העולם משתנה תדיר, אבל בתי הספר נשארים עם היגיון וסדר ארגוני של המאה הקודמת, כך גם מעמדו של מקצוע ההוראה. אבל לא עוד. במכללת סמינר הקיבוצים השיקו קמפיין חדש תחת הסלוגן: "חינוך - זה הרבה יותר ממה שחשבת", שמקדם תוכנית לימודים חדשה ופורצת דרך במכללה. במסגרת התוכנית, "נתיבים בחינוך" שמה, יוכלו הסטודנטים והסטודנטיות החל משנת הלימודים הקרובה לבחור את לימודי החינוך שלהם לצד בחירת התמחות וחטיבת גיל.
"להיות איש חינוך זה עולם שלם של כלים ומיומנויות, שיכולים לבוא לידי ביטוי בשלל תפקידים ובמגוון ארגונים", אומרת פרופ' ציפי ליבמן, נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אנה אוסטרובסקי)
האם את לא חוששת למקצוע ההוראה בעתיד?
"לא. חינוך, הדרכה והוראה הם מקצועות העתיד. לא רק שהם לא ייעלמו, אלא הדרישה אליהם רק תעלה, וכך גם הרמה הנדרשת והצורך להתעדכן, לגלות גמישות ולהתפתח מקצועית ואישית. אנחנו מאמינים שליבת העבודה החינוכית מתקיימת במערכת החינוך – בבתי הספר ובגני הילדים, ועם זאת אנחנו מבינים היטב שקריירה של 30 או 40 שנה במערכת החינוך היא נחלת העבר.
"המומחיות שלנו בסמינר הקיבוצים הייתה ועודנה בהכשרה לתחומי החינוך וההוראה, אבל התחומים האלה השתנו, התפתחו ומתבטאים במסלולי קריירה מגוונים ובקשת של תפקידים בכל הסקטורים".
אז איך אתם מתכוונים להשתלב עם המהלך הזה?
"חלק משמעותי מתוכנית הלימודים לתואר ראשון תהיה במסגרת אחד מחמישה נתיבי חינוך לבחירת הסטודנטים והסטודנטיות: פיתוח למידה וניהול הדרכה, חינוך והוראה במרחב הרפואי, החממה ליזמות חינוכית־חברתית, אומנות במרחב הקהילתי־חברתי ויסודות בחינוך: רוח, גוף נפש".

חינוך במספר זירות

השקת תוכנית הנתיבים בחינוך, נובעת מהחיבור לשטח ולמגמות הנוכחיות בשוק התעסוקה, ומשקפת גישה חדשה ביחס להכשרת אנשי ונשות חינוך: מעבר מדגש על הכשרה לעבודה במערכת החינוך לבדה – להכשרה רחבה יותר לתפקידי חינוך והדרכה מגוונים בכלל הסקטורים במשק כקריירת המשך.
בכל נתיב לימודים, לצד ההתמחות במערכת החינוך, תוצע לסטודנטים גם תוכנית התמחות חינוכית־הדרכתית מותאמת בארגונים מובילים, כגון: חברות הייטק, בתי חולים, מוסדות ציבוריים, שלטון מקומי וארגונים נוספים. התנסות זו תאפשר לסטודנטים/ות להתנסות במימוש הכישורים והמיומנויות שלהם בשדות נוספים, ואף להשתפר על ידי למידה מאחרים. כמו כן הם יחשפו למגוון תפקידים ולאנשי מפתח בשדה המקצועי.
מי שיזמה בפועל את תוכנית נתיבים, היא ד"ר רוני רמות, מנהלת תכנון, אסטרטגיה ופיתוח אקדמי של סמינר הקיבוצים. לדברי ד"ר רמות, "כמכללה לחינוך אנחנו מרחיבים את הייעוד שלנו ואת הניעות החברתית־תעסוקתית של הסטודנטים/ות שלנו. התפיסה, כפי שפרופ' ליבמן ציינה, היא שחינוך מתרחש במספר זירות ולאורך כל החיים. מהלך הנתיבים מאפשר לבוגרים ולבוגרות שלנו לנצל טוב יותר את הכישורים, הכלים, הידע והמיומנויות שלהם, להרחיב אותם, להרחיב את השימוש בהם ולרכוש מיומנויות וכישורים נוספים ממרחבי תעסוקה משיקים".
4 צפייה בגלריה
פרופ' ציפורה ליבמן
פרופ' ציפורה ליבמן
פרופ' ציפורה ליבמן
(צילום: פרטי)
חמשת הנתיבים בשנה"ל תשפ"ד מייצגים את השינוי שחל בשוק התעסוקה ואת הכניסה של שפת החינוך לתוכו. הנתיבים מבוססים על שותפויות עמוקות עם גופים וארגונים, המאמינים בחינוך ככלי לשינוי חברתי ומאמינים שאנשי ונשות חינוך נדרשים גם במרחב התעסוקתי שלהם, כמפורט להלן.

