למתחם חלופי בירושלים, במסגרת המאמץ לחיזוק ירושלים. נבדקו חלופות שונות למיקומם: מתחם גבעת התחמושת, קריית הלאום ומתחם האוניברסיטה העברית בגבעת רם. בשנת 2011 החליטה הממשלה לבנות את המכללות בהר הצופים. אלא שבעקבות לחץ אמריקני בטענה כי המיקום בעייתי שכן הוא שוכן על שטחים שמעבר לקו הירוק – רה"מ נתניהו נכנע והתוכנית הוקפאה על אף שכבר קיבלה את כל האישורים.
בינואר 2015 החליטה ממשלת ישראל להעביר את המיקום המתוכנן למכללות למערב ירושלים במקום למזרחה. אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון הכריז כי הזוכה בתחרות האדריכלים לתכנון בסיס המכללות העתידי הוא משרד "אליקים אדריכלים", בבעלות האחים צדיק ואלי אליקים. הבסיס המתוכנן ייבנה על שטח מיוער בתוך יער ירושלים, מעל שכונת עין כרם בירושלים, על רכס המתנשא מעל השכונה שממוקמת בעמק, בשוליים הדרום מערביים של העיר. סך כל השטח המיועד למכללה הוא 50 דונם. באוגוסט 2018 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה את התוכנית, חרף מחאת תושבי עין כרם שטענו שהפרויקט יפגע בערכי טבע נדירים ויגרום לעומס תחבורתי בשכונה. ב-26 באוגוסט 2018, הצביעו רוב חברי מועצת עיריית ירושלים נגד התוכנית להקמת המכללות סמוך לעין כרם.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מערכת הביטחון מחוייבת למהלך הלאומי להעברת מכללות צה"ל לירושלים ופועלת בכל דרך לקדמו. הליכי התכנון הושלמו ובימים אלה מתקיים מו"מ מתקדם למימון הפרויקט, הנאמד במאות מיליוני שקלים, עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. מערכת הביטחון ערוכה לעלייה לקרקע זמן קצר לאחר חתימת ההסכם ומקווה כי כל הגורמים הרלוונטיים ישתפו פעולה למימוש מוצלח של המהלך הלאומי".