בתקופה שבה הספקנות של הצרכנים הולכת וגוברת, אפליקציות בריאות הולכות ומשנות את הרגלי הצריכה, ועימם גם את הייצור של מוצרי מזון וקוסמטיקה. אחת מאותן אפליקציות, ואולי הבולטת שבהן, היא האפליקציה הצרפתית יוקה (Yuka), שמאפשרת לסרוק את הברקוד של כל מוצר מזון או קוסמטיקה ולקבל ציון של 1 עד 100, לצד אזכור הערך התזונתי (במקרה של מזון) וציון החומרים והתוספים המזיקים לבריאות.‏
כבר עכשיו אפליקציות לסריקת מזון משנות את מה שחנויות מוכרות וצרכנים קונים, וגורמות לחלק מהיצרנים ‏לשנות את הנוסחה של המוצרים שלהם.‏ אימוץ האפליקציות הואץ בזכות אותה ספקנות כלפי רכיבי מזון, חברות ורגולטורים שמניעה את תנועת ‏‏MAHA (‏Make America Healthy Again‏) בהובלת שר הבריאות החדש, רוברט פ. קנדי ג'וניור.‏
1 צפייה בגלריה
אפליקציית יוקה (Yuka)
אפליקציית יוקה (Yuka)
אפליקציית יוקה (Yuka)
(צילום מסך מתוך אתר החברה)
הכותרת
זינוק של עשרות אחוזים: למה מחירי המזון עולים כל כך בחדות
24:10
הפופולריות הגוברת של האפליקציות מציבה אתגר חדש לחברות המזון. חברת קונאגרה, שמייצרת את ‏הארוחות הקפואות של ‏Healthy Choice‏, מתיימרת לספק את המוצרים הבריאים ביותר בקטגוריית המזון ‏הקפוא, אולם לאחרונה דירגה יוקה 12 מתוך 16 מוצרי ‏Healthy Choice‏ כ"גרועים", בין היתר בשל תוספים ‏כמו נתרן פוספט וקרגינן. לעומת זאת, מוצרים תחת קו ‏Simply Steamers‏ של המותג, שנוטים להכיל יותר ‏חלבון ופחות תוספים, קיבלו דירוג "מצוין".‏
המנכ"ל של קונאגרה, שון קונולי, כבר טען שמבחינתו הסמכות העליונה בנושא היא של לקוחות החברה, ‏אולם גם הצרכנים של קונאגרה משתמשים ביוקה, ואלפים התלוננו על תוספים שנמצאו במוצרי החברה, ‏באמצעות תכונה שהוסיפה החברה לפני כשנה לאפליקציה, המאפשרת להם להתלונן על מוצרים ולבקש ‏להסיר מהם תוספים. חברות שונות, כולל קמפבל וצ'ובאני הגיבו לבקשות כאלה בנוגע לדיפוטסיום פוספט ‏או תוספים אחרים, לפי אימיילים שנבדקו על ידי וול סטריט ג'ורנל. ‏

כבשה את חנות האפליקציות של אפל

יוקה הושקה בצרפת ב-2017, וכיום משתמשים בה כ-68 מיליון לקוחות, כשליש מהם בארה"ב. בתחילת מאי היא דורגה כאפליקציית הבריאות והכושר הפופולרית ביותר בחנות של אפל. לדברי מנהלי החברה, הפופולריות הגוברת הביאה לשינוי מתכונים ביותר מ-1,100 מוצרים ולהסרה של כ-140 תוספים מאז 2019.‏
האפליקציה היא חינמית בבסיס, אבל פונקציות מתקדמות כמו מצב לא מקוון והיכולת לחפש מוצרים ללא ‏ברקוד, מובילות חלק מהמשתמשים לבחור בתעריף שנתי המתחדש אוטומטית, בטווח שבין ‏‏10 ל-20 דולר. יוקה ממומנת ב-100% באמצעות דמי משתמשים, ומותגי מזון וקוסמטיקה אינם יכולים לשלם לחברה עבור שינוי ציון.‏
כאמור, יוקה היא רק אפליקציה אחת מבין רבות דומות המדרגות מוצרים ומספקות חינוך לגבי רכיבים. עם זאת, לא כולם סבורים שמדובר בחדשות טובות לצרכנים. לטענת חלק מהמבקרים, אפליקציות מסוג זה עדיין דורשות שיפורים. ג'רולד מנדה, פרופסור נלווה לתזונה בהרווארד שעבד בעבר במינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA), אמר לוול סטריט ג'ורנל שהתוצאות שלהן לעתים קרובות פגומות, וכי הן זקוקות ל‏מסד מלא יותר של נתוני מזון טובים ותקנים ממשלתיים.‏
גם בחברה מודים שהמתודולוגיה של המוצר רחוקה מלהיות מושלמת, אולם מוסיפים שחלק מהשליחות שלהם היא בחינוך הצרכנים - והיצרנים באמצעותם - לאור הקצב האיטי מטבעו של תהליכים רגולטוריים.‏
פורסם לראשונה: 23:53, 05.05.25