חינוך והוראה במרחב הרפואי

בכל המוסדות הרפואיים בארץ יש מוסדות חינוך של משרד החינוך, אבל נכון להיום אין הכשרה ממוקדת לאנשי ונשות החינוך הפועלים במרחבים מורכבים אלה. המטרה בנתיב זה היא לתת מענה לצורך המקצועי שעולה מהשטח ולספק מסגרת לימודי חינוך שחותרת להלך על הגבול הדק שבין חינוך לטיפול. לתת מענה לצורך קיים במוסדות רפואיים ופסיכיאטריים ולילדים המרותקים לבתיהם. לילדים חולים שנמצאים במוסדות רפואיים למשך זמן אשפוז משתנה, אך המאפיין העיקרי שמשותף לכולם הוא מצב של אי ודאות, לחץ, חרדה ואף לעיתים בדידות - הפוגמים ביכולתם ללמוד. להיות איש חינוך במוסדר רפואי או פסיכיאטרי זו משימה מאתגרת ומורכבת, הדורשת לשלב ידע ומיומנות בין תחומי החינוך, הטיפול, הסיעוד והרפואה, תוך שיתוף פעולה עם ההורים והמשפחה, עם המוסד הלימודי הקודם של הילד (אליו גם יחזור בתום האשפוז) והצוות הרב־מקצועי המלווה את הטיפול בילד.
פרופ׳ איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים מוסיף: "בית חולים ספרא לילדים שמח ונרגש לפתוח יחד עם סמינר הקיבוצים תוכנית ראשונה מסוגה להכשרת אנשי ונשות חינוך במרחב הרפואי. מטרת שיתוף הפעולה החשוב והערכי הזה היא להשלים את המעטפת הרפואית ההוליסטית הנדרשת לילדים ולמשפחותיהם בתקופה המורכבת של חולי ואשפוז. השילוב של בית חולים מוביל, לאומית ובינלאומית, עם המכללה המובילה לחינוך ולהכשרת מורים מייצר הזדמנות להובלת שינוי אמיתי ופורץ דרך בתחום, שיקבע אמות מידה חדשות".

פיתוח למידה וניהול הדרכה

הסטודנטים להוראה שיבחרו בתחום ההתמחות הזה, יתמקדו במסגרת הלימודים בניהול ובפיתוח למידה והדרכה בארגונים שונים במגזר הציבורי והפרטי. מדובר בתפקיד מרכזי ואסטרטגי, שמסייע בהובלת תהליכים פנים־ארגוניים, בבניית תרבות ארגונית ובהכשרת עובדים ומנהלים.
בין היתר הם ילמדו: כתיבת תוכן, פיתוח לומדות, עיצוב תהליכי הערכה, הדרכה ועוד. מאחר שמדובר במגוון מיומנויות, שלימודי החינוך וההוראה מכילים אותם ממילא, ושכל מורה, גננת ומנהלת מבצעים - הידע הפדגוגי והניסיון שלהם בחינוך ובהוראה יסייעו להתפתחות מקצועית של הבוגרים והבוגרות של נתיב זה.
מי ששותפה למכללה בנתיב זה היא חברת HR+, המתמחה בפיתוח תוכן דיגיטלי עבור הכשרת עובדים, ומחזיקה היום באחד הקורסים הנחשקים והמובילים בשוק להכשרת מפתחי הדרכה ומנהלי למידה בארגונים.
4 צפייה בגלריה
עידן טפירו
עידן טפירו
עידן טפירו
(צילום: פרטי)
עידן טפירו, ממייסדי החברה, ואיש פיתוח הדרכה ותיק מסביר: "נתיב זה יסייע רבות לעובדים בתחום ההוראה לפתח כישורים ויכולות הנדרשות היום מאיש למידה ארגוני, ולהכניס לבתי הספר פרקטיקות מהעולמות הארגוניים, שיאפשרו להכין את הדור הצעיר לעולם התעסוקה בצורה טובה ונכונה יותר".
מה הרווח של המורים מההתמחות הזאת?
"זה מאפשר למורות ולמורים להתפתח לאפיקי קריירה אחרים, אבל בעיקר להפוך את בית הספר ליעיל, דיגיטלי ומקצועי יותר".

