אחרי ההתנגדות של משפחת האמן דני קרוון ז"ל להקמת תחנת מטרו בכיכר התרבות (הבימה) בתל אביב, ל-ynet ו"ממון" נודע כי גם חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) עצמה, שמבצעת את העבודות, הצטרפה להתנגדות בטענה כי הקמת התחנה תהווה "פגיעה בלתי הפיכה בכיכר".
בחודש שעבר דנה הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) בהתנגדויות שהוגשו ביולי האחרון לחלופה התכנונית שהופקדה, לפיה אחת הכניסות/יציאות לתחנה התת קרקעית של המטרו תמוקם במקום המקלט בכיכר הבימה ומתחת לכיפת השקמה. זאת במקום חלופה מקורית שכבר נבחנה על ידי נת"ע להצבת התחנה מצפון לכיכר הבימה ולא בתוכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
(צילום: טל אייל ושרון שפירא)
נת"ע ציינה בהתנגדותה כי "ישנם חסרונות משמעותיים מרובים ביחס למיקום המופקד של התחנה, ובכללם פגיעה חמורה בתפקוד ובמראה הכיכר בתקופת ההקמה, חסימה של תנועת המבקרים בה, פגיעה בתפקוד המקלט העירוני לשעת חירום הממוקם מתחת לכיכר, סגירתו של החניון הציבורי וביטול כ-400 מקומות חניה, ופגיעה בכל המערך התנועתי באזור".
לדברי נת"ע, החלופה התכנונית המופקדת תדרוש שלבי ביצוע מורכבים הצפויים להאריך את לוח הזמנים של הקמת התחנה לכשנתיים וחצי, וכן תעלה את עלות הביצוע, ומשכך היא מציעה לבחון חלופה אחרת. גם עיריית תל אביב אינה תומכת בכניסה לתחנה בכיכר התרבות עצמה, והציעה למקם את הכניסה בתחום הדרך.
עו"ד תלמה דוכן, חוקרת התנגדויות מטעם המדינה, הגורם שממונה על פי חוק לשמוע ולבחון את התנגדויות הציבור לתוכנית ומגיש אחרי כן דוח לות"ל עם המלצה להחלטה, הגיעה למסקנה לאחר בדיקה שכדאי לבחון חלופה אחרת למיקום התחנה ולמצוא פתרון מוסכם.
גם משפחתו של האמן דני קרוון ז"ל שתכנן ויצר את כיכר התרבות, מתנגדת למיקום התחנה בתוך הכיכר ולפגיעה ביצירת האמנות. כיכר התרבות נוצרה על ידי קרוון בהזמנת עיריית תל אביב לרגל חגיגות ה-100 של העיר. היא תוכננה במיוחד למקום זה כיצירה אמנותית, אדריכלית ונופית שלמה, המתייחסת להיסטוריה של העיר תל אביב.
חוה קרוון, אלמנתו של הפסל הישראלי וחתן פרס ישראל לאמנות, ובנותיו נועה, תמר ויעל, הגישו את ההתנגדויות באמצעות עוה"ד ענת בירן ורון נבון ממשרד ענת בירן – עורכי דין. הן טענו כי החלופה התכנונית תהווה פגיעה בכיכר כתוצאה ממיקום תחנת המטרו בתוכה, וביקשו למצוא חלופה אחרת למיקום הכניסות והיציאות לתחנה, ולהימנע מתכנון הפוגע בכיכר שהפכה לנכס צאן ברזל של העיר תל אביב ומשרתת אלפי אנשים מדי יום.
התנגדותה של משפחת קרוון זכתה לתמיכה של אזרחים, תושבים, שכנים ואנשי רוח, וביניהם גילה אלמגור, מיכה אולמן, שי אביבי, דניאלה לונדון, דאנה איבגי, אסף אמדורסקי, מיכל רובנר, מיכל בת אדם זרחי ועוד רבים. בנוסף, למעלה מ-5,000 איש חתמו על עצומה לשמירה על כיכר התרבות.
עו"ד ענת בירןעו"ד ענת בירןצילום: רז רוגובסקי
בהתנגדותה כתבה קרוון כי "ההחלטה למקם את הכניסות והיציאות לתחנת הבימה בשטח הכיכר נגועה בחוסר סבירות ומהווה הפרה חמורה, בזכות המוסרית של יוצר הכיכר, בזכויות היוצרים שלו, ובזכות החוזית שהובטחה לו לשמור את הכיכר בעיצובה המקורי, והיא גם מבטלת את ההשקעה הכספית הניכרת של העיריה שהקימה את הכיכר תוך שימוש בכספי ציבור, ופוגעת בזכויותיהם של תושבי העיר, באיכות החיים שלהם, ובמורשת התרבות והאמנות הייחודית של העיר".
לדברי עו"ד ענת בירן, "תכנון הכניסה לתחנת המטרו בתחום כיכר התרבות יהווה פגיעה קשה בכיכר המהווה סמל ישראלי ותל אביבי, ופגיעה חמורה ביצירתו האמנותית של האמן דני קרוון ז"ל. לעמדתנו, מוטב שהתכנון יחזור לחלופה שכבר נבחנה על ידי נת"ע, לפיה קו המטרו יעבור דרך רחובות קפלן ודיזינגוף, שהוא תוואי יותר קצר ויותר יעיל, כך שהתחנה תוצב מצפון לכיכר הבימה ולא בתוכה. גם אם התחנה תישאר במיקומה הנוכחי, קיימות חלופות נוספות למיקום הכניסות והיציאות מבלי לפגוע ביצירה האמנותית שהיא ערך ראוי להגנה".
מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "המלצות החוקרת בקו מטרו M2 יובאו להכרעת מליאת הות"ל בשבועות הקרובים".