בשיתוף אתר "המקצוענים"
איך לבחור את הצמח המתאים לשתילת גדר חיה? כיצד ניתן לזרז את הצמיחה? איך הופכים את התחזוקה לקלה ופשוטה יותר? לפניכם המדריך.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בעד ונגד גדר חיה

עם כל הכבוד לפתרונות המלאכותיים כיום, אין כמו גדר חיה שמאפשרת לתפוס כמה ציפורים במכה אחת: לשמור על פרטיות ולהסתיר את החצר משכנים ועוברי אורח, לזכות בנוף ירוק גם בסביבה אורבנית ולהגביה את הגדר מעבר למותר על פי חוק (1-1.5 מטר של גדר בנויה בלבד, בהתאם לתקנות).
כמו כן, גדר חיה מאפשרת לעצור מעט את הרוחות, ולהפוך את הגינה לכזו שניתן לגדל בה גם צמחיה עדינה יותר, הרגישה לרוחות ישירות וחזקות מדי.
ועדיין, יש לה גם כמה חסרונות. ראשית, יש צורך בהשקיה קבועה, בייחוד עד שהשיחים מפתחים שורשים מספיק עמוקים באדמה. שנית, גדר חיה לא תתחזק את עצמה, ויש צורך להקפיד על גיזום ופינוי הגזם בימים שבהם ניתן לעשות זאת, בהתאם ליום פינוי הגזם. שלישית, בהיעדר הקפדה על הכללים, וכשהגדר חורגת לכיוון המדרכה, אתם חשופים לקנסות מהעירייה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך בוחרים את סוג הצמח?

מיקום גיאוגרפי: בחירת סוג השיח חייבת להתייחס אל המיקום הגיאוגרפי שבו הוא נשתל. ישנו הבדל בין אזור החוף לאזור ההר, ולכן כדאי לבחור צמח שיתפתח בצורה טובה, ביחס לאקלים ששם.
רמת הסתרה: ככל שאתם מעוניינים בפרטיות רבה יותר, כך כדאי להעדיף צמח בעל רמת כיסוי גבוהה יותר. כלומר, שצפיפות העלים שלו תהיה גבוהה.
רמת תחזוקה: ישנם צמחים שיצמחו בצורה פראית יותר, ויחייבו אתכם בגיזום לעתים קרובות יותר. ככל שהצמח צומח יותר לרוחב, הוא יראה יותר כמו שיח ופחות כמו גדר חיה.
גודל השתיל: נהוג לשתול שתילים לחדר חיה באחד משני גדלים: 10 או 20 ליטרים. מידה זו מתייחסת לגודל העציץ שבו שתולים השיחים. אלו, ישפיעו על עומק העציץ בתוך האדמה. בעוד ששתיל של 10 ליטר יגיע לעומק של כ-60 ס"מ, הרי ששתיל של 20 ליטר, יגיע לעומק של כמטר וחצי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שותלים בעצמכם? חשבו לטווח ארוך

מומלץ לשמור מרחק של לפחות מטר אחד בין שתיל לשתיל, ולאפשר לזמן לעשות את שלו. תוך מספר חודשים, הצמח יהפוך לגדר חיה.
לא כדאי לשתול את השתילים במרווחים קטנים יותר, וגם לא במרווחים גדולים מדי. שתילה צפופה מדי, תגרום לשיח להפוך לסבך שיהיה הרבה יותר קשה לתחזק. לעומת זאת, שתילה במרווחים גדולים מדי, תחייב המתנה ארוכה מדי, ותהפוך את הגדר לדלילה באזורים מסוימים.
מעבר לגיזום, להשקיה נכונה (או בדיקת תקינות מערכת השקיה אוטומטית), הרי שאין תחזוקה מיוחדת או מורכבת לגדר חיה. את מרבית זני הצמחים תוכלו לגזום רק אחת לחודש-חודשיים.
ככל שהגדר קטנה יותר, הרי שתוכלו לגזום אותה בעצמכם באמצעות מספרי דשא (או מזמרה). ככל שהיא גדולה יותר, מומלץ לגזום אותה עם "מגזמת" (מסור ממונע).

כמה זה עולה ומה יכול להשפיע על המחיר?

נהוג לתמחר שתילת גדר חיה כעבודה הכוללת שתילה של 10-15 שתילים, התקנה של צנרת טפטפות וחיבור שלה למערכת השקיה קיימת. אם אין לכם מערכת השקיה אוטומטית, הרי שמחשב השקיה יעלה עוד סכום של 1,000 שקל ומעלה. לכן, מדובר בהשקעה של 1,500-2,500 שקל בממוצע (לא כולל מע"מ ולא כולל את עלות מחשב ההשקיה).