אומנות במרחב הקהילתי־חברתי

נתיב זה מציע למידה והתנסות בחמישה מסלולי אומנות שונים: אומנויות הבמה, מחול, עיצוב, אומנות, תקשורת וקולנוע. המטרה היא לפתח ערוצים חינוכיים־יצירתיים, אשר ישמשו בעבודה החינוכית וכן במרחבים חברתיים וקהילתיים מתוך הבנה, כי אנשי חינוך בעלי אופקי השכלה רחבים ומגוונים בתחומי האומנות והיצירה, יכולים להעשיר את ארגז הכלים הפדגוגי שלהם, להוביל את קהילת הסטודנטים קדימה ולייצר שינוי בשדה החברתי־קהילתי. הלימודים בנתיב ישלבו אומנויות בחינוך בתפיסה רב־תחומית, תוך התמקדות באקטיביזם תרבותי־חברתי במרחב העירוני בתל־אביב עם אוכלוסיות מגוונות.

החממה ליזמות חינוכית־חברתית

נתיב זה מתמקד ביזמות ובפיתוח פרויקטים חברתיים וחינוכיים בשדה החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
החממה ליזמות חינוכית־חברתית מאפשרת לבוגרים ולבוגרות שלה לפעול במגוון רב של שדות, כגון: תנועות נוער, חינוך פורמלי, ארגונים חברתיים והשלטון המקומי. סטודנטים שבוחרים בנתיב זה לומדים כיצד לקדם שיטות ניהול שמבקשות לפרק היררכיות ולקדם ניהול השתתפותי - אחת המגמות הכי חדשניות כיום. התוכנית משלבת היכרות מעמיקה עם תחום היזמות החברתית־חינוכית בשיתוף פעולה עם דמויות מפתח באקו־סיסטם.

יסודות בחינוך: רוח, גוף ונפש

בנתיב זה יילמדו באופן אינטגרטיבי קורסים בתחומי מדעי הרוח והחברה ממערב וממזרח, הנוגעים ליחסי אדם-חברה-עולם. הסטודנטים ישתתפו במגוון סדנאות ממוקדות רוח, גוף ונפש, אשר יעניקו להם נקודת מבט ייחודית על הקשר של האדם לעצמו, לחברה שבה הוא חי ולעולם הסובב אותו. נתיב חינוך זה יקנה לסטודנטים כלים דיאלוגיים שימושיים ומפגש עם גישות ייחודיות במטרה להעשיר את עולמם ולהופכם לאנשי ונשות חינוך רחבי אופקים, בעלי הבנה מורכבת של האדם בעולם משתנה ודינמי.
4 צפייה בגלריה
ד"ר רוני רמות
ד"ר רוני רמות
ד"ר רוני רמות
(צילום: פרטי)
ד"ר רוני רמות מסכמת, "התפקיד שלנו הוא לייצר כוח הוראה איכותי למערכת החינוך, לסייע לשפר אותה, לטייב את התהליכים הלימודיים בה, להרחיב את סל המיומנויות הרגשיות־חברתיות של אנשי ונשות החינוך ושל הילדים והילדות ולמעשה, ליצור מורים, מורות וגננות בעלי מיומנויות חדשות, מעודכנות, מגוונות ומותאמות לעידן הנוכחי ולעתיד הלא נודע, אבל לא רק. השאיפה שלנו היא גם שהבוגרים והבוגרות שלנו ישתלבו בעולם תעסוקתי רחב יותר וישפיעו עליו, וכתוצאה מכך גם ישתנה מעמד מקצוע ההוראה בקרב הציבור".