קטאר משחקת תפקיד כפול מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל. מצד אחד היא תומכת ידועה בחמאס, ואף מממנת אותו באמצעות כספים רבים, ומנגד מנסה לסייע בעסקה לשחרור החטופים הישראלי. אז מהו למעשה הפרצוף האמיתי של הקטארים? "הקטארים הם המדינה מספר 1 בעולם שמממנת טרור, יותר מאיראן", אומר ד"ר אודי לוי, לשעבר ראש יחידת צלצל במוסד, שעסקה במלחמה כלכלית בארגוני טרור ובמדינות שמעניקות חסות לטרור, בשיחה עם אולפן ynet.
עוד אמר לוי: "רק שבעוד שאיראן עושה את זה בגלוי, מצהירה על זה, קטאר עושה את זה בצורה של אם אגיד את זה באנגלית 'קילינג מי סופטלי', היא הורגת אותנו בעדינות. בצד של המערב מצד אחד ומממנת טרור מצד שני".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
 אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, יחיא סינוואר
 אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, יחיא סינוואר
אמיר קטאר תמים בן חמד אאל תאני, יחיא סינוואר
( צילום: רויטרס, EPA)
ישראלים שנפגעו מאז ה-7 באוקטובר יכולים לתבוע ישירות את קטאר? "אזרחים יכולים לתבוע גורמים שהיו מעורבים במימון של פעילות טרור. יש בעיה עם מדינות, הן בעיקרון חסינות אלא אם הן נמצאות ברשימות הטרור של האו"ם, כמו איראן לדוגמה, שאותה אפשר לתבוע באופן ישיר".
אז לקטאר יש חסינות? "קטאר, נכון להיום, לצערי הרב, לא מוגדרת כמדינת טרור - ולכן יש לה חסינות". עם זאת, ד"ר לוי מסביר כי "הקטארים העבירו כספים בערוצים שונים, בעיקר באמצעות הקרן הגדולה ביותר שלהם, צ'ראי, שהיא אחד מגורמי המימון הגדולים ביותר של ארגון הטרור בעולם. אז נכון שאי אפשר לתבוע מדינה, אבל הקרן הזאת נשלטת באופן מלא על ידי משפחת המלוכה הקטארית ונעשה שימוש גם בבנקים קטארים שהם בבעלות בית המלוכה, כמו 'קטאר נשיונל בנק', שגם הוא אחד הערוצים המרכזיים למימון טרור ברחבי העולם על ידי הקטארים, ואלה בעצם הגופים שהם חשופים לתביעות. אלה הגופים גם שיספגו את התביעות".
יש תביעות נגד קטאר עצמה, המדינה? "כן, יש תביעות שמתנהלות כבר כמה שנים בחו"ל. דרך אגב, לא כולם נפגעי טרור ישראלים. התביעה אולי הכי מעניינת היא של נפגעי טרור סורים שמאשימים מוסדות קטארים, שהם אלה היו שמימנו את אל-קאעידה ואת השלוחה שלה, את דאעש, במלחמת האזרחים בסוריה. תביעה מדהימה ומרתקת שמתנהלת בלונדון, שהקטארים משקיעים בה מאמצים אדירים כדי שאתה ואני ואחרים לא נשמע עליה, וכדי לנסות שכמה שפחות יתפרסמו הדברים שנחשפים שם.
"במקביל, מתנהלות עוד שתי תביעות. תביעה אחת מתנהלת בארה"ב בשמם של נפגעי טרור ישראלים עם אזרחות אמריקנית. התביעה הזאת מתנהלת בניו יורק, ויש תביעה שמתנהלת במדינת ישראל נגד הקטארים שגם עליה, כמובן, רובנו לא שומעים".
האם יש תקדימים שאנשים שתבעו פוצו ע"י מדינות שמימנו טרור? "בוודאי, יש לזה תקדים. נתחיל בתביעה הראשונה שהתגלגלה נגד הבנק הערבי הירדני-פלסטיני, תביעה שהסתיימה בפיצוי של מיליארד דולר לנפגעי הטרור, נמשיך בתביעה נגד בנקו צ'יינה, שאמנם היא נסגרה בהסדר כביכול חשאי, אבל אני יכול להגיד לכם שהסינים שילמו הרבה מאוד כסף למשפחות הנפגעים".