בית המשפט העליון הכריע כי מאות שעונים מזויפים של הוגו בוס ומייקל קורס יושמדו. זאת לאחר מאבק ארוך, במסגרתו התקיים הליך פלילי נגד בן אביאל מלול, שייבא את הסחורה המזויפת. לצד המאבק המשפטי להוכיח כי השעונים מזויפים והם לא שעונים מקוריים שיובאו ביבוא מקביל, נערך גם הליך אזרחי במטרה למנוע את החזרת השעונים שנתפסו בפשיטת משטרה לבית העסק שממוקם בתל אביב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הפרשה החלה לפני כשלוש שנים, אז הגישו נציגי הוגו בוס וקבוצת פוסיל העולמית, המייצרת את שעוני ותכשיטי מייקל קורס וארמני, תלונה למשטרה על כך שהופצו ברשתות וחנויות שעונים מזויפים של המותגים הבינלאומיים. החברות הבינלאומיות שמיוצגות בארץ על ידי משרד עו"ד שלמה כהן, טענו כי מלול, המפיץ של השעונים המזויפים, הפר סימני מסחר ופגע בקניין הרוחני. בעקבות התלונה, המשטרה פשטה על בית העסק שלו בתל אביב, ותפסה 475 שעונים החשודים כמזויפים.
1 צפייה בגלריה
שעון הוגו בוס
שעון הוגו בוס
שעון הוגו בוס
(צילום: שאטרסטוק)
חברת פלאנט, היבואנית הרשמית של מותגי השעונים הוגו בוס ומייקל קורס, הציגה חוות דעת שהתקבלה על ידי בית המשפט, של מומחים מטעם קבוצת פוסיל, לפיהם השעונים שנתפסו אכן מזויפים.
בהמשך הגישה המשטרה כתב אישום נגד בעלי החברה, אך התקשתה להוכיח כי הנאשם אכן ידע שמדובר בסחורה מזויפת, והגיעה איתו להסדר טיעון, לפיו יודה בהפרת סימן מסחרי ב-50 שעונים אך לא יורשע. במקביל, החל הליך אזרחי כדי להחליט מה לעשות עם השעונים החשודים כמזויפים: האם להשמיד אותם או להחזיר אותם לנתבע. שני הצדדים הביאו מומחים מטעמם, אך בית המשפט השלום דחה את בקשתו של מלול להחזיר לו את השעונים שהשווי שלהם לדבריו מאות אלפי שקלים, והורה לחלט אותם או להשמיד אותם. הנתבע פנה למחוזי שגם כן החליט החלטה זהה לזו של השלום. מלול לא ויתר והגיש ערעור לעליון בניסיון לקבל לידיו בחזרה את השעונים, אך גם שופט העליון ד"ר עופר גרוסקופף דחה את בקשת הערעור ואישר את החלטת הערכאות הקודמות, השמיד את השעונים המזויפים.
אלי הולנדר, מנכ"ל ובעלי פלאנט, יבואנית שעוני מייקל קורס, הוגו בוס וארמני לישראל, מייבא לישראל מדי שנה כ-9,000 שעוני מייקל קורס, כ-6,000 שעוני הוגו בוס ועוד כ-6,000 שעוני ארמני. לדבריו, "השעונים המזויפים שמיובאים לארץ היוו בעבר עד 30% מכמות השעונים הנכנסת לישראל וכיום רוב השעונים שמגיעים לישראל הם מזויפים. התהליך הזה קרה בעקבות החלטת המדינה לעודד יבוא מקביל. אין לי בעיה עם זה, אבל למעשה המדינה עזרה לתעשיית הזיופים להתגבר, והמוצרים האמיתיים הולכים ונעלמים מהשוק. רק בעלי המותג בחו"ל יכולים לנקוט בצעד משפטי וכשזה מגיע לארץ, התהליך המשפטי לוקח שנים".