"לא בלב קל ובצער רב, הגענו למסקנה שאין מנוס מסגירת המפעל באופן סופי", כך נפתח המכתב שקיבלו ביום שני האחרון עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש מבעליו. בעקבות ההחלטה של קבוצת הר טוב, שבבעלות משפחת ווייל, בעוד 11 ימים ימצאו את עצמם 55 עובדים, 55 משפחות ללא פרנסה.
אמיר אסארף (50) עובד במפעל כבר 27 שנים ומשמש כיו"ר ועד העובדים. אסארף מסביר את השתלשלות האירועים: "ב-2013 בנט היה שר הכלכלה והחליט שהוא עוזר ביוקר המחיה ומוריד את מחירי הדירות בזה שהוא מפריט את נשר. נשר נמכרו למשפחת ווייל, ולמעשה, עכשיו גם לנשר לא תהיה תחרות בתחום ייצור המלט בארץ".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
עובדי מפעל המלט הר טוב בבית שמש
(צילום: שאול גולן)
לפי אסארף, בהסכם שנחתם עמם בשנת 2015 התחייבו הבעלים שלא ניתן יהיה לפטר את העובדים עד חודש אוקטובר 2022. במידה שיפוטרו, התחייבו הבעלים לתת תנאי פרישה, שכללו פנסיה מוקדמת ופיצויים מוגדלים. "יש פה אנשים שעובדים במקום 40 שנה", מספר אסארף, שמוסיף כי אין לו לאן ללכת ביום שאחרי. כעת הם מנסים, יחד עם יו"ר ההסתדרות בירושלים, דני בונפיל להילחם על הזכויות שלהם.
סגירת המפעל בבית שמש הייתה על הפרק זמן רב, זאת לאחר שבשנים האחרונות ענף ייצור המלט בארץ נשחק והוא מבוסס בעיקרו היום על יבוא. על השטח הנדל"ני המבוקש עליו יושב המפעל, שסמוך לבית שמש, צפוי לקום מרכז מסחרי. לפי קבוצת הר טוב, בעלי המפעל, ייצור המלט גרר הפסדים כבדים מאז שהחליטה הממשלה שלא להגן על הייצור המקומי וכיום אין היתכנות כלכלית להמשך קיום המגזר היצרני בחברה. "אנחנו מאמינים בתעשייה ובמשק הישראלי, יחד עם זאת, לצערנו בתנאים הנוכחיים לא קיימת היתכנות כלכלית לייצור מלט במפעל", אומרים בהר טוב.
העובדים מספרים כי בסופו של יום הבעלים של חברת הר טוב הפך עם השנים לייבואן מלט, וכך למעשה מייתר את כל העבודה של ייצור המלט במפעל. "המדינה נותנת לטייקונים את המדינה, אז כל המדינה בסוף תעבוד בשכר מינימום בשביל אותם טייקונים", אומר אילן קולט (53), אב לשתי בנות, תושב בית שמש, שעובד משנת 1993 במפעל. "אני עבדתי על עגורן, אני עם פריצת דיסק. אני לא יכול לשבת הרבה זמן או לעמוד הרבה זמן, מי ייקח אותי לעבודה? הבת שלי שלומדת משפטים אמרה לי שאולי היא תפסיק ללמוד כדי לפרנס את הבית".

ראש העיר הציעה לעובדים להפוך לנהגי אוטובוס

גם המצב בבית של איציק בן נעים (56) לא פשוט. בן נעים נשוי עם ארבע ילדים, וסבא לנכדה, עובד במפעל מגיל 16: "אני נכה עבודה, מי יקבל אותי עכשיו? בבית יש אווירה של אבל. האישה לא ישנה בלילות, הילדים בלחץ". אהוד בן חיים בן 58, אב לארבעה, סבא לשתיים, עובד משנת 1990 במפעל: "עברתי את כל המתקנים. אני מנהל משמרת. איפה אלך לעבוד? את כל החיים העברנו פה על חשבון המשפחה. בפגישה האחרונה לפני שלוש שנים אמרו לי שאני טוב ושאני נשאר פה".
נבו כהן (41) הוא מהצעירים שעובדים במפעל. אתמול הוא הגיע במיוחד מהמילואים כחובש קרבי כדי להיפגש עם הוועד: "בהסכם הפרישה אמרו לנו שיש אופק תעסוקתי אז לקחתי משכנתא. עכשיו אני לא יודע איך אשלם אותה ואפרנס את שלושת ילדותיי. התחלתי ללמוד עכשיו הנדסאי חשמל, אז אנסה ללכת לכיוון הזה. אשתי מורה, אז ממנה לא תבוא הישועה. אין לי תכנון ליום המחר".
ראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך נמצאת בסוד העניינים ומנסה למצוא פתרונות. העובדים מספרים כי בפגישתם האחרונה עם ראש העיר היא הציעה להם לעשות קורס מזורז של נהגי אוטובוס. מטעמה של ראש העיר נמסר כי "לא ארפה עד שלאחרון העובדים ימצא פתרון ראוי. עם היוודע הרצון של קבוצת מלט הר טוב לבצע התייעלות פנתה ראש העיר בפנייה דחופה לבעלי קבוצת מלט הר טוב וקראה לו לעשות הכול ולמצוא פתרון לכל העובדים. עוד הדיגשה בלוך כי היא עומדת לרשות בעלי המפעל לקידום כל רעיון מול משרדי הממשלה שיאפשר לחלוציות הזאת של העובדים להמשיך ולהתקיים. העובדים הם לא מספר. הם אנשים יקרים ויחד צריך לגבש תכנית איך הם ימשיכו גם מחר לקום להמשך עשייה משמעותית. ראש העיר ומנכ"ל העירייה נפגשו מנסים לחבר את העובדים למקומות תעסוקה חלופיים".