האם 3.9 מיליארד השקלים שאמורה המדינה לקבל ממכירת נמל חיפה לקבוצת אדאני-גדות בסכנה? הקבוצה ביקשה היום (ג') ממשרד האוצר לקבל דחייה בתשלום הראשון שמיועד להתבצע ב-14 באוקטובר.
לטענת גורמים בקבוצה, היא זקוקה לזמן נוסף לסיום הסגירה הפיננסית והשלמת גיוס הכסף, כ-2.9 מיליארד שקל שעליה לשלם עבור הנמל כבר בחודש הבא. מיליארד שקל מיועדים לתשלום בעתיד. גורם בקבוצה העריך היום כי גם אם הבקשה תידחה אדאני תביא את הכסף ממקורותיה, ולא תוותר על המכרז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
נמל חיפה, גאוטם אדאני
(צילומים: דוברות נמל חיפה, AP)
הסכום שהסכימה הקבוצה ההודית-ישראלית לשלם עבור הנמל הצפוני הפתיע את עורכי המרכז וגם את המתחרים. שתי המתמודדות האחרות הציעו סכומים נמוכים משמעתית: קבוצה שהובילו דני אונגר וקרן ג'נריישן הציעה 2.65 מיליארד שקל תמורת הנמל, והקבוצה של נמל מספנות ישראל ויורוגייט הסכימה לשלם 2.5 מיליארד שקל.
יצוין כי למרות שההצעות הוגשו כבר לאחר פרוץ המלחמה באוקראינה ותחילת המהלכים להעלאות ריבית במסגרת המלחמה באינפלציה במדינות רבות, בחודשיים שחלפו מאז הוחרפו שתי המגמות. הריבית ממשיכה לעלות ועלות גיוס הכסף התייקרה.
יצוין כי באוצר כבר עמדו בדילמה דומה לפני יותר מעשור. ב-2007 זכתה קבוצת M.T.S במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה לבת ים. אולם ב-2010, כאשר הגיע מועד העברת התשלום מצידה, ביקשה הקבוצה, שבה היו חברות סימנס הגרמנית, CCECC הסינית, SDC הפורטוגזית, ואפריקה ישראל ואגד הישראליות, לשנות את התנאים בנימוק שהמשבר הכלכלי העולמי באותה תקופה הקשה עליה להגיע לסגירה פיננסית, וייקר משמעותית את עלויות גיוס הכסף. באוצר סירבו, חילטו את הערבויות בסך 145 מיליון שקל, הפרויקט הולאם, ורק בעוד חודשיים אמור הקו להתחיל לפעול סוף סוף, באיחור של עשור.
מקבוצת אדני נמסר בתגובה: "הבקשה היא טכנית בלבד, לאור אוגוסט והחגים. העבודה להשלמת העסקה בעיצומה ומתקדמת היטב, והתהליך לוקח זמן, בדומה לכל פרויקטי ומכרזי התשתית הגדולים".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.