מתלבטים מה לשתול? הנה כמה צמחים שמתאימים לאקלים הישראלי

אוג מכחיל: צמח זה מתאים לגידול באזור החוף והשפלה.
זהו אחד הצמחים הנפוצים והמומלצים לגדר חיה, שכן הוא מתנשא לגובה של כ-3 מטר, עם רמת כיסוי טובה, שכן צפיפות העלים שלו גבוהה.
צבעו ירוק כהה (למרות שמו המטעה) ואין לו פריחה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יש לו שני חסרונות שכדאי לקחת בחשבון. בשונה מצמחים אחרים, קצב הצמיחה שלו די איטי, ויש להשקיע בגיזום שלו.
דורנטה מגוונת: צמח זה מתאים לגידול באזור החוף והשפלה. העלווה שלו היא ירוקה-צהובה. גם הוא מתנשא לגובה של כ-3 מטרים עם רמת כיסוי גבוהה יחסית.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
החיסרון העיקרי שלו הוא שהוא מכיל קוצים, ולכן אינו חביב במיוחד על גננים. קצב הצמיחה שלו נחשב לבינוני.
המליה מבודרת: צמח זה מתאים לגידול באזור החוף והשפלה. שיח זה הוא בעל עלווה ירוקה, אך גם כולל פריחה אדומה בעונת הקיץ. גם הוא מתנשא לגובה של כ-3 מטרים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קצב הצמיחה שלו נחשב למהיר במיוחד. ואולם, יש לו שני חסרונות עיקריים: הוא כולל עונת נשירה, ולאור העובדה שהוא מצמיח פרחים, הוא גם מושך דבורים לגינה.
מורן החורש: אם אתם מתגוררים באזור הררי, הרי שצמח זה יתאים לאקלים שבחצר שלכם. בעונת האביב, צמח זה מצמיח פרחים לבנים וריחניים באביב.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קצב הצמיחה שלו בינוני ורמת הכיסוי שלו גבוהה מאוד. החיסרון שלו הוא שהוא נמוך יחסית, ומתנשא רק עד לגובה של כ-2 מטרים.
עץ השמן המנוקד: היתרון הגדול שלו הוא הגובה. אם יש לכם שכנים המתגוררים בבניינים גבוהים המשקיפים לכיוון החצר שלכם, הרי שהוא יספק את הכיסוי הטוב ביותר ויעניק לכם פרטיות. זאת, משום שהוא מתנשא לגובה של עד כ-5 מטרים.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
העלווה שלו בגוון ירוק-כהה, עם רמת כיסוי טובה יחסית. החיסרון שלו הוא קצב הצמיחה האיטי.

איך לזרז את קצב הצמיחה?

אם אתם מעוניינים בצמיחה מהירה יחסית של הגדר החיה, התחילו בבחירה של שתילים בוגרים יותר. אם תרכשו צמחים שכבר הגיעו למחצית מהגובה שלהם, תחסכו מעצמכם המתנה ארוכה.
בנוסף, הקפידו להשקות את השיחים ולגזום את הגדר בתדירות גבוהה, שכן פעולה זו מגבירה את קצב הצמיחה.
הימנעו מגיזום יתר, והעדיפו לגזום מעט בתדירות גבוהה, מאשר "כסאח" לעתים רחוקות. זאת, משום שכיסוח אגרסיבי מדי, יכול להחליש את הצמח ולהפוך אותו לפגיע למחלות עלים, לפטריות ולמזיקים שונים.

מעוניינים בצמיחה מהירה יחסית? הנה כמה צמחים זריזים

היביסקוס סורי: נחשב לרב-שנתי, עמיד לקור, מצריך השקיה מועטה ויכול להתפתח בצורה טובה גם בשמש מלאה וגם בצל חלקי. קצב הצימוח שלו מהיר יחסית, והפריחה שלו מרשימה ובגוון סגול.
מוריה מכבדית: זהו צמח רב-שנתי ירוק עד, עם עמידות בינונית לקור, עם דרישות השקיה בינוניות, ועם יכולת התפתחות טובה גם בשמש ישירה וגם בצל חלקי.
דק פרי אורנג': כשמו כן הוא, צמח זה בעל פריחה כתומה מרשימה. הוא צומח מהר, נחשב לרב-שנתי, אך נשיר בחורף. הוא בעל עמידות גבוהה לקור, ומתפתח יפה גם בשמש ישירה וגם בצל חלקי. הוא יכול להגיע לגובה של 3 מטרים ואף מעבר לכך.

כמה מילים על חיפוי הקרקע שלצד הגדר

גם אם הגנן מדגיש שכדאי לכם לחפות את הקרקע הסמוכה לגדר בטוף או בחלוקי נחל, קחו בחשבון שהדבר יסרבל מעט את יכולת גריפת העלים בסיום הגיזום של הגדר. לכן, מוטב להשאיר חלל חשוף סביב הגדר החיה, ולחשוב גם על נוחות התחזוקה לטווח ארוך יותר.